Monday, February 26

Wong Cun Wai...Manusia Kurang Ajar

I rarely post a link to any personal website without permission or at least letting the owner know about it. Not often I beg for anyone to open any link that I show here. But for this issue I really hope friends here will click and read the entire article. This two comments are from Wong Chun Wai at his personal website/blog, www.wongchunwai.com. Both articles also appear at The Star newspaper yesterday and last week.

Again, I beg you to read these entries at his blog:


The Joke Now on Malaysia


Still Not Sporting


Roslan sms telah dua kali memberi pandangan beliau terhadap tulisan Wong Chun Wai ini. Sila baca tulisan menarik beliau di sini.


I can’t understand how on earth a non-muslim guy like him brave enough to comment related to Islam and ulama kita. Dengan penuh kurang ajarnya dia mengutuk Datuk Abu Hassan Din Al Hafiz, Tuan Guru Nik Aziz dan secara sinisnya agama kita sendiri (pakai tudung dan layanan terhadap wanita). Aku tidak mahu copy and paste tulisan beliau disini kerana aku harap rakan-rakan boleh membaca keseluruhan article beliau dan membuat kesimpulan yang seadil-adilnya.

Wong Chun Wai bukanlah seorang mystery blogger yang berselindung dibawah nama pena yang pelik-pelik dan menulis dari meja rumah beliau yang ntah dimana.

“Wong Chun Wai is the
Deputy Group Chief Editor for the influential Star Publications, based in the headquarters in Petaling Jaya, Selangor” – from his website.

I crack my brain out to understand why there are nobody from mainstream media condemns his writing? Kemana perginya ulama-ulama jaguh UMNO? Barisan pemuda-pemuda gagah UMNO?

--------------------------------------------------


Perlembagaan UMNO

FASAL
ASAS DAN TUJUAN

3.3 Menegak, mempertahan dan mengembangkan Islam, agama rasmi negara serta menghormati prinsip kebangsaan beragama.





--------------------------------------------------

- Copy and paste dari Pemuda UMNO Malaysia

Just because Wong kutuk pemimpin pembangkang, mengutuk usaha PAS untuk memartabatkan Islam, mempersendakan Nik Aziz dan bukannya ulama UMNO.. ini membuatkan Wong terlepas dari radar kerajaan kita? Bodoh.. betul-betul bodoh.

Aku benar-benar berharap ada diantara rakan disini yang boleh membawa ke pengetahuan pejuang-pejuang agama Islam didalam kerajaan dan UMNO. Mungkin mereka sibuk dengan urusan lain sehingga terlepas pandang penghinaan Wong ini, dua kali...!

Maybe people said, we should look his article from different angle. We should hakimi beliau dahulu sebelum menghukum. Pada aku pula lebih mudah, dia kutuk ulama yang aku hormat, dia hina undang-undang Islam yang aku junjung, nothing positive boleh di ambil dari tulisan beliau tidak kira dilihat dari sudut mana sekalipun. Mungkin aku seorang Islam ortodoks atau simply overreacted. But the facts he dare to write and publish secara terang-terangan sebegitu di dalam negara Islam, aku pasti dia adalah seorang manusia yang cukup kurang ajar.

Ini juga membuatkan pemimpin Islam didalam kerajaan kita bodoh.....dan lemah. Secara keseluruhannya pula, ini menunjukan kita termasuk aku juga lemah kerana the reality is nothing we can do to punish him.



8 comments:

Anonymous said...

Semua ulama umno jaga perut je...

Mr. Right said...

Ye ke? maybe tuduhan kau agak melampau, kalau pemimpin umno mungkin betul. Tapi kalau ustaz2 yang join umno takkan mereak sanggup abaikan ilmu yang mereka belajar berpuluh tahun hanya kerana wang ringgit dan kedudukan...

Anonymous said...

i felt offended with what that b##@@#d(please mind your language..hehehehe) wrote.Anyway, he is just being clueless, dumb (dalam bahasa pasarnyer kan..)and too emotional.
really dun understand what is his attention on bringing up all those matter..
trying to proof that his religion is better or what?

Unknown said...

Kupasan yg bagus. Apa yg menentang pembangkang, pemerintah buat taktau. Walaupun yg menentang itu bukan Islam dan apa yg ditentang itu berkaitan dgn Islam.

We have to do something. Must not let the same thing happen for the third time.

Anonymous said...

Awak semua memperjuangkan bangsa sendiri.Sejak bila,baru kita memperjuangkan untuk semua bangsa tanpa mengira bangsa.Saya ada lah orang cina.Kita bukan secondary penduduk.Tetapi dilayan sebagai penduduk asing yang sama.Awak semua mesti tahu malaysia ada sekarang kerana kerjasama semua bangsa.Tanpa orang cina,awak rasa malaysia akan jadi apa.Awak rasa malaysia akan lagi bangun dan makmur.Tidak.Malaysia akan jadi macam korea utara yang sekita dahulu kebuluran lapar.Orang Cina bukan pandai.Orang Melayu pandai juga tetapi kerajaan terlalu manja manja kan.Saya rasa kalau semua rakyat mempunyai hak yang sama.Orang Melayu,India dan Cina bersaing sama.Itu baru ada kemajuan.Atau awak rasa orang melayu dengan jumlah yang baik dan sangat bodoh...Kalau tak...saya rasa memang boleh jika hak yang sama bagi semua orang.Malaysia kita ada banyak orang berbakat tetapi sudah lari ke luar negara.Kenapa?Mereka ini tak dapat bantuan dari kerajaan langsung.Jika balik,apa faedah?PM nak mereka balik untuk berkhidmat untuk kerajaan dengan gaji rendah dan naik pangkat yang sangat tipis(Orang melayu diutamakan).Fikirkan lah untuk semua bangsa.Jangan fikir UMNO sahaja atau MCA atau MIC.Kita ada lah anak malaysia

Mr. Right said...

Anonymous 1,
I also cant understand what he try to prove.

Terang Bulan,
Yeah, we can try. But I hope govrtmnt will do sumting.

Anonymous 2,
Apa kejadahnya yang kau cuba sampaikan? Aku ke yang bangang atau memang komen kau berbelit-belit.

Allow me to simplify this posting:

1. Wartawan Cina terang-terangan kutuk ulama dan undang-undang Islam.

2. Media massa senyap. Pemimpin UMNO senyap, pemimpin kerajaan senyap.

3. Aku marah dengan wartawan bangang itu dan marah dengan pemimpin melayu/islam yang lain.

Yang kau merapu ntah kemana-mana apahal?

Hareez Haiqal ™ said...

Ini juga membuatkan pemimpin Islam didalam kerajaan kita bodoh.....dan lemah. Secara keseluruhannya pula, ini menunjukan kita termasuk aku juga lemah kerana the reality is nothing we can do to punish him.-you write..

hoi kalau bodoh takkan lah jadik pemimpin... ckp guner akal lah...
kalo ko tk puas ati sngt ngan malaysia ni ko bleh blah dari sini skang.. org malaysia tk perlukan org cm ko...
bnyk lg negara² laen yg bleh terima ko cnthnya:-indonesia..
aku raser ko layak kat sana..

Anonymous said...

For the sake of politic, diorang nih boleh buat2 tak nampak. Konon atas nama 'barisan nasional' takpe komen2 w/pun kutuk islam/melayu dan etc.

Takpe. Cuba klu si budak Karpal tu yg ckp. Heboh satu Malaysia. Buletin utama boleh allocate 30min utk ulas sana sini..

Ni la namanya talam dua muka

Total Pageviews

. page counter