Saturday, June 14

Demam Kuning Euro – Aku Sihat Je

Confirm sepanjang Euro2008 ni mesti ramai pekerja-pekerja akan deman, migraine, sakit perut, sakit mata dan macam-macam lagi. Game Euro2008 semuanya tengah malam dan awal pagi. Kalau pekerja follow semua game, cuma ada beberapa jam je tidor sebelum kena pergi kerja? Tidor awal sebelum game? Tipu lah, ingat mata kita macam machine ke boleh dipaksa-paksa nak tidor pukul 8 atau 10 malam.

Ada beberapa readers email tanya kenapa aku tidak membebel pasal Euro2008, sedangkan aku selalu jugak bercerita pasal bolasepak disini. For the record, sekali sahaja aku sentuh pasal Euro, di posting ini: Euro2008 Online Contest.

The main reason aku tidak komen pasal Euro adalah kerana aku tidak tengok live telecast, sekadar tengok result diawal pagi sebelum pergi kerja dan tonton ‘highlight’ di ESPN. Seperti aku pernah sentuh, disini: Jenis Peminat Bolasepak, aku bukanlah peminat bolasepak sejati. Aku tidak minat menonton semua jenis game bolasepak. Aku cuma teruja menonton perlawanan yang melibatkan pasukan yang aku sokong iaitu, Malaysia, Perak dan Liverpool FC. Lain-lain game, sekadar tengok result dan berita sahaja. Pada Euro kali ini aku cuma sempat tengok game Spain dan Holland sahaja secara live. Sambil mata terkebil-kebil dan tangan memegang segelas Nescafe. Itupun kerana dengar ceritanya permainan mereka menarik dan menghiburkan. No doubt, aku memang terhibur dengan permainan mereka. Nampaknya Holland dan Spain akan jadi early favaourite. For Spain that not a new thing at all, almost all major tournament mereka akan perform very well at group stage. Masuk je pusingan kalah mati, Spain akan kalah dan mati.

Seperti ramai Malaysian yang follow EPL, aku juga sedikit menyokong England, since England tak layak jadi aku tidak terlalu berminat nak follow Euro2008. Penyokong M.U, Chelsea, Liverpool, Arsenal… jangan nak berpura-pura menyokong pasukan lain lah. Confirm majority support England. Walaupun tidak ramai player England dalam team Arsenal contohnya, tapi sebab kita follow game EPL kita akan rasa ‘kenal’ dengan semua player England. Even player simpanan pun kita tahu cara permainan dan ‘what we can expect from him’, tidak seperti even player utama Holland atau Germany. Seriously, aku tidak kenal dengan defensive midfielder Spain kelahiran Brazil atau central defender Portugal yang partner dengan Calvalho.

So, aku harap tidak ada lagi yang minta aku komen pasal Euro2008.

Sebagai penutup, aku nak cerita pasal pasukan-pasukan bolasepak yang fanatic pasal warna. Kenapa mereka begitu bersungguh try to relate themselves with colours?

Locally, kita ada pasukan Hijau Kuning (Kedah) dan Red Giants (Selangor).


Club Europe pula kita boleh lihat:

The Reds, Yellow Submarine, Black Cat, The Blues

Internationally pula,

The Reds, Orange, Azzurri or azzurro (blue), Le Blues

Dengan itu, aku secara rasminya menggelar pasukan kebangsaan Malaysia sebagai, Si Belang… Sebab jersey kita memang warna belang, dan Si Belang juga dikaitkan dengan Harimau… Jangan banyak cerita, terima sahaja cadangan aku.


Infect, aku dah jumpa buku sejarah menceritakan kisah bolasepak kita.

Carila kat kedai-kedai buku kanak-kanak, boleh jumpa.....

5 comments:

Anonymous said...

aku pun baru pasan ko xbebel sal euro kat sini..
mungkin sbb england xlyk la tu kan...
by the way...xsemestinya yg mnt klb epl ni mnt england...mcm aku aku mnt arsenal..
p mnt ngan france...
mngkin sbb pngrh france kat arsenal...
aku mmg tabik gal la england wpun xmnt sbb dorg team plg pymes...
kalu euro ni pakai vote sms..agaknya england akan mng tanpa bertanding..heheh..

neway..aku setuju je dgn ngko sal spain tu..

-e'[D]-

Anonymous said...

Si belang?

Pak belang ke kuda belang?

Pak belang garang.

Kuda belang sekali kena sergah ngan rimau, berterabur dia lari..

Anonymous said...

Pak Belang??
mmmmm...tp warna jersi tu mungkin bole dikaitkan dgn "bumble bee"..ala..comelnyer....
sang lebah...hehehe


uwek!!!


-Ipoh Lads-

Anonymous said...

mr right,

terus terang aku katakan... euro 2008 kali ni paling tak menarik bagi aku...
bukan sebab england tak dapat masuk final round, tapi mamat skillfull punya kaki 'Zidane' dah takde...
France kalah takpe tapi aku suka tengok Zidane punya sentuhan...
truely aku memang peminat fanatic sakan kat dia...

olee!! olee!! leee!!!

Mr. Right said...

e'[D],
Ada vote sms, Hahahaha... bagus gak tu. England femes sebab marketing dorg power.

fariezul,
Kuda Belang pun boleh gak... Mesti Agong suka.

ipoh lads,
'Bee' badminton dah guna. Ada BAMbee rasanya.

miekabo,
Fuh, ini peminat fanatic player ni. Player Holland ramai gak sentuhan power, tak minat ke? Silva player Spain tu pun cantik permainannya. Tapi ko dah tgk Zidane main futsal? Kat Youtube ada clipnya, mak datuk... lawa gila.

Total Pageviews

. page counter