Wednesday, December 13

Kerajaan Barisan Nasional

Aku tidak faham mengapa mereka yang tidak puas hati dengan kerajaan tetapi memandu kereta Proton. At the beginning mereka yang menentang idea kerajaan melibatkan diri dalam industri pemotoran, "idea gila Mahathir", "kita belum bersedia bersaing dengan dunia luar" dan pelbagai alasan diberikan. But at the end those who come out with this propaganda yang berbangga dengan hasil usaha kerajaan pimpinan Barisan Nasional. Aku mempunyai alasan yang kukuh untuk tidak memahami mereka ini, kan? Tapi itu ‘aku’ 15 tahun lepas, aku yang belum kenal dunia lagi, aku yang belum ada account email. Lucu dan lawak juga bila aku dengar dalil sebegini diutara oleh rakan-rakan ‘aku sekarang’ yang berumur 27 tahun, yang bukan sahaja ada email, tapi dah kerja dengan syarikat pembekal service internet (Internet Service Provider).

Why we guna Proton? Because we can’t afford imported car! Not because we so proud of it. Proud drive car with power window problem? Hell NO. Why taxes for imported car so expensive? Why Malaysia not permitted Proton to compete fairly with imported brand? We all know the answer, tidak perlulah aku lengohkan tangan menaip.

Hope my friends yang still dengan fahaman lapok ini faham, many of us tidak puas hati dengan kepimpinan kerajaan yang ditunjangi oleh Barisan Nasional. Kita bukannya tidak puas hati dengan kerajaan Malaysia secara menyuluruh. Bukan semua decision kerajaan mendapat tentangan Pembangkang. Ada juga yang mendapat persetujuan ahli dewan seratus peratus, meaning even Pembangkang agree with some of government’s idea. Kepada mereka yang kata BN bagus sangat, I want to ask this question:

How many Malays millionaire that not a member of any political party under a wing or smell of Barisan Na…..? I bravely said zero. Why in Malaysia it is so important to ‘know who’ instead of ‘know how’? Because it’s BN’s or to be more specific its UMNO’s culture. Aku pun tidak yakin if parti lain pimpin Malaysia benda ini tidak akan berlaku, but tidak salah mencuba, kan.

Kebetulan sedang kutuk member aku yang sokong kerajaan, ada satu lagi benda nak sentuh. Memang susah nak jumpa, but lucky me, aku terjumpa, seorang fanatik Barisan Nasional yang sokong kerajaan naikkan harga minyak and tol. Reason dia “Masa kecil, ibu bapa memberi kita yang saku, bila dah dewasa giliran kita pula membantu ibu bapa”. Cantik bukan?. Trust me, ada ramai fanatik macam ini diluar sana. Pada aku they just gave Bodoh a new definition. Sebab dulu aku ingat tidak mungkin degree holder boleh jadi sebegitu bodoh, sadly I’am wrong. Some are damn stupid.

Aku melihat kerajaan umpama sebuah syarikat, semakin lama sesebuah syarikat beroperasi sepatutnya semakin maju. Syarikat yang semakin maju akan menambahkan budget untuk kebajikan kakitangan mereka, kan? Syarikat yang mengaut keuntungan setiap tahun juga akan membayar profit sharing atau dividend to all the investors (all of us, as tax payer). So, sepatutnya kerajaan bukan mengurangkan subsidi, tetapi terus menaikan subsidi yang akan menurunkan harga minyak, gas, toll dan membawa kepada penurunan harga barang runcit. Kalau kerajaan terpaksa mengurangkan subsidi ini bermaksud ‘syarikat’ dalam keadaan tenat. Is it true? Sendiri buat conclusion la…..So, kepada rakan-rakan aku yang bodoh ni, tolong la pergi basuh muka dan bangun dari tidor. Orang tua-tua cakap, tidor lama sangat boleh gila.

8 comments:

Fid said...

mr.right
hok bodo tu sapa..meh sini aku tembak then bom ngan c4..hebatkan cara derang musnahkan org yg buleh hancurkan derang....
actually duit kerajaan tu duit sapa???duit kitakan????

Mr. Right said...

Mu pegi perhimpune agong baru ni bleh jumpo. Sekoyong-koyong hok bengong2. Buke semuo, tapi leh jumpo laah.

shahpaskal said...

Betul mmg bodoh Proton ni tapi kalau kerajaan tak buat macam tu, rasa-rasa Proton akan mati dan tak bernyawa lagi menjelang tahun 2000.

Lihatlah Proton sebagai produk orang Islam dan Melayu, sekarang dah masuk 2008. Insya Allah, Proton dah boleh bersaing.

Anonymous said...

best betul bace blog anda. U have lateral thinking and can deliver ur message interestingly. keep it up

Anonymous said...

betul tu..proton are not the best car yang malaysian nak pakai..oleh kerana terpaksa..goverment naikkan tax gile2 so how nak pakai imported car..if import car sama harga dgn proton brand..believe it malaysian car akan pupus kat malaysia nie..

INTAN HOT BABE 0129580298 said...
This comment has been removed by a blog administrator.
INTAN HOT BABE 0129580298 said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Your theory + your writing skill = 0 !..no offend

Total Pageviews

. page counter