Showing posts with label jana pendapatan. Show all posts
Showing posts with label jana pendapatan. Show all posts

Friday, January 2

Money Blogging Obsession

Notice: Topik separa serious. Kalau ada blogger yang terasa dengan posting ini, aku minta maaf awal-awal. Aku tahu ramai blogger yang emotional. Trust me, aku berfikir banyak kali samada untuk post atau tidak article ini. Hopefully takde yang sakit hati. :)


Revolusi Blogging

Ramai dah tahu rasanya, blog berasal dari perkataan Web Log. Direct translation, catitan di laman web. Dan belog bukanlah perkataan Bahasa Melayu for blog, aku rasa Dewan Bahasa dan Pustaka belum gazetkan lagi any BM word for blog. Most probably they will stick with same spelling, BLOG. Traditionally, blog digunakan untuk mencatit aktiviti harian as personal diary. Juga tempat share something interesting with friends.

Tapi kini blog dah jadi platform to generate money. Hype pasal blogger jadi kaya, jadi jutawan, duduk goyang kaki dan dapat pendapatan ribu-ribu sebulan dah semakin berleluasa. Ramai penggila duit (kita semua) berlumba-lumba buat blog dengan harapan dapat emulate the same method as professional blogger yang generate steady income daripada blog mereka.

Asas money blogging simple. Create blog - promote blog - letak iklan (adsense, nuffnang, affiliate code, pyramid scheme, etc) - dapat duit dari iklan. Tapi hakikatnya, nak promote blog, nak bagi search engine friendly, teknik menulis untuk grab reader, ads placement, dan macam-macam skill lagi perlu dipelajari. Dan ini semua bukannya mudah seperti yang disangka.

Kesukaran dan keberkesanan untuk cari duit dari laman blog juga boleh dilihat dengan memerhatikan blog-blog yang popular internationally. Memang sekarang top blog site bukan lagi dijaga oleh individu. Bukan lagi untuk mencatit aktiviti harian. Kalau tengok Technorati Top Blog List, hampir semuanya bukan dijaga oleh individu lagi. Walaupun pemiliknya seorang, pada mulanya dia develop seorang, tapi kini dia ada team yang jaga blog tersebut. Malah ada syarikat, ada office dan pekerja-pekerja untuk jaga, update dan modify blog bila perlu. Blog sudah jadi seperti medium pengiklanan! Saling tak tumpah seperti tv, radio dan newspaper.

Even blog baru Dr. Mahathir pun sudah dikomersialkan. Sudah ada ruangan iklan. Dr. M yang kaya pun sedar dia boleh jadi lebih kaya dengan monetizekan blog beliau.


Product Berkaitan Blogging


Mereka yang pandai dan tahu senario ini pula ambil kesempatan dengan buat pelbagai produk untuk membantu blogger-blogger baru untuk jana wang daripada blog.

Info product milik orang putih yang berlambak dipasaran

Panduan Membina Blog

Tips Menulis Blog

Autoblogging

Panduan Adsense

Asas Wordpress

Sekadar menamakan beberapa info product yang berlambak di pasaran online Malaysia pula. Aku refuse to captured any picture or provide aku link untuk mengelakkan promosi percuma or dituduh endorse mana-mana product. Nanti ada pula yang tak suka.

Setiap pencipta product tersebut akan promosikan product mereka gila-gila. Segala jenis medium digunakan. Since mereka ada buat affiliate program, jadi makin ramai yang tolong promote. Cuba buka mana-mana website popular mesti boleh nampak iklan menjual alat bantuan untuk cari duit dengan tulis blog.

Pada aku product-product ini kebanyakkannya bagus. Sememangnya membantu. Sebenarnya majority daripada info yang dijual boleh dipelajari sendiri. Try and error. Tapi kalau nak cepat dan senang pandai, pilihlah product yang dirasakan ok dan beli. Tips paling mudah untuk pilih adalah dengan melawati blog si penjual, kalau blog dia meriah dan lengkap, confident la sikit nak beli.


Ambil Kesempatan


Last Saturday aku join member pergi sebuah hotel di Shah Alam. Ada seminar usahawan kononnya. Rupanya syarikat ini offer almost similar product. Kita bayar beberapa ribu, then mereka berikan system untuk bina blog. Seterusnya mereka ajar cara-cara update blog dan cara nak generate duit. Cuma twist yang menarik disini adalah, jika kita berjaya jual system ini kepada orang lain kita akan diberi komisen yang tinggi, RM1,000.00 to be exact. Aku jadi sedih tengok berpuluh-puluh budak bersungguh nak tahu lebih pasal system tu. Padahal kalau nak set up blog even menggunakan domain dan hosting sendiri pun hanya RM500 maximum. Tapi syarikat tu jual hampir RM4,000.00. Syarikat tu target nak jual system tersebut kepada orang-orang Melayu yang dah fed up dengan MLM. Mereka bertopengkan istilah ‘Usahawan I.T’ untuk membuatkan bakal pelanggan teruja dan terpengaruh.

Kegilaan mencari duit dari blog juga membuatkan ramai yang lupa etika, lupa halal haram, dan lupa member!


My Own Obsession


Aku mengaku, aku pun terkena kegilaan ini. Tengok kat keliling blog aku. Ada beberapa iklan. Selain dari blog ini aku ada beberapa ‘blog sampah’ yang aku bina semata-mata untuk letak code iklan. Memang seronok tengok duit di virtual akaun kita bertambah. Seposen, dua puluh sen, satu dollar…. Sehingga cukup dan boleh cash out. Semakin semangat nak tulis blog dan promote blog kat kawan-kawan.

Tapi aku akan cuba sebaik mungkin pastikan usaha aku tidak menampakkan kegilaan yang melampau.

Contohnya, dah beberapa kali aku tolak product review yang diberikan kepada aku. Kononnya aku ada prinsip, aku takkan letak apa-apa iklan dalam posting. Aku tidak pasti prinsip aku tu sebab aku ego or sebab aku bodoh. Tapi aku yakin, prinsip tu tak lari dari tujuan asal menulis blog. Hari tu aku nyaris menerima tawaran event review bernilai RM500. Nasib baik last minit Maxis tak pilih blog ini, kalau tak pening kepala juga aku nak buat keputusan samada stick with my prinsip or follow kegilaan duit dan terima tawaran mereka.

Aku juga berhati-hati bila mempromosikan blog aku. Aku akan cuba sebaik mungkin lari dari taktik-taktik yang aku rasa kurang etika walaupun hakikatnya sangat berkesan. Aku sedar, semuanya tidak jelas. There no concrete line between ethical or non-ethical promotion, tapi kita boleh gunakan common sense, pandai-pandai lah nilai sendiri.

Aku harap kawan-kawan blogger kat sini pun relax sikit. Jangan terlalu obsess mencari wang dari aktiviti blog. Banyak lagi tujuan berblog selain dari cari duit. Tambah kawan, kembangkan pengetahuan, improve English (hopefully for me), dan macam-macam alasan lagi. Jangan hanya berkiblatkan wang ringgit.


Seperti ‘notice’ aku kat atas tu, aku tahu aku akan membuatkan diri aku tak popular dikalangan blogger dengan posting sebegini. Sorry sekali lagi kalau ada yang terasa. 1st posting tahun 2009, kena la article yang best sikit, kan?

Happy blogging!

Thursday, November 13

Cara Pelik Cari Pendapatan

Semenjak dua menjak ni makin ramai orang offer aku duit-duit haram. Since aku tak bekerja dengan kerajaan, aku berani bercerita pasal benda ni. Aku pun tak risau if boss aku tahu. Dia tahu aku takan termakan dengan offer-offer sebegini. Ada yang offer ‘long term relationship’, ada yang offer ‘one night stand’. Walaupun amount yang mereka mention membuatkan mata aku terbeliak sekejap, tapi aku still manage tolak offer mereka secara baik. Aku pun kerja rapat dengan orang kerajaan, dulu aku memang ada involve sikit-sikit. But sekarang tidak lagi, aku bravely said aku totally clean. Aku dah jumpa pelbagai cara lain untuk membuatkan mereka suka aku dan apa yang aku try to propose. Believe me, money is not the best motivation.

Aku still ingat pesan ibu-bapa, especially arwah abah aku yang cukup masak dengan benda sebegini sebab dia retired army. Budak kecil pun tahu askar dan polis kita memang bergelumang dengan aktiviti macam ini. Perfect example adalah kisah yang member aku tulis diblog dia last few weeks. Aku jarang endorse blog posting orang lain unless memang betul-betul berguna dan worth reading. So, kepada member-member kat sini yang ada free time, rasa nak baca kisah tragis seorang pengamal rasuah, boleh lah visit blog member aku: Lankapo.com.

Ok.. aku bukan nak bercerita pasal rasuah or duit haram. Sebenarnya aku nak cerita the opposite of it. Pasal duit halal. Pasal mereka yang sanggup bersusah payah untuk mencari wang ringgit. Ramai yang buat pelbagai 2nd job to generate side income. Ada yang bela cacing, buat bisnes photography, masuk MLM, jual kain sutera Terengganu (wife aku tu…) dan macam-macam benda lagi.

Tapi aku lebih interested to talk about weird and interesting first job yang ada diantara kita sanggup buat untuk cari duit. Biar aku cuba listkan job pelik yang aku pernah dengar member aku or member kepada member aku buat.

Jaga Lembu
Masa main pingpong malam minggu lepas aku sembang dengan seorang abang yang sebenarnya dah taraf pakcik. Dia sekarang menunggu hari untuk retired dari Telekom Malaysia. Pada pertengahan tahun 1970an, dia bekerja dengan Jabatan Pertanian. Kerja jaga lembu. Dia bersama 7 rakan kena uruskan berpuluh ekor lembu yang jabatan jaga untuk kajian. Mereka perlu bangun 2-3 pagi untuk perah susu lembu, kerana dipercayai time itu ‘buah dada’ lembu dan putingnya paling mekar dengan susu. Yang paling menarik adalah ‘ujian’ yang mereka perlu lalui untuk naik gaji or naik pangkat. Dihadapan beberapa pegawai besar, mereka perlu dapatkan air mani lembu jantan, pegang dalam genggaman tangan dan masukkan dalam faraj lembu betina. Then, kena tunggu lembu betina itu kemut, wait for perfect timing then ‘releasekan’ air mani dari tangan….(pause sekejap, try imagine dulu…….) Cool, kan? If that female pregnant, pekerja tersebut akan dapat increment around 50-60 ringgit. After 4-5 years, jabatan pertanian bubarkan department tu sebab takde progress, then abang tadi dapat kerja dengan Telekom Malaysia.



Potong Pokok
Saudara wife aku buat full time job sebagai pemotong pokok. Kerja potong pokok memang tak pelik, cuma dia buat job tu sepenuh masa. Itu yang aku kagum. Dia bukan main-main. Dia ada beberapa biji mesin gergaji yang besar tu. Ada pelbagai peralatan nak tebang pokok. Dan charge yang dia kenakan pun bukan kecil. Beberatus ringgit per tree depend on tree size dan jenis. Since tak ramai orang buat bisnes ini, so dia boleh demand dan control price sesuka hati. Even contractor local council pun cari dia untuk tebang pokok tepi-tepi jalan. Since dia boleh berbini dua, so aku assume income dia tidak kurang banyak la sebulan. Maybe lebih dari gaji aku.


Cari Besi Buruk
Again, I ‘m not referring to pencari besi buruk kecil-kecilan. Ini memang massive search, sehingga pencari besi buruk tu boleh pakai kereta dan hidup senang macam orang lain. Kalau ada sesiapa tahu, ada satu sungai mengalir merentasi separuh Petaling Jaya, Sungai Pencala. Dari Taman Tun, terus sampai sungai Klang, connected near Mid Valley. Sepanjang sungai tu, ada 2 orang pencari besi buruk yang agak terkenal, terutama dikalangan pekerja MBPJ dan local police. Mereka sebenarnya rival yang ‘menjaga’ kawasan masing-masing. Seorang hanya bermotosikal, seorang lagi berkereta. Mereka akan turun ke dalam sungai setiap hari dan collect valuable trash yang dijumpai dalam sungai especially besi dan barang-barang logam. At first pekerja MBPJ suka, since ada orang bersihkan sungai, but mereka telah buat port di pinggir sungai dan membina tempat longgokan sampah mereka sendiri dibawah jambatan. Those yang close to me will know why aku boleh tahu benda ini. Related to my work la. But aku memang pernah tengok salah seorang dari pencari besi ini bertengkar dengan pekerja MBPJ dan police. That Chinese man nampak educated, tahu law dan memang sukar authorities nak take action against him. Apa-apa pun aku kagum dengan career yang dia pilih. At least dia adalah boss kepada diri dia sendiri.



Ahli UMNO Tak Kerja
Ini lagi la super duper pelik. Aku kenal beberapa orang yang memang tak kerja. Cuma bergiat dalam UMNO sahaja. Interesting kan kerja dia. Seorang aku kenal kat Shah Alam, seorang di Teluk Intan dan seorang lagi budak Penang. Ketiga-tiga adalah kawan aku. Memang mereka tidak ada kerja tetap. Ada la buat macam-macam jenis bisnes kecil-kecilan. Tapi their full time job adalah AHLI UMNO. Aku tak berani nak cakap pendapat mereka sebagai ‘ahli UMNO’ ni haram or halal. Info dari mereka sendiri, their job scope adalah menjadi pelobi, perayu or peraih undi. Some sort of marketing job la, cuma product yang mereka ‘jual’ adalah pemimpin yang mereka sokong. Time dekat nak pemilihan agong UMNO ini mereka akan kumpul duit sebanyak yang mungkin untuk cover kehidupan mereka selama 4-5 tahun, sebelum next election. Boleh imagine lah money yang they generate within this few months, boleh tampung 4 tahun tu. Again, aku tak berani nak letak status pendapatan tu. Fikir-fikirkan lah sendiri.


Ada beberapa kenalan lagi yang agak menarik kerja mereka cuma aku tak tahu details job scope untuk aku mention lebih-lebih. Ada yang kerja mengkaji kehidupan lalat (tangkap, kaji then release balik), ada yang kerja dengan SIRIM dan sedang modified helicopter bomba, ada yang kerja dengan jabatan pertanian dan sedang buat project tukar kaler buah limau bali kepada kaler oren macam buah limau mandarin. Interesting, kan?

Tak kisah lah apa job pun. Full time or part time. Asal kita tahu apa yang kita buat tak lari dari ajaran agama dan tatasusila masyarakat, kira ok lah tu. Sekali lagi aku minta member kat sini especially yang muslim, try kaji dalam-dalam sikit. Adakah kerja kita benar-benar halal dan berkat? Kalau ada sedikit unsur haram pun, pandai-pandailah ambil tindakan. Jangan jadi penakut. Rugi lah, sembahyang tak tinggal, puasa penuh sebulan, tapi pendapatan yang dimakan setiap hari tidak diberkati.

Satu lagi, try lah sebaik mungkin untuk suka dengan job kita sekarang. Friend pernah beritahu aku, kalau after 3 years kita belum happy dengan majority of our job scope, cepat-cepat quit dan cari kerja lain. Kalau tunggu lama-lama nanti boleh gila dan memudaratkan kesihatan.

Chow, nak sambung kerja aku yang aku sangat-sangat suka…. Hahahaha….

Thursday, October 16

Online Income Aku

After long break memang malas dan susah nak masuk kerja. Nak tunekan kepala otak to focus on work damn difficult. Yang menariknya, memang adatlah kerja akan bertimbun lepas cuti panjang. Arrgghh…. Malasnya. Alangkah seronoknya jika boleh tak kerja, lepak rumah je, tambahan pula baru kahwin ni, kan…? Hehe….

Talking about ‘tak perlu kerja’ mesti ramai yang sudah tahu income from Internet tidak kurang lumayannya. Some expert still believe Internet adalah lubok emas zaman modern. Asal kita rajin, diging and work hard to find the ‘gold’ confirm akan jumpa. So, ramai member-member ask me to reveal how much I got from this blog, and other blogs I manage. Kalau close friend tanya memang aku suka nak beritahu, since I hope I be able to motivate them. Although tak la banyak mana, but still money minded society like ours akan terbuka mata juga walaupun cuma seringgit. Jadi, member-member rapat dengan aku memang dah tahu berapa banyak aku dapat on average monthly from my online activities. Aku tak namakan online business, since aku tak buat apa-apa business, just running quite number of blogs and sites.

Ramai so call online entrepreneur takut nak expose income mereka. Terutama bloggers. They afraid reader akan salah anggap. Reader akan dengki dan seterusnya tidak visit lagi blog mereka. Only those yang betul-betul berjaya dan famous sahaja dare to do so. Tapi aku tak peduli, lantak la korang nak salah anggap ke, nak marah ke, nak dengki ke, nak merajuk ke. That’s beyond my control, your own choice.

My income just from local online advertisement firm, Nuffnang and internationally known, Google Adsense.

So, without further ado…. Print screen from my Nuffnang and Adsense page for everyone to view.




Click on both picture to enlarge and see the numbers kalau tak berapa jelas kat sini.

Harapnya member-member aku yang bertanya dah puas hati dengan paparan aku tu. Kalau ada yang belum click sebab korang memang jenis yang lansung tak busy body. Tolong click juga, dapatkan figure tu. Kagum kejap dengan kedasyatan aku. Kalau still malas nak click, biar aku besarkan gambar tu kat sini, just part angka tu sahaja.

Nampak? Ribuan Ringgit Malaysia dan ribuan US Dollar tu... Impressive kan?
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Ok... honestly. Aku takde idea nak berblog. Aku busy pasal kerja dan pasal nak isi rumah sewa yang still kosong. So, I have to admit it is a lame joke from me. Atas tu memang lah bukan print screen dari page Nuffnang dan Adsense aku yang original. Aku dah edit. Tapi bukan dengan Photoshop atau apa-apa software edit gambar. Aku belum khatam lagi ilmu edit gambar. Ada member bagitahu aku trick nak edit laman web milik orang lain. Bukan juga maksudnya edit yang kekal, itu hacking namanya.

Ok, kalau yang dah tahu tak pe lah. Kepada yang belum tahu, payah sangat aku nak terangkan, korang try lah sendiri.

1. Pergi mana-mana laman web.
2. Lepas habis load page tu, tulis perkataan yang warna merah ini kat address bar di atas tu.

[javascript:document.body.contentEditable='true'; document.designMode='on'; void 0]

3. Click 'enter'.
4. Editlah mana-mana part dalam page tersebut.

Aku try dengan Firefox boleh, dengan I.E boleh, dengan Google Chrome pun boleh. Lain-lain browser tak pasti la pula.

Selamat mencuba.

Monday, June 16

Program Janaan Wang di Internet

Aku pernah mentioned ‘online business’ will no longer become part of this blog. Aku tidak akan jadikan ianya sebagai topic perbincangan lagi. Setelah sekian lama, aku nak sentuh sedikit benda ni. Terkejut juga aku masa bersembang dengan beberapa rakan lama, ada yang tidak lansung tahu potensi cari wang di Internet. Pada mereka semuanya adalah penipuan dan pembohongan, umpama skim cepat kaya. Walaupun sudah ada jutawan yang lahir dari Internet di Malaysia, rupa-rupanya masih ramai lagi yang tidak tahu apa-apa pasal benda ini.

So, aku nak berikan sedikit pandangan how to choose program yang valid, kukuh dan berpotensi besar. Kiranya macam panduan at the first glance lah. Sekali pandang sahaja kita dah boleh tahu nak terus membaca promosi mereka atau cepat-cepat close window.

Aku focuskan kepada program janaan wang (jadi ahli, cari ahli baru atau promosikan product) dan laman web jualan product digital seperti ebook rahsia ini dan itu, software forex, etc.

Website Hosting.
Jika website promosi mereka ada perkataan blogspot, freewebs, wordpress atau mana-mana webhosting percuma. Jangan banyak cerita terus tutup sahaja website tersebut. Mungkin bunyinya tidak begitu adil, tapi jika mereka tidak mampu mengeluarkan modal beberapa ratus ringgit untuk hosting aku tidak rasa mereka boleh membantu kita.


Ada
Gambar US Dollar.
Untuk program yang diwujudkan oleh Malaysian for Malaysian, tapi mereka meletakkan gambar Dollar US sebagai menunjukkan program mereka boleh buat duit banyak, lupakan mereka. Nasihat aku kepada usahawan sebegini, pergilah ke bank, keluarkan wang beberapa ribu, snap picture then bank-in kan semula. Mungkin pekerja bank tu akan pelik, tapi pedulikan. Janji website kau nampak real dan bermutu. Bukannya sekadar search di google dengan keyword ‘money’ or ‘a lot of money’ dan gunakan image secara curi-curi. Jadi jika jumpa website yang gunakan gambar seperti dibawah ini, terus cepat-cepat close.


Janji Yang Melampau

“Tidak Perlu Kerja”, “Duit Masuk Setiap Saat”, “Jadi Jutawan Dalam Masa Sebulan”…. Phrase sebegitu. Jumpa sahaja, terus lupakan program janaan wang atau buku yang mereka cuba jual. Confirm ianya satu program hampeh yang diusahakan oleh newbie atau penipu. Mana-mana pakar tidak kira Malaysian atau dari oversea akui tidak ada program yang tidak memerlukan kita bekerja. Confirm dia berbohong, dia sendiri bekerja buat product yang ingin dijual. Kan?


Payment Method

Kalau ada usahawan Internet yang tidak menyediakan kaedah pembayaran secara kad kredit atau paypal, lupakan sahaja program yang mereka ingin kita sertai atau ‘ilmu’ yang mereka ingin jual. Seorang peniaga yang serious pastinya akan mengeluarkan sedikit modal untuk menyediakan kaedah pembayaran 100% online seperti Paypal contohnya. Untuk membuka, verified dan start guna account Paypal hanya memerlukan tidak lebih RM20. Kalau itupun usahawan itu tidak mampu, mungkin dia patut lupakan niat nak berniagasecara online.


Peniaga Misteri

Jangan sesekali percaya dengan peniaga internet yang identitinya misteri. Konon-konon beliau tidak mahu dikenali. Tidak suka publisiti, inginkan kehidupan privacy. Semua pakar perniagaan internet tahu popularity sangat penting untuk membantu jualan. Lagi terkenal, lagi senang nak jadi kaya di Internet . The only reason businessman tu try to hide his/her identity adalah kerana dia adalah penipu. Jadi, kalau jumpa website jualan yang ditulis oleh Mr. X, Abang Bob, Gadis Misteri, Pemuda Berjaya…. Lupakan sahaja. Peniaga internet yang jujur tidak teragak-agak untuk meletakkan nama betul, alamat perniagaan bahkan ramai yang paparkan wajah mereka yang paling paling cun mereka ada.


Product Terlalu Banyak

Ini tricky sikit, pengecualian diberikan kepada firesale oleh tokoh-tokoh usahawan Internet. Jika peniaga itu tidak dikenali, tapi menawarkan berpuluh-puluh, malah beratus product dengan harga yang tersangat murah, lupakan dia. Offer macam-macam barang, tapi minta bayaran RM9.90 sahaja. Mungkin dia pergi beli product USD1.00 dari Ebay, buat website jualan dan buat jualan longgok. Sama seperti pendatang asing yang jual semula sayur yang sudah dibuang di pasar borong Selayang.


Setakat ini, itu sahaja points yang aku terfikir. Tapi secara mudahnya sebelum beli product, sertai program atau terlibat dalam mana-mana skim di Internet, peruntukan masa sedikit untuk Google benda tersebut. Baca komen-komen diblog, forum atau laman berita yang berkaitan. Walaupun dunia Internet menjanjikan satu wadah untuk kita berusaha mencari rezeki tetapi terdapat ramai, cukup ramai penyagak yang ikut jalan pintas untuk jadi kaya. Kalau nak lebih selamat, sebelum masuk/beli, email kepada aku dulu. Aku akan cuba memberi pandangan. Aku spend almost 100% masa kerja aku connected to Internet, rasanya aku layak memberi pandangan sedikit sebanyak.

Kalau ada sesiapa yang tidak tahu lansung apa program, product atau cara-cara cari duit di Internet. Simply search perkataan seperti "cari duit", "jana wang", "pendapatan tambahan" di Google, dan click pada pengiklan Adword disebelah kanan seperi gambar dibawah. Just to get some idea.


Good luck…

Tuesday, November 27

Jana Wang Dari Internet

Setahun lepas, 27 November 2006 aku post 1st posting di sini. Aku create blog ini dengan planningnya nak tulis apa sahaja. Aku bercerita, berikan pandangan, semestinya setiap idea… Aku Betul…! Hasilnya, blog aku dipenuhi dengan macam-macam cerita. Dari politic, sukan, kisah peribadi, isu semasa dan online business.

Aku rasa cukup ramai blogger dah sentuh pasal online business. Mereka jadikan topic berkenaan sebagai niche untuk mereka berceloteh. Sememangnya keyword seperti “cari duit”, “kerja sambilan”, “jana wang”, “tambah pendapatan”… semunya keyword yang selalu orang search. Tidak kiralah kita kaji menggunakan apa-apa tools untuk cari ‘hot keyword’, sememangnya kita akan dapati beribu orang search perkataan tersebut. Bila ramai orang search, bermakna banyak visitor yang search engine boleh salurkan ke blog mereka. Lagipun sesungguhnya ramai orang berminat dengan topic yang dibincangkan. Mudah nak ajak visitor join the topic.

Jadi aku rasa aku nak mengundur diri. Aku tidak mahu bercakap berkenaan online business lagi. Aku tidak akan review mana-mana ebook, perniagaan internet atau perkara-perkara yang sewaktu dengannya. Aku sedar aku tidak mahir topic ini, buktinya aku sendiri tidak kaya lagi. So, malu rasanya nak berdentam-dentum tapi hasilnya tiada pun. Lebih baik aku concentrate buat lawak sinis, kutuk politician, kutuk artis, berikan pandangan pasal kehidupan, isu semasa, kutuk Manchester United FC dan sebagainya. Biarlah mereka yang benar-benar arif sahaja bercerita pasal online business. Jika in the future aku ada idea nak berborak pasal topic ini, aku akan hantar article kepada kawan-kawan yang jaga blog sebegitu. Kalau mereka rasakan article aku cukup bagus, mereka akan publish, jika tidak aku sedia untuk article itu di recycle bin kan. Kalau ada yang betul-betul penting (ex. bisnes aku sendiri) atau lucu, barulah aku akan post disini. Seperti ini.

Untuk menutup cerita perniagaan internet di Aku Betul…! izinkan aku post 2 gambar dibawah. Aku summarykan segala pengetahuan aku didalam dua gambar tersebut. See, betapa ceteknya ilmu aku, 2 gambar sahaja dah cukup.

Summary cara buat duit di Internet, click untuk besarkan.


Teknik yang boleh dicuba, click untuk besarkan.

Ada yang tak faham? Jangan tanya aku, search la google, aku sendiri tak berapa faham apa aku tulis tu. Hahahaha…

Conclusionnya, pada aku online business ni tiada jauh beza dengan offline business. Sama juga dengan sukan bolasepak. Ramai tahu bagaimana caranya, semua orang declare pandai menganalisis dan tidak kurang yang asyik berangan-angan. Cuma untuk buat dan jalankan, kita tiada modal, skill dan yang penting keberanian. So nasihat terakhir aku kepada yang suka berangan nak cari duit dari Internet, stop dreaming. Ambil lah langkah pertama. Jangan takut. Jangan segan. Buat je.....

Good Luck...!

Thursday, November 15

Badut Nak Ajar Kita Jadi Kaya

Notice: Panjang la juga, tapi ada ilmu. Rajin-rajinkanlah untuk baca.

Again I want to talk about online business. Aku masih gagal (belum cuba also consider gagal, right?) membina apa-apa laman web perniagaan. Tetapi seperti biasa aku rajin baca blog milik ‘guru’ atau ‘pakar’ dalam online business. Aku register email dalam list mereka, aku menjadi salah seorang daripada beribu orang dalam list yang mereka bangga-banggakan. Yes, most of this internet entrepreneur proud about how many person they have in their list. Kepada yang kurang faham, ‘list’ tu bermaksud orang yang register email dengan peniaga internet dan akan terima pelbagai jenis email promosi. Peniaga internet akan bina list base on their niche atau bidang perniagaan mereka.

Antara niche yang paling glamer dan akan glamer sampai bila-bila adalah ‘cari duit’. Tambah pendapatan, rahsia kejayaan, peluang bisness luar biasa, jadi jutawan dalam masa sebulan…topic ini memang tidak pernah jemu. Tak pelik, sebab semua orang gila duit. Semua orang tidak pernah cukup dengan duit. Jadi berlambaklah bahan-bahan yang dijual yang membolehkan kita tambah duit. Bahan yang paling popular, seperti biasa… buku elektronik.

Cuba tengok dua website ini:

Mereka siap iklan guna Adword lagi tu. Memang betul-betul lawak. Aku rasa nak pecah perut baca laman web jualan mereka. Aku rasa pemilik kedua-dua site tersebut adalah orang yang sama. Satu di tujukan kepada orang Melayu dan satu lagi adalah untuk orang Cina. Mungkin juga aku silap, kebetulan ayat dan cara niaga mereka serupa, sebab aku lihat jika nak membeli kita kena bank-in duit ke akaun yang berbeza.

Kenapa aku rasa nak gelak?

1. Dia declare dia kaya-raya. Duit juta-juta dalam bank.

2. Dia ceritakan yang dia hidup senang lenang sekarang. Siap ada gambar BMW dan rumah mewah.

Memang kebanyakkan penjual buku sebegini memberitahu kita yang dia dah berjaya. Berjaya bermaksud hidup mereka senang financially. Tapi di kedua-dua website tersebut, dia ceritakan yang dia kaya melampau. Kereta mewah, rumah mewah, duduk diam dan enjoy kehidupan to the max. Lawak..lawak. Ntah gambar kereta atau rumah mana yang dia cilok.

3. Dia dengan yakinnya memberitahu dia discover ‘rahsia buat duit dengan mudah’.

4. Teknik itu membolehkan kita buat duit selepas 10 minit baca ebook tersebut. Sebulan boleh dapat puluhan ribu ringgit. Beberaa bulan boleh jadi jutawan, seperti dia.

Kah..kah..kah… come on. No internet gurus promise such thing. Kalau semua orang follow rahsia dia, tiada la orang nak kerja makan gaji lagi didunia ini. Bahaya tu.

5. Dia jual e-book, RM 90.00 or RM40.00

Ok…Cuba recap balik. Dia kaya raya, dia jumpa rahsia buat duit di internet. Dia hidup senang lenang, pendapatan ratusan ribu ringgit sebulan. Apa kejadahnya dia nak berniaga buku yang cuma memberi puluhan ringgit per customer? Dah la buku bahasa melayu, jika 1 ribu orang beli sebulan pun belum capai pendapatan dia sekarang. Ermm.. mungkin rahsia yang dia jumpa itu adalah jual buku. Wait, maksudnya dia jumpa rahsia jadi kaya iaitu jual buku yang menceritakan dia jumpa rahsia jadi kaya, dalam buku itu ada tulis yang rahsianya adalah jual buku jadi kaya. (Ayat panjang, boleh faham kot).. Kah..kah..kah. lawak jenaka scenario betul diaorg tu.


Kenapa aku cerita semua ini?

Aku cuma memberi contoh 2 website diatas, padahal berlambak lagi website sebegini.

Satu lagi contoh: www.perigiduit.com atau www.sekolahjutawan.com

Modus operandi (macam jenayah la pula) mereka adalah suruh kita bayar untuk jadi ahli, dapat benda-benda free (ebook, software, ubat), then cari orang untuk jadi ahli. Sound familiar? Hahaha… MLM, internet base.

Ok… contoh-contoh diatas adalah menggambarkan betapa terdesaknya manusia mencari duit. Peniaga-peniaga sebegini sebenarnya memberi reputasi buruk kepada peniaga internet sebenar.

So, berhati-hati bila nak mencari system janaan pendapatan di internet.

Sebelum aku stop, aku terjumpa satu lagi. Lagi lah lawak..

http://janaduitdapatduit.blogspot.com/


Aku jumpa setelah clik iklan Adword di site google. Dia kata dia kaya, tapi website jualan guna blogspot, not even own domain. Hahahhaa….Sanggup pula iklankan dia Adword, siapa lah ‘guru’ dia agaknya.

In any case, owner of any websites aku mention diatas tu terbaca posting ini. Jangan la marah. Or to owner Onlyinmalaysiamah.com. Lu jangan angly sama gua ok...

Just anggap ini sebagai batu kecil yang menghalang korang dari berjaya. Berapa kerat la sangat orang baca blog aku compare to millions of internet user in Malaysia. Cool… menteri pun aku kutuk apatah lagi peniaga badut seperti korang. Hahahhaaa…..!

Most probably esok tiada update, aku kerja luar office the whole day…

So, selamat berhujung minggu. Setelah hampir setiap minggu ada open house, minggu ini semua pakat-pakat dok rumah dan layan anak, bini/suami la pulak.

Total Pageviews

. page counter