Wednesday, November 29

Multi Level Marketing Sucks..!

Gobala Krisnan dalam terbitan beliau yang terbaru ada meyentuh pasal ini. Aku pun tertarik nak give my 2 cent worth of opinion dan aku copy sikit-sikit idea dari tulisan Gobala, thanks bro.

Its damn true, MLM just sucks…why? Read…

Most (maybe not all) MLM required us to recruit new member, if that not suck enough for you, don’t know what to say. Since all of our friends know about MLM, so bila kita approach je mereka, they will put on their boring face. What option we have? Stop stranger middle of the road and ask them to pay us certain amount of money and promise them 5 or 6 figure income? Hell NO. Ok, some MLM tak perlu recruit new member, but kita kena beli produk mereka (ex. Ubat gigi RM 20.00), kita kena maintain beratus-ratus ringgit every month. Lagi lah suck… Colgate baru RM 6.90 kat Giant. Ada juga MLM tak perlu cari member baru and tak perlu beli produk, ada? Yes.. click sini (…hahahhahaa…) untuk keterangan lebih lanjut. Sori aku tak gila lagi. But its true, memang ada, mereka janji akan carikan orang untuk kita, so end of the day, kita hanya kena bayar sekali then duduk goyang kaki dapat duit. Itu membawa kepada point aku seterusnya, luck.

Lucky enough to get upline yang rajin and care about us, so, dia akan carikan orang and letak bawah kita. Then, again if nasib kita baik, downline-downline kita yang dicari oleh upline kita juga rajin untuk cari orang baru or beli/jual produk. Barulah betul-betul kena 4 D (duduk diam-diam dapat duit)

Pada aku kejayaan dalam hidup boleh dihuraikan dalam simple mathematic equation:

Success = hardwork x brain x luck x god will

(I using multiplication not addition, hope you guys know why)

Lottery winners they got extra amount of luck and god will compare to brain and hard work. Genius like Bill Gates need little amount of luck maybe. Got it? Dan untuk berjaya dalam MLM kita perlu gigantic amount of hard work and luck. That’s explain sesetengah orang berjaya dalam MLM

RM20,000 per month income required 10 times more effort compare to RM2,000. So, kalau kerja keras pagi, siang dan malam, non stop, jual nasi lemak tepi jalan pun boleh dapat 5 angka sebulan. Tak percaya? Try lah……

So, pada sesiapa yang berminat nak involve dalam MLM, ask yourself this 2 simple questions:

  1. Sanggupkah kerja keras 24 hours per day dan tidak akan putus asa walau apa pun berlaku?
  2. Adakah betul-betul kenal upline (and his/her group), dan adakah dia seorang yang baik, bertanggungjawab dan tidak mudah putus asa?

Kalau, anda semua betul yakin jawapan untuk 2 soalan tu 'ya'. Pilihlah mana-mana program yang mempunyai sistem yang paling sesuai dengan anda dan bersungguh-sungguhlah usahakan network anda. Kerana dalam MLM kita tak mempunyai apa-apa aset selain dari 'network'. Kalau anything happen to the company, kita kena pandai bawa 'network' kita to join program lain. Memang dah banyak melayu jadi jutawan melalui MLM, aku dengar CNI and Luxor melahirkan hampir 10 jutawan setahun.


Good Luck...!

6 comments:

Anonymous said...

salam,

jumpa link sdr dr blog smartusaha.

MLM adalah salah satu dari byk2 jenis biz yang ada. justeru, sesiapa yang nak join MLM perlu tanya dalam diri mereka adakah itu biz yang mereka mahu seumur hidup mereka?

tapi ramai memandang MLM bukan sebagai perniagaan yang serius, tetapi untuk quick money. justeru, mereka gagal menjadi jutawan MLM.

sedikit sbyk bersetuju dgn entri MLM Sucks ;)

Anonymous said...

Setuju 100%, untuk entry ni Mr.Right memang BETUL.

Mr. Right said...

Thanks for the comment.. Ada berpuluh member-member aku masuk MLM, tapi takde sorang pun yang 100% concentrate on MLM, semua ada kerja tetap yg lain. Mereka pun tak confident dgn produk yg mereka jual... SUCKS kan..

Anonymous said...

This is good article how to success in network marketing

Anonymous said...

Nice post! GA is also my biggest earning. However, it’s not a much.

Anonymous said...

Thank you for your help!

Total Pageviews

. page counter