Wednesday, January 30

Bodek Bos

Another serious posting.

Aku nak terangkan salah satu element penting dalam career seorang pekerja makan gaji. How to suck your boss up… bagaimana nak jadi kaki bodek terbaik didunia. Kind of sambungan kepada posting ini: To employee, to employer.

First, let me categorize kaki bodek into two main categories. Yang pertama adalah jenis yang memijak kepala rakan sekerja untuk naik ke atas. Maksudnya dia akan memburuk-burukkan rakan sekerja yang dia anggap sebagai rival. By doing so, he/she will make diri dia kelihatan hebat dan kemungkinan besar bakal mendapat balasan yang dia rasakan setimpal. Second, jenis yang buat hal sendiri. Still membodek, tapi dia menggunakan daya kreativi sendiri untuk memperlihatkan kehebatan diri dia, kononnya. Dia tidak akan simply kutuk co-workers, maybe dia akan make use of them occasionally, but deep in his/her heart dia hanya mahukan gaji lebih atau naik pangkat without interfere with anybody business.

Without biasing to any category, aku akan cuba ajar rakan-rakan disini untuk menjadi kaki bodek berjaya. You can practice these methods; use your own judgment to assume which method belongs to which category.


1. Happy News.

Only reveal news yang boss suka dengar. Problem or any unhappy information suruh pekerja or subordinate yang beritahu dia or wait the right moment untuk memberitahu dia. Dengan cara ini dia akan sentiasa relate our face with cheerful thing.


2. Pekerja Rajin, konon.
Ini adalah taktik biasa yang ramai pekerja amalkan. Melakukan apa-apa perkara dengan niat menunjukkan kita sebagai pekerja harapan. Antara tactic popular adalah; keluar lunch lambat, balik rumah hanya selepas boss balik, datang seawal mungkin bila tahu boss ada meeting awal pagi, email boss pada waktu yang pelik-pelik (tengah malan, hari cuti…etc.). Sedikit demi sedikit boss akan sedar kita adalah pekerja yang sentiasa fikir pasal kerja all the time.


3. Claims Wisely.
I’m talking about allowance claim, mileage claim, O.T claim and stuff like that. Do not claims anything yang dirasakan tidak perlu. All boss hate calculative worker. Kerja lebih masa beberapa jam untuk siapkan anything big and urgent. Simply ignore it. Outstation with boss, maybe claims less one or two days. Trust me, boss will notice this. But be careful, we don’t want to give wrong impression to our boss. Kita tidak mahu dia anggap kita boleh diperbodoh-bodohkan. So, fikir masak-masak sebelum submit claim form.


4. Volunteer.
Always make yourself available for any extra works. Jika ada sebarang kerja-kerja pelik yang tiada dalam jobscope sesiapa di office kita, jangan segan silu untuk menawarkan diri. Buat beberapa kali, boss akan cop kita sebagai pekerja yang rajin, tidak berkira dan boleh diharap. Again, kena berhati-hati jangan sampai diri kita diperalatkan. Dan, jangan tawarkan diri untuk sebarang kerja yang boss tidak ambil tahu. Gotong royong, kutipan derma, kemas bilik… semua itu membuang masa…Hahaha… stick with job yang boss hargai.


5. Kawan dengan Semua Orang.
Ini quite tricky sikit. Sukar untuk bodek boss dan dalam masa yang sama mahukan diri kita kekal popular dikalangan rakan sekerja. Ini sebenarnya tidak kurang penting, jika ramai orang suka kita. Easy for us to gain all useful information. Information ini berguna sebagai alat untuk membodek. Example;

“… boss, I heard we purchased that equipment

for few thousands ringgit, I think I can get almost

same quality but only half price…”

Only when we make friend with purchaser then we knew about that info, right?

Rapat dengan co-workers juga penting untuk memberitahu boss yang kita pandai handle orang. Semua tahu, handle orang jauh lebih susah dari handle machine atau product.


6. Puji Boss.
Ini straight forward method la. Simply puji dia either face to face or use third party medium. Face to face, senang, contoh;

“… Boss, I don’t know how you can handle that

guy lah… for me he the most troublesome client

ever…bla..bla..bla… you memang dasyat…”

Satu cara lagi adalah melalui pihak ketiga. Puji boss to our client, consultant, business partner…etc. We never know, maybe one day that person will tell our boss about that compliment. Or…. If you happen to have a blog, simply puji your boss in your blog. Maybe you boss read your blog or other co-worker will let him know. With that note, ehem…

“Boss… you memang baik. Thanks for the new laptop,

although I never ask for it, but I appreciate

it a lot. Thanks again…”

Hahahaa..hahahhaa…

Stop here. So, you guys boleh start practice mana-mana cara yang sesuai. Kepada boss-boss pula, boleh la gunakan posting ini untuk kenal yang mana permata dan yang mana kaca dalam organisasi kau.

Please share your bodek experience by comment to this posting. Come on, jangan malu-malu.

P/S: Aku tak dapat laptop dari boss pun. Sebagai contoh je ayat diatas tu.

9 comments:

Penulis Biasa said...

Haha!!Dood, aku rasa ko no 5 & 6 la..patut la boss ko tak suke aku dulu..aku satu ciri2 pun takde..cube ko wat posting ni awal2, mesti dia sayang aku sampai skang..hahaa!!

Anonymous said...

Bodek boss menjadi dayang2 kipas. Boleh tu memang boleh bodek tapi melalui experience aku la, asal je ada orang buat acara bodek ni (walaupun bodek saiz kuman), pasti ada saja co-workers lain label kita sebagai kaki bodek dan anggap kita ni saja nak buat boss nampak pekerja lain tu pemalas/tk boleh diharap. Yang membodek tu pun, harap2 tak sampai tahap riak la bila dah disayang boss.

sila bodek with stealth mode on. lagi selamat. Bahaya bila dah ada fintah terlibat. macam mana nak stealth tu, sila fikir2 sendiri la. ikut kepandaian masing hehehehe.

p/s: kategori pertama tu memang kategori muka tebal. menakutkan aku.

poyotito said...

hmm..
no 6 tu pling sng nk buat.
aku slalu buat time keje hotel dlu.
skang aku praktikkn kat lecturer aku plak.heheh!
puji habis2an sampai dia lupa dunia.
hah!!

p/s: gmbor tu klakor. ntah ktne la ko dpt.

Mek Rose said...

Seriously..aku tak reti bodek..huhuhu...

Anonymous said...

Nice...
Sekarang baru la tau macamana nak bodek..ni kena try ni..
agak2nya,kalau ladies staff, pakai baju sexy2,cakap macam "pijak-semut-tak-mati", giggles2 manja..applicable tak utk bodek??

Mr. Right said...

badrul,
Bekas bos ko sememannya semuanya sayang kan ko. Ko je tak sayang kat dorg.

tiang lampu,
Kalau betul cara bodeknya, co-workers tahu pun dorg tak kisah. Hahaha... kena pandai2 lah.

poyotito's,
Lecturer pun ko puji? Dasyat2... hahaha..

rose,
Meh sini nak ajar.

ipoh lads,
Itu bukan bodek, itu sexual harassment. Kalau boss nak ambil kesempatan boleh laaa..

Nur Amira Ilyani said...

Aku lah antara pelajar yg paling ramai cikgu sayang.Kuskus.

ps; aku still pelajar.

Anonymous said...

Ramai org cube spy camne ak suke work w her.Sebab pada org lain, dia tu jenis yang terlalu detail, perfectionist, too honest, garang nak mampus, irritating,nak cepat, suka besar-besarkan perkara kecil, semua nya dia betul, tak sabar, unpredictable, workaholic, too much, kedekut, long winded, kasar, etc.. etc..
Aik... betul ke? Pada aku bos aku sum1 y intelligent,Sopan-satun, kelakar, pandai buat kerje dia, bertanggungjawab, baik hati, pemurah, jujur, reasonable, sabar, boleh dibawa berbincang, berhati mulia, pensyair,pensyarah..

Anonymous said...

Ada bos yang baik dan ada plak bos yang menyakitkan hati. Takpelah, kita berhibur jap dengan pantun di bawah, hahaha:

Pagi-pagi, sudah mencemuh,
Si pemandu terus terdiam mengeluh,
Bos ini jenis yang kecoh,
Dapat “Tan Sri”, satu dunia dia heboh.

“Ada pelanggan hendak jumpa”,
Itulah kata si setiausaha,
Bos enggan, mengantuk katanya,
Biarkan pelanggan berjumpa air liur basinya.

Bos memanggil mesyuarat mengejut,
Ada pekerja berjalan bak siput,
Bos pun menengking sampailah semput,
Para pekerja terkentut-kentut.

Dipetik dari buku ‘Alamak, Bosku Seperti Hitler!’

Total Pageviews

. page counter