Thursday, December 7

Shahrizat atau Nik Aziz..?

“Menteri besar Kelantan menyokong Majlis Perbandaran Kota Baru (MPKB) yang akan menguatkuasakan undang-undang kecilnya yang menegah wanita berpakaian tidak sopan daripada bekerja di premis perniagaan di kawasan tadbirannya. Denda maksimum RM500.00 terhadap wanita yang melanggar undang-undang kecil ini” – di olah dari artikel di Malaysianbar

Women, Family and Community Development Minister Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil said:
“It is so disrespectful to the women there. The ruling makes it seem like women cannot decide for themselves what they should or should not wear and need the government to help them decide” – di olah dari artikel di Mstar

Aku gagal menyusun apa-apa ayat untuk dijadikan alasan logik kenapa Datuk Sharizat tidak memandang peraturan baru di Kelantan itu dari sudut yag positif. Ianya salah satu usaha murni Datuk Nik Aziz Nik Mat yang aku percaya boleh membawa kepada pelbagai manfaat kepada semua pihak. Cuba kita letak fahaman politik dalam almari kasut dihadapan rumah sebentar dan berfikiran lebih terbuka.

Semua peraturan didunia ini kita boleh cari idea untuk menentangnya. Kerana itulah sesetengah negara mahupun negeri mempunyai perbezaan undang-undang dalam beberapa isu. Di Amerika umpamanya, terdapat negeri yang menghukum pemandu yang membenarkan orang tidak kenal menumpang kenderaan mereka. Semestiya kita boleh mencabar undang-undang tersebut, kan?

Berbalik ke Negeri Cik Siti Wan Kembang, Sharizat merasakan kaum wanita di Kelantan dihina dengan undang-undang baru tersebut kerana ‘mereka tidak arif etika berpakaian sehingga perlu diajar oleh kerajaan’. Ramai juga menyatakan kerajaan Kelantan telah menyentuh perihal peribadi seorang individu khususnya kaum hawa. Kedua-dua alasan itu benar dan boleh diterima akal. Namun kalau dikaji kesan positif dari undang-undang tersebut dipercayai ianya boleh mengurangkan pelbagai masalah dan kita terpaksa ‘melupakan’ alasan remeh itu. Sharizat juga tahu kerajaan memang telah lama menyentuh hal peribadi kita, sehinggakan hal dalam kelambu pun ada peraturan khusus. Tentu ada yang pernah dengar kes ‘Rogol Isteri’, kan? Kalau cerita hubungan kelamin suami isteri tidak dikira peribadi aku tidak tahu la apa lagi yang dimaksudkan peribadi. Aku juga tahu etika menaiki kereta, tapi kenapa kerajaan pandai-pandai suruh aku pakai tali pingang keledar dan tangan memegang stering mesti setara dengan bahu.

Segala usaha mengurangkan gejala sosial khususnya rogol dan cabul, jika perubahan dikenakan keatas kaum wanita, pelbagai pihak akan menentang. Di barat pengunaan peralatan keselamatan seperti pepper spray, penggera mudah alih sehinggalah alat untuk diletakan dalam kemaluan wanita (Rapex) di kecam penggunaanya. Aktivis wanita merasakan tidak adil bagi mereka untuk bersusah-payah, sedangkan masalah sebenarnya berpunca dari nafsu rakus lelaki. Aku sukar nak faham pandangan sebegini, adakah mereka yang mengenengahkan pendapat ini tidak mengunci kereta mereka atau memasang system penggera (alarm system) dirumah? Senario yang sama di Malaysia, ramai yang merasakan tidak adil wanita ‘dihukum’ sedangkan pihak yang satu lagi yang bermasalah. Menurut mereka, jika benar berpakaian seksi punca gejala sosial, bagaimana menjelaskan binatang yang merogol budak umur 8 tahun atau nenek berusia 80 tahun? Aku dengar dalil ini dari mulut pengacara 3R, maksudnya bukan aku reka-reka. Satu soalan daripada aku kepada pengacara itu dan mereka yang setuju dengan dia, anda semua ni bodoh ke atau pura-pura bodoh? Memanglah budak perempuan dan nenek tu tidak seksi, tapi hasil daripada melihat perempuan yang berpakaian menjolok biji mata kat luar sana, lelaki bernafsu binatang ni tidak tahu macam mana nak lepaskan ‘beban’ yang terkandung dalam kepala dia. Sememangnya kalau dia tengok peha atau buah dada perempuan yang tunduk-tunduk mencuba kasut dalam galeri Vincci, tidak mungkin dia kejar perempuan tu dan rogol dia di depan kedai Bata sebelah, kan.

Tiada siapa menidakkan kesalahan di bahu binatang yang merogol atau mencabul wanita, pelbagai usaha dijalankan untuk membenteras mereka. Mengukuhkan undang-undang sedia ada, mengenal pasti mereka yang berpotensi menjadi binatang untuk di pulihkan, kempen menghormati wanita dan bermacam-macam lagi usaha di laksanakan oleh pihak kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan. Tetapi seperti mana-mana jua masalah didunia ini, semua pihak tidak berkecuali untuk membantu. Dan pada aku kaum wanita boleh membantu dengan berpakaian sopan dan menjaga tingkah laku mereka dia khalayak ramai. Selain dari pakaian, akhlak mereka juga wajib dijaga, dalam erti kata yang lebih mudah ‘jangan la murah sangat’. Ramai yang faham maksud aku tu kan. Anak gadis sekarang ada yang terlalu senang untuk diajak kemana-mana sehinggakan ke bilik tidor. Kita harus faham, orang lelaki ni sama seperti manusia lain, bila mereka sudah dapat apa yang mereka mahu dengan percuma, sukar untuk mereka ‘membeli’ untuk melunaskan hasrat yang berikutnya. Aku perfikiran sebegini kerana kalau diikutkan tidak perlu binatang ini merogol kerana pusat pelacuran berlambak dan dengan RM30.00 pun ada wanita tak bermaruah yang sanggup ‘membantu’ mereka.

Kes rogol meningkat 449 kes kepada 1,833 kejadian dalam tempoh Januari hingga September tahun ini berbanding hanya 1,384 kes dalam jangka waktu sama tahun lalu. Aku harap semua pihak boleh membantu mengurangkan statistik ini. Adakah undang-undang yang mengajak kita berpakaian sopan sukar diterima dan mereka lebih rela melihat angka rogol meningkat saban tahun?

Susah sangat ke nak ikut peraturan sebegini?:


P/S: Aku merasakan aku tidak layak menggunakan dalil agama untuk isu ini, namun aku percaya tiada agama yang menggalakkan penganutnya mendedahkan angota tubuh sehingga membangkitkan nafsu jantina lain.

PP/S: Aku jarang-jarang menonton 3R.

23 comments:

Anonymous said...

aku pun jarang tgk 3R

Mr. Right said...

freethinker? Haiya.. sis, i never mention agama pun kat atas tu..

if the guys go naked, will the gals go n rape the guys? >--> Maybe

Anonymous said...

if the guys go naked, will the gals go n rape the guys? >--> Maybe..

What's the percentage then? guys rape more or gals rape more? get a life dude...instead of talking crap here...

y not u go naked around and test whether u will get rape?

Mr. Right said...

anonymous, tq for spending few minutes of ur wonderful life, read, do some thingking, and comment on my crap writing. Kah..kah..kah.

Anonymous said...

>> he/she can wear what they like as long as not revealing...it's up to the men to respect the ladies...if the guys go naked, will the gals go n rape the guys?

anda betul, lelaki harus menghormati wanita. semua lelaki pun tau rogol ialah satu kesalahan yang berat. para wanita harus menghormati lelaki dan wanita lain juga dengan memakai pakaian yang sopan. kenapa adanya kes rogol terhadap kanak-kanak dan orang tua? kenapa terjadinya rogol? bukankah kerana nafsu? salah satu punca nafsu ini adalah dengan melihat benda-benda yang mengairahkan. betul lelaki patutnya mengawal nafsu ini dan sekali-kali tidak melakukan jenayah dengan nafsu yang membara ini. sebagaimana ibu segala maksiat tak patut dihampiri, begitu juga pencegahan dengan menutup pandangan terhadap benda-benda berahi patut dilaksanakan. instead of asking men to go naked to prove that they won't get rape, why can't you wear modest cloth and lets we all hope that the rape rate goes down? isn't that what we all wanted?

Anonymous said...

mr right,

post ko yg paling gempak dan hebat! mmg giler gempak ahh ... aku sokong 100%

weh anonymous, cam ne plak pompuan nak rogol lelaki? pelik btol la aku ... kalo "bende" tu dah tak naik, buat macam mana pun, tak boleh jugak ...

kalo pompuan punya terbukak ke tak, peduli aper. lelaki tetap dapat rogol jugak ...

ntah apa2 ntah si anonymous nih ...

Mr. Right said...

mr.,
Maybe woman will rape u using sumting hard and stuck into ur back side.. aaarrrrgggghhh.....!

Hahahaha...

Or they hold ur 'gun' and force supaya keras...

Anonymous said...

haha..lawak2 komen korang. aku baca je. apa2 pun aku setuju bila wanita pakai seksi dan menaikkan nafsu lelaki yg peragai binatang, kanak2 dan mrk yg tidak kuat menjadi mangsa.

Ingat perogol tu bodoh ke nak rogol mrk yg seksi tu. perogol pun pandai la. mesti la dia carik peluang.

aku tak paham la perempuan. kita semua nak tlg mengurangkan masalah rogol, dituduh plak kita dengki la apa.

Mana ada lelaki yg bergelar ayah nak tgk anak perempuan dia kena rogol?

Anonymous said...

1. mr right, aku tabik kau boleh komen sampai kpd menteri dan menteri besar. (satu hari munkin diorang tangkap kau guna ISA - satu undang2 yg hanya kat malaysia tercinta je ada - ko ni bagi diorang membahayakan keselamatan awam, tapi kalau ko kena memang diorang gila, tak layak jadi menteri)

2. Anonymous tu 'munkin' group sisters in islam yg tujuan diorang tu tah ape2 tah.. menentang semua perkara baik untuk wanita (perkara2 yg sah wajib pun diorang tentang, perkara2 terang2 haram pun diorang pakai akal yg lemah kata boleh--baik sisters atau nun pulak hah tutup rapat tanpa banyak soal ehemmm hem kena bukak tajuk lain la pulak pasal sisters in islam ni)

3. rancangan 3R tu kadang2 aku tengok jugak.. ada banyak bagusnye.. tapi bagi bab2 protect wanita ni memang kurengggg.. diorang tu ajar remaja bebas.. bebas gilerr..buat apa nak lantak lah..pakai apa suka.. hah tengok la kat barat tu apa dah jadi.. tu lah idea diorang.. sekarang ni dah ada taman untuk pergi buat free sex.. itu yg kita nak.. eiii macam kerbau lembu ler.. main tibai je mana kau suka..eh kak gua nak cakap.. unta pun malu ler, dia ajak pasangan dia pergi tempat tersembunyi.

4. semua masalah ada puncanya...why orang curi kasut (kat masjid pun kebas), why banjir kat shah alam.. why tsunami, why rasuah sana sini.. hah.. kita kena tackle masalah yg paling puncanya dan perbetulkan.. why rape? cadangan nik aziz tu ada banyak logicnya... itu belum dikira dari sudut agama.. semoga ALLAH beri banyak pahala pada nik aziz tu untuk bawa masuk kubur/akhirat (dia pun dah tua..kena bawa bekal banyak)

5. (bagi muslim) kita kena yakin dan percaya dengan 100% hati bahawa apa yg disyariatkan adalah yg terbaik, walau pun perkara itu remeh bagi kita, atau jiwa kita (yg kotor) rasa tak sesuai. Kalau itu tak dapat dilakukan anda tak layak jadi muslim.. tak rugi pun kalau hilang satu orang (yang berdosa kau, bukan aku- akau dah cakap lepas tanggungjawab aku) kau ingat Tuhan akan jadi kecil kuasanya kerana kau menentang, boleh blah la.. mati besok kau taulah, seksa menanti.
kajilah betul2, tidak ada satu pun yg islam syariatkan itu memudaratkan pengikutnya atau dunia seluruhnya.. oh ya lupa kot.. isu berpakaian sopan ni bukan politik , tapi agama dik , agama jangan ingat semua yg nik aziz cakap tu politik.. astaghfirullah.. banyak sangat aku tulis plak..

Mr. Right said...

Thanks for the long comment, happy to see there are still people who cares about this issue.

Anonymous said...

So basically, kau berpendapat, kalau the benefits or advantages outweights the method then apa salahnyer jalankan law sebegini?

Kalau nak diikutkan context begini semua lelaki patut disembelihkan sahaja batangnyer, apa salahnyer? Boley jer mengandungkan isteri lagi, sperma masih dihasilkan oleh testi, malah secara tak langsung pekara sumbang mahram kat luar pun dihadkan, keburukkan nyer tidak boley enjoy sex jer. Kalau hal kencing tuh, takde masalah peralatan dan surgery abad nih sungguh ajaib, kalau boley tukar yg laki ke pompuan taklar mustahil utk hasilkan yg setakat utk buang air kecik.

So kalau nak diambil context begini, wajar ke? Semua lelaki dikasi? Aku lelaki, dan juga aku Islam. Pada pendapat aku kalau nak digunakan dalil sebegini, lemah. Malah contoh seperti tidak mengunci keta atau rumah juga lemah, adakah anda ibaratkan manusia same seperti barang? Kalau rumah tuh bersuara dier tak suka di"kunci" adekah hal nih akan dibangkitkan?

Kadang2 manusia secara tak langsung gemar menyalahkan dan membetulkan kesilapan, kerana secara diam2 dier rase megah dan seolah dier buat yg betul. Peraturan sebegini wajar dijadikan nasihat, atau diadakan kempen utk menggalakkannyer tapi ke tahap menjadikannyer muktamad atau undang2 sgt tak patut.

Siapa di alam nih, ataupun di alam langit diberi kuasa, utk menentukan kelakuan, perihal, tatatertib atau pemakaian manusia yang lain?

Benar Islam diturunkan dgn peraturan2nyer tapi since blogger pun telah kata nih bukan soal agama, tapi soal hidup bersosial, wajarkah individu atau sesebuah organasi diberi hak utk menentukan bagaimana para manusia lain menjalankan hidupnyer?

Syaitan pun diberi kuasa sekadar mempengaruhi dengan kata2 halus, malah Allah SWT pun skadar membuka atau menarangkan hati dan bukan secara zalimnyer menentukan perbuatan org. Tapi kat bumi nih jugak lar ade manusia yg rase dier layak utk menentukan perlakuan org lain.

Mr. Right said...

Nattan,

"wajarkah individu atau sesebuah organasi diberi hak utk menentukan bagaimana para manusia lain menjalankan hidupnyer?"

Yes, tapi individu dan organisasi itu mestilah pemimpin atau pemerintah. Mereka wajib melaksanakan peraturan untuk menjaga keselematan, keharmonian.. bla..bla..bla.. (aku rasa aku ada tulis dlm posting tu pasal benda ini)

Kau setuju law itu digunapakai? Wat ever reason pun, as far as u agree, aku dah puas hati.

Aku maksudkan, if the law membawa banyak kebaikan dan sedikit kesan sampingan yang buruk ianya patut diamalkan. Kau belum kaji habis2 kesan dari potong kemaluan lelaki. Kaji dulu then baru tulis. Ok.

Thanks for the comment.

Anonymous said...

Wau, accualy, sebagai lelaki aku suka kalau gals selalu naked dimana2 aja. Kalau boleh dipasar malam atau di taxi station..bestnya kalau semua naked hehehe....but I tak suka kalau my famly do that..malu......heheheh

Unknown said...

:: k0 b0d0w la an0nym0us...

:: menutup aurat tu wajib dlm islam...nik aziz cuba utk menegakkan agama islam...tp,k0 bangkang,shahrizat bangkang...maknanya k0rang bangkang islam...

:: s0,api neraka lahh utk k0rang...tp,klu k0rang ni bukan islam aku xleh nk kate ape lahh...

Anonymous said...

penah ada gf? penah pegang tgn with gal b4? pas ko jwb soalan ni, i,ll elaborate more...huhu mcm blog aku plak dah,erk?

Anonymous said...

Apa-apa saja Rules Of The Book (AlQur'an) should be implimented no matter what no matter how.. Whoever against it meant they booked the Ticket To Hell already. If Non Muslim live in Muslim Country which practicing Strict Islam Law (Syariah) they should just shut up! and follow if not, they are consider Kaffir Harbi.

fairuzhafeez said...

"Anonymous said...

it's a crap law...what if the person is a freethinker? he/she can wear what they like as long as not revealing...it's up to the men to respect the ladies...if the guys go naked, will the gals go n rape the guys? only guys with dirty minded/ can't control themselves will do such a rape cases..."

Hello .. dah hafal rukun negara ?
5. Kesopanan dan kesusilaan.

Anonymous said...

Kenapa orang perempuan mesti pakai seksi, apa tujuannya...fesyen, trend or saje nak biarkan dirinya jadi mangsa. Tapi kalau dia tak jadi mangsapun, orang lain akan jadi mangsa. So..girls out there, kalau u pakai seksi, u will put every single woman in jeapordy. Stupid remark like 'I punye pasalla nak pakai apa pun...' dah tak boleh pakai lagi. Tapi some women nowadays terlalu murah jika dibandingkan dengan harga ayam sekarang. Sebab they would show off and 'have some' with their boyfriends. Lepas tu 'berisi' and later mereka akan buat satu lagi dosa besar....bunuh dan buang bayi!

Anonymous said...

pke seksi tuh 4me akceli trend kot..budaya lua..mybe la girls igt peh pke seksi tuh diorg la da best..jdi prhatian..tp mmg pn prhtian nafsu..huhu klau nk elak kes2 ney rsenye hramkan sume trend pkaian yg xmnutup aurat la..kan sng..ehh bkn elak but kurangkan je dlu..mmg laki kne hormati girls pn tp tgk gye jgk la girls tu..the way she wearing sumthing..pndpt je nih..girls out there jgn mrah lak..

Anonymous said...

ladies, i know it is hot out there in Malaysia, well the guy can wear something that can cover the body nicely, why can't the ladies do that. agaknya memang dah nature you girls loves to show off your assets. lepas tu kalau bf nak pegang2, marah pulak, tapi dah bagi tunjuk....imagination can lead to something dear. aku pun tak tau lah perempuan nowadays, kalau boleh lagi ketat lagi dia suka...aku lah yang paling seksi, tapi sebenarnya for most of the guys, CHEAP! yes you have the right to wear whatever you want, and as for most guys we are free to assume that those wearing like that ARE DEFINITELY IDIOT & CHEAP in a way!

Anonymous said...

sape yang bantah law yang nik aziz wat tu memang gampang! babi! bengong! dah terang2 islam ajar tutup aurat, nape tak tutup... kalau jadi kes rogol nak salahkan lelaki 100%. padahal pompuan tu x tutup badan, dedah sana dedah sini.. sampai tetek pun nak tunjuk.. law tu cuba nak betulkan apa yang salah.. shahrizat tu memang, kepala otak dia tak betul.. tu la kepala tak tudung sangat...

Anonymous said...

Nampaknya, betul apa yg nabi nampak masa israk & mikraj...pompuan lebih ramai kat neraka...huhu.

Bila suh tutup aurat jer...melenting. Cakap pasal aurat jer...melenting. Bagi pandangan pasal aurat jer...melenting. Dah mati nanti, tau la dorang melenting kat mana...hehe.

Anonymous said...

"kalau jadi kes rogol nak salahkan lelaki 100%. padahal pompuan tu x tutup badan, dedah sana dedah sini.."

so?maksudnya salah ppuan?

kalau jadi kes rompak(cth,kedai emas) nak salahkan perompak 100%. padahal c kena rompak tu x simpan emas2 dia bgs2, dedah/pamer emas merata-rata sama public..
so?salah pemilik emas.

kalau jadi kes bunuh nak salahkan pembunuh 100%. padahal c kena bunuh mencetus kemarahan c pembunuh..
so? salah c kena bunuh.

kalau jadi kes buang anak nak salahkan pasangan tersebut 100%.padalah anak 2 kuar tanpa keinginan mereka..
so?salah anak tu kuar kenapa?!

bukan nak bantah..sokong cadangan 2..

ttp yg lebih yang penting,tersangat penting agama, akhlak, moral, pendidikan seseorg,etc.. kalau ini baik,ditingkatkan,jgn kata kes rogol,suma settle,xyah risao dah..aman dunia..insyallah..

p/s:sebarang tsilap kata harap maafkan.

-ain-

Total Pageviews

. page counter