Saturday, March 10

Sepet, Gubra and Now Mukhsin… Ada beza ke?

Aku lupa dimana and bila, but aku pernah terdengar comment dari U-Wei Haji Saari bila orang cakap filem Jogho yang stereotype dengan filem-filem sebelumnya. Tanpa rasa bersalah dia cakap all director will only produce ONE epic film for his entire life. At that time aku confuse and simply accept the remark as too deep for me. But after watching Mukhsin today, I totally understand what U-wei try to say.

Allow me to say and hopefully friends here will accept this:


If not because of few wonderful Petronas’s advertisements, controversy of Sepet and achievement from both Sepet and Gubra, aku rasa nobody will notice Mukhsin.


Aku tidak kata filem ini tidak best atau boring. Berbaloi juga rasanya
sepuluh ringgit yang aku keluarkan. Cuma dengan promotion setiap hari di tv, sampai masuk rancangan Majalah 3, menang award kat Berlin dan macam-macam lagi, aku bayangkan sebuah filem penuh muslihat dari Yasmin. Rupanya ianya hanya sebuah karya santai. Still ada sentuhan Yasmin seperti scene sidai seluar dalam, kurang bercakap, dan yang penting penuh bersahaja. Cuma dalam filem ini aku rasa Yasmin lebihkan lawak-lawak santai yang aku suka, tak tahu lah orang lain.

To be fair even Yasmin sendiri never promise too much from this film.


With "Mukhsin", I try to examine one common and uncomfortable human experience:


What happens when your very best friend - someone with whom you've been learning to do cool best-friend things like climbing trees, flying kites, riding bicycles and even getting into fights with other kids - starts to develop romantic notions about you?

- YasminTheStoryTeller

Yasmin awal-awal lagi told us she try to EXAMINE one small piece of human experience. Dia bukan cuba kupas isu-isu besar macam filem-filem sebelumnya. Perkauman, keagamaan, kesetiaan…. Cuma pengalaman cinta pertama yang terhasil dari talian persahabatan.

Aku juga tak faham why on earth Yasmin still guna beberapa benda yang sama. I not sure others opinion but for me aku dah fed up and boring gila. Few thing yang aku dah naik menyampah bila tonton filem Yasmin:

  1. Element lucah santai macam sidai seluar dalam.
  2. Peluk-peluk suami isteri.
  3. Pelakon yang sama.
  4. Orang Melayu cakap English fluently, walaupun persekitaran semua Melayu… Apa hal dengan Yasmin dan ‘orang melayu cakap English’? apa dia cuba sampaikan dengan ulang tayang benda ini dalam setiap filem dia? Aku tak faham.

Nothing wrong dengan benda-benda tu. Infect Yasmin dah buktikan ia berjaya mengangkat nama beliau. But don’t you guys think it just too much? Macam tengok siaran ulangan kat tv je.

So, if anyone plans to watch Mukhsin, make sure you love Yasmin’s previous films. Be familiar with her style, if not anda akan confuse kenapa filem ini digahkan sangat. Kalau anda minat Lord of The Rings, Star Trek, filem Jackie Chan atau filem Yusuf Haslam dinasihatkan jangan pergi tonton filem ini dengan harapan yang terlalu besar.

I think you guys know what I mean.


P/S: Pembetulan, aku tak keluar RM10 pun, awek belanja. :)

Update:

Before aku post entry pasal Mukhsin, aku sempat singgah di blog Yasmin and tinggal satu comment. Aku tak expect dia akan baca or apatah lagi reply my comment.

Aku dah pergi tgk Mukhsin today. With all the promotion and hype tentang filem ini aku a little bit sedih lah. Aku ingatkan filem penuh makna and isi dari Yasmin. Rupanya filem santai yang bertaraf drama. Aku confius adakah kerana shot2 yang cantik, lawak2 bersahaja dan 2 lagu yang sedap sudah cukup membuatkan filem ini best?

Senang cerita, kalau tiada iklan2 petronas, tiada Sepet, tiada Gubra.. filem ini tidak mungkin boleh pergi kemana-mana.

Suddenly aku aku ternampak comment ini…..

salaam akubetul,

abbas kiarostami kata, tengok wayang macam pergi supermarket. berapa banyak barang yang kita mampu bawak balik terpulang pada saiz bakul kita.

interesting kan?

Update Lagi:
Yasmin Ahmad herself singgah sini and leave a comment. Cool... Thanks .


17 comments:

Anonymous said...

ya, saya setuju! sokong seratus peratus!

Anonymous said...

Entry sebelum ni ko ckp jgn condenm artwork. Entry ni ko kutuk Mukhsin.

Ckp tak serupa bikin ke?

Anonymous said...

sidai seluar dalam LUCAH rupanya. baru aku sedar! hahaha!

~CALVIN KLEIN

Unknown said...

banyak-banyak i punya detractors, i think you're the most loveable.

Mr. Right said...

Kau Gila,
Aku tak condenm Mukhsin... Aku cuma cakap aku tak faham certain things.

Anonymous(letak la nama),
Aku cakap lucah santai... not totally lucah, as typical malay teen dulu, Aku pun biasa tengok filem lucah. So,aku faham sidai seluar dalam not betul2 lucah. Di ulang, lucah santai..

Kak Yasmin,
Errr... i take it as compliment. :) Thanks.

Anonymous said...

wat if i said that i salute u!!

Anonymous said...

Sometimes wee need a 'new' director macam Yasmin Ahmad supaya trend filem kita tak la mendayu-dayu or melankolik macam filem Yusuf Haslam or MMP punya movie.

To be frank, pada aku filem Yasmin bagus tapi ada sesetengah dialog dan scene amat tak perlu. Contohnya dalam Gubra bila Orked kata pada abang ex-balak dia "Kalau kat Malaysia ni semua orang Melayu, gua dah lama chow dah..." Perlu ke dialog macam tu.

Dalam Sepet (aku tengok 6 kali) nak bagi paham via Astro Box Office apa perlu babak Ida Nerina berkemban dgn Haris Iskandar berseluar dalam aje dengan tarian menghairahkan? Yasmin kata itu adalah ala-ala kisah benar kehidupan dia tak sure pulak yang watak Ida dgn Haris tu gambaran mak bapak dia... Nau'zubillah.

Bab certa Mukhsin pula, pada aku ala-ala cerekarama je kerana takde babak yang boleh memberikan kesan.

Towards third movie dia (except Rabun) aku rasa Iklan Petronas dia lagi mencengkam jiwa....

Yasmin kena sedar dan jangan terlalu syok sendiri sebab dah ada pengarah yang ala-ala macam style Yasmin iaity Khabir Batia dengan filem Cinta dia... Memang superb without silly dialogue or 'mecemar budaya' but still touching...

To Yasmin, if you read this comment, sorry about that but please give me your blog or e-mail me your address at abikhsan@yahoo.co.uk

Anonymous said...

ac right..sometimes commercial petronas lagi better dari filem dia...more touching...

typical malay mmg xleh accept that kind of movie...cam berkemban...peluk2 waima suami isteri..but...kita masih ada cara lain yg bole tunjukkan loving...tgk filem iran...

Mr. Right said...

AC and Ramonez,
Aku rasa Yasmin telah berjaya menyampaikan 'message' melalui filem dia. Walaupun dia cakap takde message tertentu. Since dia sebenarnya minta kita berfikir. Bila keluar panggung kita bukan sahaja suka, takut or geram. But at the same time kita berfikir and buat beberapa conclusion sendiri. Hasilnya, semua orang bercakap pasal filem dia. Aku sendiri malas nak tulis pasal filem Aziz M osman or even Afdlin Shauki. Nampak tak...?

Walaupun aku tak suka sgt filem dia, i have to admit.. dia seorang genius dalam bidang perfileman.

AC,
click la kat nama Yasmin kat atas tu. Boleh dapat address blog dia. Dia selalu online midnight.

Anonymous said...

tak tau mau cakap cam ner ... tapi aku rasa strategi yasmin utk lakukan filem dia adalah dengan membuat kontroversi ... bila ramai org bercakap pasal filem dia mencemar budaya la apa la ... so, org nak tgk jugak filem dia, mencemar budaya ker, best ker, aper ker ...

aku tak tgk lagi filem mukhsin mungkin sebab aku dah bosan tgk sepet dan gubra.

Aku graduate in Software ENgineering, so bahasa filem ni aku tak pandai langsung.

Tapi, adakah hanya pandangan dari mereka yg reti pasal filem jer boleh diambil kira? Macam mana pulak dengan pandangan penonton? Towards to the end, filem ni nak jual kat penonton jugakkan dan rata2 penonton tak de degree in filem or seni budaya or apa2 jer la degree yg ader kaitan dengan filem nih ...

Sepet dan gubra cam konon nak supaya kita tolerate antara cina melayu. tapi bab yg tak bestnya, ader ker perempuan melayu pakai baju kurung all the time? lagi teruk nak amik gambar boleh terkangkang lagi and ader lelaki terselit kat celah kangkang dia?

scene yg baik pulak masa mak dia call soh semayang subuh. nasib baik ader scene tu. kalo x der, penonton akan tertanya2 jugak, diorang ni dah kawen ke belum? masuk islam ke mamat cina tu? ker orkid yg convert?

overall ... filem yasmin tak la best sangat ... sesuai utk bebudak sekolah menengah gi dating tgk wayang ... kalo utk budak U, aku rasa buang masa jer ...

Mr. Right said...

mr.,
melampau kutukan kau tu, hahaha. If Yasmin baca kecil hati dia nanti. :)).

But, dah byk kali Yasmin beritahu, dia buat filem berkaitan dgn benda yang familiar dgn dia. Dia nak org tau sumting dlm kepala dia. Takde message, takde tujuan lain, tiada sebarang harapan. Cuma dia anggap diri dia PENCERITA, mcm title blog dia Story Teller.

Kalau rasa dah muak dgn cerita atau gaya penceritaan dia, simply jgn pergi tgk. With that note, i will never watch her future film...!

Anonymous said...

iklan dia lagi baik dr filem..persoalan dia?..ader ker org pertengahan or org kampung cakap english dalam kehidupan seharian di rumah?..cuba kita jujur pada diri sendiri?..knaper selalu gunakan pelakon yg sama setiap film dia?..trend mcm nie serupa mcm trend yusuf haslam (erra,awie & ziana zain)eemmm pening2..

Mr. Right said...

Anonymous,

Memang takde pun org kampung pandai cakap English macam tu. Kecuali cikgu bahasa english. Dalam Mukhsin, mak orked cikgu B.I kan?... tapi setiap filem ada. Pelik jugak aku.

Semua director macam tu, senang kerja dgn org yg sama. Dah tau kepala. Geng Yusuf Haslam, geng Afdlin, geng prof.

Kiubrubik said...

walaupun aku minat gila LOTR tp aku ttap layan mukshin.

Anonymous said...

Mukhsin,Gubra dan Sepet,semua aku tengok separuh cerita je(kebosanan)
Mengaku je lah wahai rakyat Malaysia,filem2 Yasmin Ahmad memang membosankan,kononnya unik
dan lain drpd yg lain,bosan..bosan,pelakon pun sama je,jenis segan nak berbahasa Melayu,agak perlahan dan kontroversi je lebih.dan aku tak thu la kenapa filem ni menang bnyak award..TAPI YASMIN AHAMAD MEMANG JAUH LEBIH BAIK DRPD AZIZ.M.OSMAN,YUSRY KRU,AFDLIN SHAUKI DAN YUSUF HASLAM

Anonymous said...

But, in fact, there is nothing that can bring you closer to fearlessness about everything else in the world than being a parent - because everyday fears - like not being approved of - pale by comparison to the fears you have about your children.

Anonymous said...

I just got one last thing, I urge all of you, all of you, to enjoy your life, the precious moments you have. To spend each day with some laughter and some thought, to get you're emotions going.

Total Pageviews

. page counter