Thursday, February 15

Menteri Kita Bodoh? Rupanya Menteri Singapore Lagi Bodoh…

Latest episode of Singapore soup opera.

…sambungan dari episode lepas: Singa Pura-pura

Dalam lawatan rasmi Pak Lah ke Thailand baru-bari ini salah satu isu yang berjaya diselesaikan adalah konflik di sempadan. Pak Lah jumpa PM Thailand di Phuket, makan-makan, bincang-bincang, main golf dan kedua-dua pemimpin agrees both parties will help each other to end conflict keagamaan di selatan Thailand. They also discuss to tighten the relationship dalam kerjasama ekonomi Segi Tiga Pertumbuhan Indonesia-Malaysia-Thailand (IMG-GT). Mana Singapore?

We all know Singapore bukan rakan terbaik Malaysia, end of last year they also start to play games with Thailand dalam isu Temasek beli Shin Corp. And in recent weeks, they invited Indonesia pula. One thing let to another, Indonesia ask to stop export pasir ke bumi Singapore. This resulting havocs dalam construction industry di Singapore. Indonesia ada valid reason to stop exporting sand, since mereka pun sedang membangun dan memerlukan pasir dan juga aktiviti mengorek pasir telah menggangu ekosistem di kepulauan Indonesia. So, to minimize the damages they stop export sand to foreign country, hanya untuk kegunaan sendiri sahaja. I think that a very smart move.

At last, Singapore’s parliament aware of their international affair is not in best condition.

“Kejayaan kita dan pertumbuhan pesat mungkin mewujudkan banyak ketegangan dengan jiran-jiran kita, yang berasa terancam dengan cabaran dan tekanan itu…Jiran-jiran kita mungkin berasa sedih, dan jatuh …Oleh itu, soalan saya ialah, mungkin anda tahu, kita patut memperlahankannya,” - anggota Parlimen bagi Kawasan Perwakilan Kumpulan Pantai Barat (GRC), Ho Geok Choo menyoal Menteri Luar George Yeo pada sidang parlimen pada Isnin. – di olah dari Utusan

Ho Geok Choo rasa Singapore terlalu pesat membangun, dan mencadangkan kepada Menteri Luar George Yeo agar Singapore memperlahankan pembangunan. What a nobel idea, but yet very..very stupid. Apa ke bodohnya menteri Singapore beranggapan kita cemburu dengan pembangunan mereka. And the best solution they can think off, slow down the development. Batul-betul bodoh..! Maybe, betul mereka negara termaju dari segi ekonomi, tapi kalau dah mati and hidup semula pun aku tak mungkin ingin menjadi rakyat Singapore. Banyak sangat perkara telah dikorbankan oleh kerajaan Singapore untuk mengejar kemajuan. Moral, ethic, agama, adat, budaya… semuanya dilupakan. Dan salah satu mangsa terbesar kemajuan Singapore adalah orang Melayu itu sendiri, so orang gila pun tak mungkin jealous? Bodoh punya menteri.


Melihat kebodohan menteri dan ahli parliament Singapore, aku rasa lega at least menteri kita masih boleh berfikir.


Update, 16 February 2007:

Najib comments pasal kebodohan ahli parlimen Singapore

‘‘Kita tidak pernah cemburu dengan mana-mana negara jadi tidak perlu jadikan cemburu sebagai alasan’’ – Najib told Utusan

Sopannya TPM kita tu, patutnya labelkan sahaja wakit rakyat Singapore tu bodoh.


4 comments:

Anonymous said...

Power la blog ko. Tak abis aku gelak bace pasal semua cerite. Singa pura pura.... wakaka
Good Job!

Anonymous said...

Ini memang betul bodoh punya statement. Kitaorang bukan dengki dengan singapore, tapi dah menyampah. Ramai orang kata potong je air yang kita jual dekat singapore, tapi aku rasa malaysia sudah terikat dengan perjanjian yang telah ditandatangi waktu zaman tunku lagik. Kalau tidak, meraunglah sungapore nak dapat air kita.

Mr. Right said...

Damn true... Banyak lagi negara maju, kita envy Jepun dan Korea.. tapi kita tak benci mereka... kan..

Weendy said...

Dam Rude diorank tu.. selain menteri yg brainless... rakyat pun no manners. ><

Total Pageviews

. page counter