Sunday, April 29

How to Spell Ijok

Notice: Again, I know most of friends here bore when I post anything related to politic. But, aku tak pandai tipu diri sendiri and lupakan apa yang terkandung dalam fikiran aku sekarang. So, sorry and please lupakan apa yang aku nak tulis if betul-betul dah fed up. Ok.

Ramai blogger gunakan E-Joke to replace Ijok, maybe some of them believe what happen there is a laughable scenario, but for me aku rasa ianya serius dan menakutkan. Few friends invite me to join them at Ijok, most of them from BN. Since terikat dengan kerja dan malas nak memeningkan kepala aku choose to sit home and received tons of SMS updating me what happen there.

Aku malas nak ulas panjang since majority ramai orang dah tahu apa yang berlaku, but in short here the synopsis:

1. BN letak calon 'nobody' compare to PKR yang letak bekas tokoh corparat yang disegani.
2. PKR dengan bantuan semua geng dalam BA dedahkan segala kepincangan kerajaan bawah pimpinan BN. (ada yang betul, ada yang boleh dipersoal)
3. BN buktikan mereka berjaya menjadikan Malaysia maju dan berjanji akan membawa Ijok maju bersama, sambil taburkan segala jenis 'fast track' project.
4. BN gunakan segala saluran media sebagai senjata untuk tembak BA and Tan Sri Kahlid.
5. PKR melalui PAS menegaskan orang Islam wajib pilih pemimpin Islam. (politik perkauman mendapat nafas baru)
6. Segala jenis keganasan berlaku oleh kedua-dua pihak, blogger and saluran berita alternative just report acts by BN supporters and media arus perdana melakukan sebaliknya.



Here the outcome:
SMS I received from die hard Pemuda Umno,

"BN 5,884 PKR 4,034 Rosak 134 Majority 1,850. Tahniah & T.kasih kpd semua Wira2 Bangsa Jentera Pemuda BN Msia ! Sedia Gempur ! - DSHH, KJ & Exco PPUM"


Here my stink conclusion/opinion:

1. Minda orang Malaysia memang mudah untuk di manipulate.
2. Majority rakyat Malaysia penakut.
3. Barisan Nasional memang cukup kebal.
4. Demokrasi di Malaysia bolehlah di tanam di mana-mana tanah perkuburan.


Also come to my attention how difficult for us Malaysian to get solid true news related to politic in Malaysia. There are so many version of each and single event. Maybe thats the main reason why most of us just bore with politic story. RTM, Utusan, TV3, malah Bernama memang confirm bercerita pasal keburukan pembangkang. Dan saluran alternative seperti Malaysiakini, Malaysia-today or blog yang terkenal rata-rata akan menghentam kerajaan. Cerita dari mulut orang lagi la susah untuk kita percaya. So, what other option that we have? Aku malas nak fikir, bila aku akan mengundi nanti aku akan pilih berdasarkan calon, aku tidak akan consider what ever party he/she represent. Cerita-cerita sensasi pula aku akan tolak tepi. Adakah itu tindakan betul? lantak lah... Aku tidak peduli.

Best poster in Ijok also best picture of Ijok by-election

P/S: Sedang kita disuap dengan visual berita dari saluran media perdana, if sesiapa ada masa terluang please watch few interesting clip from Malaysiakini: here

Update (noon):

Utusan bloopers.

Sepatutnya mereka tulis Berakhirnya 'Keadilan' referring to Parti Keadilan Rakyat. But, uncle-uncle dalam Utusan dah nyanyok dan 'mengakui' keadilan di Malaysia telah berakhir. Hahahahha....

4 comments:

Anonymous said...

itu la politik.aku pun bila mengundi tak tgk parti tp tgk calon.tmpt aku MCA lwn PAS. bukan tak mau untid pas tp calon PAS sini bersikap puak2.kalo kita tak pakai kopiah puteh mcm mrk, jgn harap la mrk nak tegur ko. jd takkan aku nak pangkah org mcm tu.

tp bukan semua pemimpim pas mcm tu. ada yg baik cuma kalo hrp mrk rajin2 la tgk calon mrk.baik ke tak peragai calon2 mrk.

Kalo baik peragai, takder masalah la aku pangkah mrk.AMIN

Anonymous said...

bro..aku tak paham mentaliti org malaysia amnya..knapa takut pada perubahan..cuba kita ubah kerajaan skarang..bagi chance parti pembangkang 5 tahun..tengok mcm maner..agak kalau lagi haru..lepas 5 tahun kita tukar balik..kuasakan ader di tangan rakyat..eemmmm pening2...

Mr. Right said...

Shah,
Dah tua2 ni baru aku sedar betapa sukarnya nak pilih pemimpin. Last general election aku main belasah je undi, ikut pilihan arwah abah aku.

Anonymous,
Jgn kata 5 tahun, di Ijok mereka boleh test Tan Sri Khalid for 1 1/2 years max. Since general election mesti dilakukan pada 2009 and most probably next year since Pak Lah will not gonna wait till Anwar eligible to become member of parliament. Setahun pun orang Ijok tak berani try.

Ahmad Sadli Ibrahim said...

ha ha ha, nama jer kerja kat Utusan, tapi ntah ntah SPM kredit ke tak subjek BM , benda asas macam ni pun boleh salah.

Total Pageviews

. page counter