Tuesday, November 4

Most Powerful Geng in Malaysia Blogging Scene

Many experts believe blogging now at it highest popularity level ever. I personally confident blog will become ‘new email’. Dulu, not every internet user ada email account, but now not anymore. Same will goes to blogging, satu hari nanti pasti semua pengguna internet ada blog sendiri dan tidak pelik jika url blog dipaparkan di dalam resuma dan diatas business card.

One of the most important criteria to become famous and profitable money-making blogger adalah mempunyai networking yang kuat. Talian persahabatan with other bloggers. Networking sebegini sangat penting kerana mereka boleh berkongsi idea, kaedah dan yang penting berkongsi trafik. Di Malaysia terdapat beberapa group atau geng yang popular, glamer dan POWER.

So, aku akan cuba memberi ranking kepada geng-geng ini. Powerful yang aku maksudkan adalah kumpulan yang aku percaya mempunyai follower yang ramai, income yang tinggi (atau berpotensi mendapat income yang tinggi jika mereka commercialkan blogs mereka) dan mempunyai nilai glamorous yang sukar nak dijelaskan.

Ini juga umpama iklan free untuk blog mereka, lagipun aku sedar aku dah makin kurang masa untuk update blog so better aku salurkan trafik dari sini ke blog lain yang aku rasa worth visiting. Pilihla mana-mana geng yang korang minat.

So, here we go…

1. Political bloggers.
No doubt most powerful geng adalah political bloggers. Mereka ada persatuan ada perjumpaan hampir setiap minggu dan kita telah witness kekuasaan mereka didalam mencorakkan arena politik negara. Blog-blog seperti roslan sms, Rocky’s Bru, Kickdefella just to name a few menerima pelawat ribuan sehari. Since most of them not blogging for money, so kita tidak nampak blog mereka dimeriahkan dengan pelbagai iklan. But, when Jeff Ooi dan Raja Petra buat kutipan derma diblog mereka kita boleh saksikan rakyat Malaysia tidak segan silu menghulurkan ratusan ribu ringgit sebagai tanda sokongan. Mereka dapat ribuan jika tidak jutaan pembaca sehari, mereka juga boleh menjana puluhan ribu ringgit dalam beberapa jam melalui blog mereka, jadi aku percaya bloggers politic adalah geng paling power di Malaysia. Ditambah pula dengan kebanjiran politcian yang gatal tangan buat blog sendiri. So, mereka sememangnya sudah ada pengaruh, makin powerlah political blogger di Malaysia.


2. Geng Wangcyber.com

Wangcyber adalah laman forum terkenal dikalangan usahawan Internet Malaysia. Member of that forum rata-rata mempunyai laman perniagaan atau blog mereka sendiri. Ini adalah golongan bloggers bijak pandai yang menjadikan blogging sebagai medium for them to communicate with their readers that mostly also their customer. They also exchanging product untuk di pasarkan. Saling endorse product masing-masing. Saling puji-memuji product mereka sesama sendiri. Jika masih ada pihak yang tidak tahu apa product mereka, mostly ianya adalah e-book, software, membership, tutorial session, bengkel, information or anything that related to ‘generate money from internet’. Jalingan persahabatan mereka cukup unik kerana pada hakikatnya mereka adalah rival dalam business yang sama, but they brilliantly blend together dan sama-sama meraih keuntungan. Ada diantara mereka yang masuk dalam list individu terkaya didunia purely from internet income. Pergi tengok thread di forum tersebut, mana-mana ahli yang active bercakap, bagi banyak ilmu dan tips, rajin mempromosikan pelbagai produk, merekalah adalah geng paling power dalam kalangan blogger usahawan Malaysia. Atau lebih mudah just check list ini: http://www.wangcyber.com/forum/blogs/.


3. Team Nuffnang dan Adverlets.


Kalau ada yang belum jelas, Nuffang and Adverlets adalah sort like advertising firm for bloggers. Merekalah yang menyalurkan iklan ke blog-blog yang menjadi ahli mereka. Aku selalu membaca blog milik ahli nuffnang yang lain. Aku perhatikan mereka sudah membina geng mereka sendiri. Selalu buat gathering, saling visit dan komen blog masing-masing. Fact that Nuffnang also always arrange pelbagai aktiviti untuk satukan ahli mereka juga membuatkan bloggers Nuffnang menjadi rapat. But, I don’t think geng Nuffnang ini mendapat visitor yang ramai ke blog mereka melalui persahatan mereka. Tapi geng ini selalu mendapat invitation ke majlis-majlis glamour dan bergaul dengan golongan yang terkenal. Sebab itulah aku still anggap mereka power. Aku juga ada akaun Adverlets dan aku paparkan iklan Adverlets di beberapa blog aku yang lain. Sekali sekala aku jengok juga akaun Adverlets aku dan aku perhatikan mereka juga ada geng mereka sendiri. But mostly their bloggers adalah Chinese yang menulis dalam bahasa ibunda mereka. Bagaimanapun aku percaya bloggers yang bergiat aktif dalam Nuffnang dan Adverlets tidak kurang powerful dengan geng-geng bloggers yang lain. Badan corporate tidak keberatan menaburkan wang diblogs mereka kerana pengiklan sedar blogs mereka mempunyai commercial value. Nak jumpa geng blogger Nuffnang, pergi ke http://innit.nuffnang.com/ dan lihat posting yang dapat banyak vote (nangs).


4. Bloggers Dunia Hiburan
.
Bloggers seperti Mr.Manager, Sultan Muzaffar, klubkid, budiey, etc. They involve dalam dunia hiburan secara lansung, normally as wartawan hiburan. Since cerita yang mereka cover adalah dunia hiburan, sememangnya their blogs received thousands of visitors per day. Rakyat Malaysia yang sememangnya tidak pernah puas dengan info pasal artis kesayangan mereka akan berpusu-pusu pergi ke blogs hiburan milik geng ini untuk mendapat berita terbaru. Cuma beberapa bloggers sahaja yang fully commercialize their blog dan sudah ada yang tidak lagi work with any magazine since mereka boleh bergerak sendiri dan generate income from their blogs. Nak jumpa blog mereka, simply search nama-nama artis popular di google, confirm result yang atas-atas adalah milik mereka.


5. Bloggers Sasterawan
.
Geng ini adalah bloggers yang sememangnya penulis secara offline. Mereka adalah penulis novel, columnist, wartawan, penulis sajak, penulis skrip, senang cerita mereka adalah orang seni sejati. Since orang yang tidak pandai menulis seperti aku pun dah ada blog, jadi penulis sejati ini terpanggil untuk membina blog mereka sendiri. Mereka gunakan blog untuk berinteraksi dengan pembaca dan peminat mereka. Bloggers ini juga akan war-warkan karya terbaru mereka melalui blog. Pergi lah search nama-nama besar dalam dunia penulisan Malaysia. Akan terjumpalah blog-blog 'sasterawan' ini.


Geng-geng bloggers yang aku mention kat atas sememangny kenal antara satu sama lain. Mereka saling bantu membantu dan saling enjoy the life as bloggers. Aku sedar ada beberapa geng lagi yang tidak kurang power tapi aku tidak berapa tahu pasal blog mereka. Pastinya ada blogger technical (ex: liewcf.com) yang tulis pasal computer, gadget, open source yang aku tidak tahu sebab aku tak minat topic tu. Juga bloggers kaum-kaum ibu seperti redmummy.com atau viruspadu.blogspot.com yang aku baru sedar kepopularan mereka. Tapi again, aku tak minat baca blog mereka (kalau aku minat hubby mereka pelik pulak nanti, kan?) so aku tidak pasti betapa powerfullnya ‘geng’ kaum ibu tersebut.


Jadi lepas ni kalau check blog aku, dan tengok takde update, lepas survey mana-mana blog member-member aku kat sebelah kanan tu, boleh la jengok blog-blog milik geng-geng yang korang interested.

Kalau ada geng-geng lain yang korang rasa aku minat, tapi aku tak tahu kewujudan mereka, bolehlah bagi promotion free kat ruangan komen.

By the way, if ada yang interested to know, this is my 400th posting.

Chow…

9 comments:

Lexy Rollo said...

ada juga lagi yang aku perasan tak ada dalam list.
kumpulan blogger2 anonymous and "idea baru".Tapi taktau la kalau kamu dah tau seperti melayuminimalis,johnhafiz dan lain-lain.

anyway,tahniah dengan jumlah 400!=)

Anonymous said...

owh...
rupenyer ader beberape jenis blogger gak eah...
hehehee...
aku tak tau ler plaks...
tapi aper2 pon aku tetap ske blog neh cuz isu2 yang rojak...
tak tumpu kat certain2 isu jerk...
thehehehee...
congratz for da 400 posting...
hahahahaa....

Anonymous said...

Macamana dgn blogger sukan ada ramai follower ke

Anonymous said...

Macamana dgn blogger sukan ada ramai follower ke

Ab Razak Hj Ahmad said...

Aku agak impress dengan Blog Dr Mahathir. Every posting dia akan cecah lebih 500 comment. Power betul pembantu dia.... Aku tak yakin Dr M sendiri yang manage blog tu.

Aku yakin bahawa banyak blog politician, bukan dia orang yang taip atau komen, PA dia je yang buat.

Anonymous said...

400 pos dah.. huhu saya baru je blaja blogging :)

Anonymous said...

SALAM
bro,

ade satu lg yang bro terlepas pdg ,maybe bro jarang surfing web2 ni, web2 agama (islamic) , mostly ipt's student ade dlm ni . rating mmg cayok, try2 la survey k =)

Mr. Right said...

anakramalan,
Aku ada juga baca blog2 mereka. Mereka ni macam low profile sikit.

lalala.inc,
Thanks. Aku tak concentrate satu isu sebab aku memang tak pandai satu isu je. Aku pandai banyak isu. Hahahhaa...

ano1,
Kat M'sia blog sukan kurang popular lah. Pelik gak.

abikshan,
Yelah, politician tu they just write the posting. Yang manage oragn lain.

star,
Ala, ada yg baru je tulis blog tapi glamer gak. Kat Nuffnang ada yang baru beberapa bulan tulis dah dapat income beberapa ratus sebulan.

ano2,
Posting ni pasal geng bloggers la. Geng paling power. Blog-blog ulama kita takde linkage kot. Aku memang jarang baca blog ulama pun, baca yang member2 pass thru email je.:)

Anonymous said...

slm,
mmg pun bloggers ni ade kategori.
tp kalo yg macam aku ni tatau le kategori apa.
apa pun blog ni mmg dh jd satu trend dah.dari semuda usia belasan hinga puluhan tahun.go bloggers go.

Total Pageviews

. page counter