Thursday, June 7

Kahwin...Kahwin... Kahwin...

Notice: I try to write about wedding, but since aku sendiri belum kahwin. So, tak banyak aku boleh cerita.

Last 30 days, cerita kahwin memang menjadi topic hangat. Dimulakan dengan Raja Nazrin dan bakal disudahi dengan perkahwinan Pak Lah. In between these two top stories ada lagi beberapa cerita menarik pasal kahwin atau majlis perkahwinan…..


(24/05/07)
Seorang suri rumah didenda RM4,000 atau penjara 40 hari oleh Mahkamah Tinggi Syariah di sini selepas mengaku salah mengahwini abang iparnya yang masih beristerikan kakak kandungnya, sejak 31 tahun lalu.”Utusan

Komen Aku:
Apa ke bangangnya perempuan dan ‘suami’ dia. Apa yang mereka fikirkan? Aku suka kau, kau suka aku… jom kahwin. Buta agama ke buta undang-undang.


(25/05/07)
Dalam Dewan Negara;

“An increasing number of men are "buying" or looking for wives overseas…In the case of Chinese men, it had to do with their ego” - Family and Community Development Ministry parliamentary secretary Datuk Paduka Chew Mei Fun. Reported by NSTP

Komen Aku:
Errr…. I’m not Chinese. So, if they want to buy, steal, kidnap, import or export woman to become their wives. Ikut suka mereka lah. They got a lot of money to do so...


(31/05/07)
Mahkamah Rendah Syariah di sini hari ini diberitahu seorang lelaki berusia 54 tahun yang menghadapi tuduhan sebagai jurunikah palsu, tidak pernah ditauliah oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) sebagai seorang jurunikah. - Utusan

Komen Aku:
Susah sangat ke procedure pernikahan yang ditetapkan oleh jabatan agama? Sehinggakan juru nikah palsu boleh cari makan. Jurunikah palsu itu pula, seriously sudah habis ke kerja di muka bumi in sampai sanggup menipu pernikahan orang? Tak faham..tak faham…


(06/06/07)
National shuttler Mohd Hafiz Hashim ended his bachelorhood when he married long-time sweetheart Nadzatul Shima Mohd Nazari here on Monday night. - TheStar

Komen Aku:
Aku memang kagum dengan Hafiz, maksud aku cara permainan beliau. Aku pernah tulis pasal beliau di sini; Badminton Entertainer. Tapi seperti semua orang tahu lepas kejayaan All England dan berehat sebentar kerana cedera, permainan dia jadi teruk. Dah macam budak baru belajar main badminton. Harap lepas kahwin akan bermula chapter baru dalam hidup dia dan disusuli dengan peningkatan dalam persembahan.


(04/06/07)
It was supposed to be a happy occasion for guests attending a wedding ceremony in Permas Jaya here but instead 20 of them ended up being injured when they were attacked by a group of men armed with parangs and steel rods.
- TheStar

&

(07/06/07)
Five people were killed and nine others injured when an enraged man fired at the crowd attending a wedding reception in a longhouse here Wednesday night. - Bernama

Komen Aku:
Apa gila…! Baik di semenanjung atau di Borneo, rakyat kita makin ganas. Hanya sedikit salah faham sampai tembak menembak, parang memarang. Malaysia dah makin ‘advance'.


The main reason aku tulis pasal kahwin ni bukan sebab nak highlight cerita-cerita pelik masyarakat kita berkenaan isu kahwin dalam minggu-minggu yang lepas. Aku cuma nak jadikan cerita-cerita itu sebagai intro. Tujuan utama adalah nak wish kawan baik aku yang akan melansungkan majlis perkahwinan esok (09/06/07). Dengan tak sengaja je tarikh kahwin dia akan dikenang dalam sejarah Malaysia.

So,

To:

Karat & Hani

…Selamat Pengantin Baru….


Aku tak dapat hadir sebab dapat jemputan ke Sri Perdana. Hahahaha…. On serious note, hope to meet a lot of old friends tomorrow.

8 comments:

Anonymous said...

Lagi satu kes kahwin yang hangat kat Melaka yang mana si 'suami' disyaki adalah wanita dan sejenis dengan isterinya. Kes masih berjalan coz beberapa kali berlaku pengangguhan ini kerana masih mencari bukti saintfik/ biologi nak sahkan yang si 'suami' adalah wanita.... Susah sangat ke nak buktikan...???

Komen aku.... Kalau 'suami' tu gentle... minta kebenaran pada yang arif dengan sopan tunjukkan 'anu' dia... pastu tutup kes... Then mahkamah boleh tumpu kes lain yang tertangguh....

Fid said...

kes kawen same jantina ni
takleh selesaikan dgn cara chk isi perut 'suami' tu ke?
kalau dia dulu pompuan sah2 dlm perut dia akan kekal...walau kat luar dah ubah

wow bnyk erk kisah kahwin akhir2 ni ya.....

Mek Rose said...

Dah Terlanjur Cakap Pasal Kawen2 Nie..Mr. Right Bile Lagi? hik hik hik

Mr. Right said...

AC,
Takkan nak bukak je dalam mahkamah. Lagipun walaupun ada anu, tak semestinya lelaki. Kan..

Fid,
Cuti sekolah mesti la byk kisah kawin.

Bulat,
Aku kahwin lepas raya...

Tahun tak tau lagi.. hahahhahaa..

Penulis Biasa said...

ko cite pasal kawen ni maknanye ko pun tak lama la nak kawen tu..kalo ko kawen je nnt aku tulis pasal ko ok??hahah!! masuk blog..

Mr. Right said...

Bukan aku tak nak kawin. Tapi aku tak pandai. Tak reti cam mana nak kawin. Hahaha...haha..

Mek Rose said...

siannya sape nak kawen ngan mr. right tu..berjanggutla tunggu..hikhikhik

Mr. Right said...

Takkan pompuan leh berjanggut.. ermm...

Total Pageviews

. page counter