Monday, April 2

Brothers Rivalry

It is a fact that in any family, elder sister will close to younger brother and vise versa, elder brother akan lebih rapat dengan adik perempuan. But if both adik beradik same gender mempunyai jarak umur yang rapat, different story la. Selalunya mereka akan jadi ‘crime partner’ dan akan memeningkan kepala ibu bapa jika mereka memilih untuk menjadi anak yang nakal.

But bukan itu yang aku nak utarakan disini, aku nak cerita pasal why elder brother cannot get along with younger brother yang jarak umur sedikit jauh? Aku perhatikan disekeliling aku, sebagai contoh abang yang umur 30an tidak akan serasi dengan adik lelaki remaja. Memang ada yang baik dan akrab, tapi aku yakin majoritinya tidak. Also aku rasa adik beradik perempuan pun sama, tapi as Yasmin Ahmad cakap “I only told story that related to my life”.

Allow me to give my stink opinions regarding this issue. Let me try to list down few reasons that I assumed menjadi punca kepada masalah ini.

Abang tidak boleh terima adik dia dah besar.
Parent always facing this problem bila anak meningkat remaja, but so does elder brother. He can’t accept there will be another young man in the family that will ‘challenge’ his ‘authority’. Abang selalunya merasakan adik lelaki mereka akan kekal sebagai budak selama-lamanya. He will take charge any of his younger brother’s decision. When younger brother dah masuk alam remaja, and dah mula pandai berfikir he will start question all his brother’s instruction. Then, this will start the cold war, which will last forever, some cases sampai dah tua masih bermusuh.

Younger brother perasan besar.
Twisted sedikit dari idea atas, this time adik lelaki pula yang merasakan he too old and too smart to take any advise dari abang dia. Although his elder brother memberi tunjuk ajar yang betul, ego si adik akan cuba melawan any single idea dari abang dia. This will also end up sebagai pergaduhan yang berpanjangan.

Layanan ibu-bapa.
Walaupun ibu bapa majoritinya akan memberi kasih sayang yang sama rata kepada semua anak mereka, tapi sebagai manusia biasa kadang-kala mereka ada menunjukkan sikap pilih kasih terhadap ‘anak emas’. For some cases, ianya bukan kadang kala lagi, tetapi sememangnya selalu ibu bapa sedikit berat sebelah towards any one of their children. They have their own reason why they act macam itu, sometimes mereka lebihkan younger ones since yang besar tu dah pandai jaga diri sendiri. Atau mungkin ibu bapa concentrate kepada si abang, sebab dia bakal menjadi contoh kepada adik-adik. Bermacam-macam alasan lagi yang aku tidak mampu fikir sebab aku belum jadi bapa lagi. But what ever reason pun, this unhealthy scenario will also create spark dalam hubungan adik-beradik. Yang menariknya, kadang-kadang ibu bapa tidak pilih kasih pun, cuma anak-anak yang bangang merasakan sebegitu.

Iri hati/dengki
Iri hati akan muncul bila parents or people around this 2 brothers start comparing their achievements. Exam result, university, pekerjaan, percintaan, perkahwinan dan bermacam-macam lagi element yang akan menjadi perbandingan. Loser akan iri hati pada yang menang dan yang lebih berjaya pula akan mula besar kepala.

Peredaran zaman.
As we all knows, peredaran zaman membawa kepada perubahan cara hidup kita. Dengan kepantasan kehidupan kita sekarang, jarak umur 10 atau 20 tahun sememangnya membawa kepada perbezaan cara hidup yang ketara antara abang dan adik lelaki dia. For some brother he failed to understand this fact and still comparing his lifestyle with his younger brother. 10 years back mana ada futsal, cinta sms atau broadband internet. Ini semua antara perkara yang mempengaruhi kehiduapan harian remaja lelaki zaman sekarang. Different generation also have different idea regarding certain issue. Sometimes isu remeh pun boleh diperbalahkan. For silly example, si abang memarahi adik kerana memakai sport rim motor berjejari 3, kerana pada dia lebih banyak jejari lebih cantik, nampak compact dan stylo. Padahal, bagi si adik pula, semua rakan-rakan dia merasakan 3 jejari adalah paling cool and trendy.

Jawapan standard for any problem adalah kerjasama semua pihak. Meaning, adik dan abang itu sendiri perlu lebih bijak berfikir dan lebih bertolak ansur. Ibu bapa pula wajib memainkan peranan dalam mengimbangi conflict anak-anak mereka.

Aku tidak suka jawapan standard sebegitu, solution terbaik pada aku adalah kedua adik beradik perlu hidup dengan cara sendiri dan hanya berbincang bila kedua-duanya merasakan perlu. Or dalam versi kurang ajarnya, mereka berdua should shut their mouths up and concentrate with their own life…!

9 comments:

Anonymous said...

bosan siot topik ni ...

Anonymous said...

siot je si mr. ni hehehehe

Anonymous said...

mr right ... apa kata ko buat topik rumah urut kat klang valley ni. betul ke menyediakan perkhidmatan urut yg melegakan atau pun ader khidmat lain disebalik rumah urut tu?

lagi best, ko investigate sendrik ... gi try rumah urut, dan tgk betul ke diorang ni ader buat extra service?

kalo ader cam ner boleh berlaku? adakah pihak pbt dan polis telah disogok atau pun diorang ni mmg tak makan saman ...

Anonymous said...

Apa yang kau tulis tu mungkin based on your own research and experience. Bagi aku yang ada tujuh orang adik beradik dan aku anak ketiga aku rasa takde fakta kau yang boleh aku terima. Sorry bukan aku nak riak tapi that's the real thing in my Family...

Mr. Right said...

mr.,
Aku bukan wartawan, lagipun aku pernah jumpa beberapa blog ulas isu rumah urut, malas lah aku nak double posting.

AC,
memang kau betul. Lepas aku tulis article ini ramai msg aku bagitau family mereka takde problem mcm ini. Maybe pengalaman aku atau 2-3 orang kawan yang aku kenal sahaja.

Fid said...

terbalik ngan adik2 aku
adik2 lelaki aku biaorg kwn baik beza umor 9 thn....kira tak jauhlah ya....
derang paling anti kat adik aku yg perempuan tu hahahaaaa

Anonymous said...

Adik bradik ni..umur dekat2 ke..jauh2 ke jaraknya..tu semua tak penting..yg penting individu tu sendiri.adik bradik aku 8 orang..im the youngest..satu lagi..cara didikan yg diberi oleh mak & ayah bagaimana nak bergaul ngan adik bradik.aku dulu org susah.bak kata org kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.jadi, semua benda kami berganding bahu buat sama2.amek air kat perigi, cari kayu api nak masak (masa tu takde dapur gas lagi..early 80's)..dari situ, akan timbul rasa nak buat semua benda sama2. ape2 pon kongsi sama2..jadi..sekarang kami adik bradik tak ada masalah nak berkomunikasi..bergaduh tu adela..tapi kate org gaduh2 sayang..tipula kan if tak pernah bergaduh ngan adik bradik..tapi tak lama la..1 hari ok balik..hehehe...
tula..ape2 pon..semua benda bergantung pada diri kita sendiri......panjang pulak org melalut..sori ek Incey Aku Betul!...wassalam..

Mr. Right said...

All,
adik beradik Rose adalah contoh hubungan adik beradik terbaik aku pernah jumpa. Seriously, aku jeles. Time aku tgk semua adik beradik lelaki tolong repair van kat rumah salah seorang dari mereka, harmoni gila. Bergurau macam budak kecil, padahal dah bapak budak dah semuanya. Hahahahahaha....!

Anonymous said...

hehehe..mcm budak2 kan..padahal dah tua bangka semua...anak dah ramai tapi perangai gile2..huhuhu

Total Pageviews

. page counter