Saturday, May 26

Lanun Pawagam

Aku bukanlah peminat filem, tambahan lagi filem yang ada sequence. Star Wars, LOTR, Sembilu (Hahahaa…). Pada aku reason menonton filem adalah untuk hiburan. So, everytime aku reached cinema aku akan pick any comedy related movie. Aku sedar itu bukan satu benda yang betul dan aku pun tak suruh sesiapa tiru cara aku itu. Cuma sebagai laymen dalam industry filem aku terkejut bila lihat sambutan orang Malaysia terhadap Pirates of Caribbean 3. Lihat gambar dibawah yag aku ambil di TGV, Bukit Raja, late Saturday evening.


TGV sediakan 2 counters for that movie tapi still kena queue sampai luar. Counter untuk filem-filem lain kosong je. Including filem Sumolah.

Kuat betul sokongan orang Malaysia terhadap filem luar. Tidak cukup dengan lambakan filem Hollywood, Hong Kong, Korea, Siam, Indon, China dan Hindustan di sini. GSC bawa pula filem dari France untuk santapan rakyat Malaysia.

Tahun ini, buat kali ketujuh, GSC membawakan tujuh buah filem terbaik Perancis dalam siri Festival Filem Perancis yang bermula pada 24 Mei lalu sehingga 3 Jun ini di GSC MidValley, Kuala Lumpur dan GSC One Utama, Petaling Jaya. - Utusan

Agaknya filem-filem kita dapat tempat ke di negara-negara luar? Aku bukan maksudkan dapat tayangan amal, tayangan sempena pesta filem or dapat award-award picisan. Aku maksudkan tayangan umum yang berbayar.

Memang budaya kita senang terima barang dari luar kot.... (Dah makin jauh aku cuba fikir). Malas.... baik aku layan Perak vs Kedah, 2nd half.

5 comments:

Anonymous said...

aku setuju ape yang kau ckp
blog aku ader gak post pasal movie tempatan..tengok la

Alan Marz said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

www.fuiyoh.blogspot.com

Mr. Right said...

Promote blog nampak. Sila...sila.. Tapi blog ni bukan glamer pun untuk dijadikan platform promotion.

Anonymous said...

ni dah betahun2 punya cerita tapi aku nak komen jugak. sebagai peminat filem, bukan aku takmau tgk filem melayu, tp filem melayu tgk la camana. sikit2 cinta fotokopi lah, cinta ni lah.. berlakon keras. cinematografi hampeh.. seni tu takde langsung. semua ikut je.. sorang berjaya sikit, mula la pembuat filem yg lain naik dengki.. bukannya nak baikkan diri sendiri, yang tau nak jatuhkan org lain je. aku rasa perfileman malaysia sekarang ni dah ketinggalan berpuluh jauh di belakang negara2 jiran macam indonesia dan thai. kalau hollywood, perancis, jepun dgn korea tu tak payah cakap la berapa banyak lagi kena tinggal..

ada gak la direktor yg bukak mata dia tgk camana dunia luar buat filem dgn berjaya.. cam yasmin ahmad tu, aku suka filem2 dia. anyway akhir kata. bukan masalah org malaysia takmau sokong.. memang la nak sokong tapi kalau dah cerita buat macam utk budak2 nak sokong macam mana.. awak tak minat sgt filem jadi mungkin awak tak faham sangat "wat's the big deal, its just a movie?".. tp bagi peminat filem.. lain woo

sekian terima kasih.

Total Pageviews

. page counter