Monday, April 30

April Full

Including today, I work for almost every single day of April. The only day aku cuti adalah pada 3rd of April. That day although I still received few phone calls, I would consider as my only holiday of the whole month. Menarik kan hidup aku..? Hahahaha…

On the 3rd, aku tak datang kerja for 2 reasons. First, because I got minor problem with company’s management (my colleague knew about this), I kind of merajuk la. Hahaha… but most importantly aku apply leave to celebrate my girlfriend’s birthday. This special lady I believe deserve at least one whole day of my attention. Harap dia gembira hari tu, walaupun malam tu berakhir dengan sedikit tragedy. Aku bercium, I am talking about my car kissed someone else car, and I paid few hundred bucks to settle the issue.


Enough about 3rd of April, the rest of the month aku kerja. I’m not referring to normal working days, tetapi keseluruhan bulan. Sabtu, Ahad, public holiday or even hari aku on medical leave. Aku juga tidak bermaksud menjawap panggilan telephone, tetapi bekerja dalam erti kata sebenar, samaada di site, office or discussion dengan big boss kat kedai makan. Maybe some of my colleague akan menyampah dengan cerita aku ini, believe me, aku sendiri sedikit menyampah dengan kenyataan kononnya aku pekerja rajin. Bila di office, aku nampak relax, have fun, gelak-gelak dan umpama tiada kerja. But, without everybody notice kepala aku serabut dengan pelbagai masalah kerja (yang aku tidak mampu selesaikan secara individu). Dan bila weekend, terpaksa kerja sememangnya bukan pengalaman yang menyeronokkan. Actually, there are various reasons required me to work during weekend and public holiday.

  1. Special project (at site or buat paperwork kat office)
  2. Technical problem (fiber link problem)
  3. Meeting & discussion (with boss or consultant)

In our money minded society, tentunya ramai yang percaya aku terima bayaran yang setimpal dengan masa yang aku curahkan. But, percayalah gaji aku adalah below average gaji seorang jurutera. Tanggungjawap atau masa, dari sudut mana sekalipun aku tidak rasa gaji yang aku terima boleh dikira sebagai adil. I’m not comparing to jurutera syarikat lain, but even kalau aku bandingkan gaji aku dengan beberapa ‘tokoh’ pekerja di disini pun aku akan rasa nak nangis.

Dulu aku kutuk boss aku, aku juga pernah kutuk rakan sekerja aku dan sekarang aku whining about my work load. It seems like I need to activate my jobstreet account and start reading The Star on Saturday.

As I mention earlier, aku sendiri menyampah bila ada orang kata dia pekerja rajin and should get better pay. But, main reason aku post cerita ini adalah untuk mendapatkan idea what I should do? Aku selalu merungut pasal kerja dengan kenalan rapat, tetapi sekarang aku percaya I have to take some action.

  1. Bersabar and believe for the better future.
  2. Slowly look for new job.
  3. Discuss with pekerja aku dan rakan sekerja agar boleh mengurangkan masalah-masalah bangang yang selalu timbul.
  4. Confront with my big boss, throw everything to him and let him decide.
  5. Write resignation letter, campak kat muka boss and HR, then balik kampong. Lepas tu baru seriously look for new job.
  6. Continue kerja, but take everything lightly, boss marah pun lantak lah.

I believe these are the only option yang aku ada.

Perlukah aku baling dadu?

5 comments:

Anonymous said...

ahak bro..dah rasa letih kerja arr mcm tu..or rasa tak puashati dgn imbuhan yang tak setimpal..lambat laun dah mula kerja tak ikhlas..actually kalau ko tanyer kat semua org yg makan gaji..ni lah dia masalah peribadi yg dorang simpan dlm hati (or malu nak bincang cara terbuka)..tapi kalau ko tengok kat maner2 tempat or apa2 bidang kerja pun mcm nie..yg penting bersabar,teruskan apa yg kita lakukan dan dlm masa yg sama cuba cari peluang yg lebih baik (tukar kerja or company lain)insyaallah...eemmm..pening2..

Anonymous said...

Takda manusia yg puas hati dgn kerja dia. Tak perlu la merungut dan heboh kat semua org.

Sori, lupa kau je yg betul.

Helena said...

eh, is that rose? sweetnya dia..... *smile*

You ni engineer ke? Well, kalau I jadi you, if I tak puasa hati, I akan try to get a better job. Gaji you brapa? (hehe) saja tanya nak compare ngan gaji engineers at my place.

Anonymous said...

3rd of April..hehehe..ade suka dan duka...for Mr. Right!..terima kasih..besday tahun ni bermakna sgt2..:-)

Kak Helena..hai..dah sihat ke lom ni??
semoga cepat sembuh k...:-)

Mr. Right said...

Anonymous 1,
Both. Aku nak kurangkan kerja and naik gaji. Hahaha.. everybody dream that, rite?

Anonymous 2,
Bukan aku je betul, kau pun betul jugak. Kau betul kerana akui yang aku betul.

Helena,
No need to compare with ur colleague. Memang kecik pun. Sebab tu hadiah untuk Rose pun murah je. Hahaha..

Rose,
Sama-sama. Helena sakit apa?

All,
Thanks kepada friends yang call/email aku bagi nasihat dan pandangan. Appreciate it a lot.

Total Pageviews

. page counter