Monday, September 10

Aku Komen Bajet 2008

Mungkin nak ambil berkat hari Jumaat, tiap tahun bajet mesti dibentangkan selepas sembahyang Jumaat. Aku pada asalnya tidak berniat untuk komen pasal perbentangan bajet 2008. Its simply not my cake, not my cup of tea, bukan selera aku. But, aku still baca serba sedikit pasal cadangan bajet oleh Pak Lah. Then, I found this interesting picture dalam surat khabar percuma: Sinar Harian. They published this a day after the bajet. Cool kan, penuh symbolic and lucu.


I not really concern about budget 2008 since aku percaya semestinya apa yang Pak Lah baca dari buku yang diberikan kepada dia last Friday will try to satisfy everybody. With general election in mind, surely government will try their best to make public happy. Months before last Friday opposition parties and NGOs predict it will be ‘voters friendly’ budget. So, aku malas nak peningkan kepala mengkaji each and single details, aku just assume Pak Lah and the gang already crack their brains out to write the best proposal. Lagipun, cukai rokok tak increase, apa lagi aku nak complain. Hahahaha…

Few plus points yang aku terbaca adalah; pendidikan percuma (tiada yuran dan beri free buku teks), kenaikan kadar biasiswa, skim bantuan pembelian rumah, pengeluaran KWSP bulanan, elaun bulanan kepada golongan OKU, bantuan kepada warga emas, peruntukan untuk memajukan pengangkutan awam dan banyak lagi. Semuanya bernilai jutaan ringgit, ratus juta.

Some might say, banyak negara sudah memberi kemudahan sebegini kepada rakyat mereka. So, Malaysia lambat dan lembab. Hasilnya, they not satisfy with bajet 2008. Oi.. stupid, its better late than never lah. For me, kalau idea dan cadangan itu bernas, bagus, majority pihak happy, tidak perlu lah nak cari point untuk kutuk juga. Just shut our mouth up and nikmati segala kemudahan yang bakal diberikan.

Aku tidak baca pasal perniagaan, percambahan ekonomi, pengurangan cukai, pengecualian cukai, peruntukan ratusan juta untuk pelbagai sector. Aku tak berminat nak kaji, sebab tidak kena mengena dengan aku. Mungkin belum kena mengena, 10, 20 tahun lagi mungkin aku akan cari benda-benda sebegini. Aku terdengar juga cakap-cakap mengatakan private sector as always, berada dipihak yang rugi. Betul kot, lantak lah. Aku tidak ada mood nak mengkaji dan mengutuk.

Aku ada terbaca comparison perbelanjaan menyambut kemerdekaan dengan peruntukan untuk sesetengah sector. Dalam dewan rakyat last week Kekkwa inform Malaysia spend RM 67.7 juta untuk sambutan ambang Merdeka. Banyak, memang banyak… Membazir? Aku sedikit setuju. Tapi kalau in return, kita dapat menonjolkan image yang hebat kepada orang luar, boleh meningkat jati diri rakyat, boleh mengurangkan racist, boleh meningkatkan perpaduan. Aku tak kisah. Cuma diharapkan angka tersebut 100% disalurkan ke channel yang sepatutnya. Harapnya that RM 67.7 mil are properly spent. Tidak seperti laporan Sunday Star semalam. Kalau duit 67.7 juta itu terlalu banyak portionnya yang disalurkan ke perut-perut boroi pemimpin-pemimpin BN yang bususk, then baru aku rasa nak pecahkan perut mereka. Yang menariknya, laporan audit tersebut tidak dijadikan berita utama oleh media arus perdana berbahasa Melayu.

Berita Sunday Star, here. Utusan pula cover that story here. Bayangkan ini baru cerita screwdriver dan buku. Sudah ratusan ribu wang rakyat terang-terangan di curi, dirompak, disonglap, digunakan untuk memuaskan nafsu manusia-manusia bangsat. Jangan bayangkan berapa nilai wang yang dilacurkan bila kita bercerita pasal pembinaan bangunan, pembangunan hartanah, pemberian permit. Takut aku bila aku tiba-tiba jadi rajin dan ambil tahu semua benda-benda ini.

Dari cerita bajet 2008, masuk cerita perbelanjaan ambang merdeka dan terus ke laporan Ketua Audit Negara. Sebelum aku melalut jauh, better stop here. Aku pun tidak berminat nak memaki dan mengutuk lebih-lebih hari ini. Simpan lain hari.

Berapa banyak peruntukan untuk apa-apa sekalipun yang penting ianya disalurkan ke jalan yang betul. Bukan ke poket manusia-manusia bangsat. Full stop.


8 comments:

sukun said...

huh..
aku belum komen lagi pasal bajet.
sibuk sangat komen pasal bola.
Tahniah kedah dan rakyat2 nya.
Menang menyokong ibarat pak kaduk.
Ayam menang kampung tergadai.

sekian.

Anonymous said...

Takde Bonus??
uwaaaaaa....

Fid said...

rose...
gaji dah naik..bonus tahun 2009 la....
dia tak de thn 2008 je kan..nnt 2009 ada baliklah tu...

bila aku nak apply kerja ngan gomen ni erk...

Anonymous said...

Mr. Right,

Daripada kita penat pikir bajet 2008, lebih baik kita tumpu kat bulan Ramadhan yg nak dtg ni. Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak, semoga hidup kita di berkahi Allah....

BTW, aku kureng happy Kedah menang pasal Sultan & MB x bagi cuti lepas menang.....

Mr. Laer.

Farhan said...

ko isap rokok ke mr right??
aku tak leh kata ko betul la dlm hal ni sbb ko mmg salah.isap rokok mana bawa paedah.haha..harap ko dgr la nasihat aku.

btw, ko tak nak komen ke KJ masuk FAM balik?ko tak nak komen ke psl committee baru FAM? ke penuh ngan taik cam dulu gak? cam sial jer mamat keri tu..ltk jwtn n then msk balik...plk tu menang tanpa bertanding.tak cool lansung!!

Mr. Right said...

Rose,
Takde nanti ada duit raya k.

Fid,
Betul2.

mr laer,
Betul, aku tgh tulis posting pasal bulan ramadhan. Tunggu sat lagi no. Player n pegawai Kedah pulak terus pegi Bali, bercuti. Tak balik negeri pun. Kesian peminat yang terpekik kelolong. Tidak dihargai.

farhan,
Isap. Aku pernah tulis pasal perokok. Search la guna search bar kat tepi kanan tu. Tengok apa aku tulis.

KJ tu dah jadi urban legend. Dato2, tan sri semua takut ngn dia. Dia cakap nak bertanding je terus semua ketar lutut. Macam sial. Takpe lah, harap dia boleh tarik pihak 'berduit' invest dalam FAM, then bileh naikkan imej FAM. Aku memang tak biasa komen benda berlaku dalam FAM, badan yang paling bodoh dalam dunia.

lankapo said...

haha aik asal comment Sesukun tak berjawab hahaa ..satu jekr lah aku nk bgtahu ,ada no tepon misteri yang msg kat aku : Akhirnya Sang Seladang tumbang di ratah Sang Kenari ..no dia 0176513284 sapa ekk ?

Mr. Right said...

Lankapo,
Sila baca 'Intro'. Item no. 1.

Total Pageviews

. page counter