Monday, November 16

Isu Penahanan Dr. Asri oleh JAIS

Fuh..! aku dengan penuh confidentnya nak ulas isu sensitive ini. Aku fikir banyak kali juga sebelum menggatalkan tangan membebel pasal isu ini. Tapi fikir punya fikir… I don’t think now is the best time for me to chicken-out untuk tulis blog. Dulu-dulu, selamber badak je aku komen segala isu… kenapa sekarang perlu fikir banyak kali pulak.

Sebelum itu, suka aku nak ingatkan please understand ini isu sensitive. So, kalau nak komen tolong komen secara bijak. Kalau tak confident kau boleh jadi bijak even for few minutes semasa nak tinggalkan komen, tidak perlu lah komen. Aku rela artikel ni komennya kosong daripada terpaksa layan komen-komen yang bahaya.

So, here we go…

For the record, tidak semua buah fikiran dalam ni aku tulis ikut suka hati aku sendiri. Aku sembang dengan ramai juga ustaz-ustaz dan beberapa pemikir yang aku respect before aku pandai-pandai campur adukkan dengan kepala otak aku. To my non-muslim friends, sorry… article ni kemungkinan besar membosankan korang. Come back few days time, mungkin ada article baru dari aku.

Tidak perlu la introduction kot, selagi nama umat Islam di Malaysia, yang tahu membaca, mesti tahu kisah penahanan bekas mufti Perlis, Dr. Asri oleh JAIS few weeks ago (obvious gila malas nak search dapatkan exact date) semasa berceramah di banglo area Selangor. JAIS tahan beliau sebab buat ceramah agama tanpa tauliah.

Isu di sini sebenarnya bukan soal tauliah, tauliah jadi guru agama dikeluarkan oleh banyak pihak. Kerajaan negeri, university, federal government’s agencies…sekolah pondok and so on. There must be other reason why JAIS took that drastic action against Dr. Asri. Dr. Asri bukan kecil-kecil anak, seorang pensyarah yang dipinjamkan ke Kerajaan Perlis untuk jadi Mufti. Ada rancangan TV sendiri… kalau tak salah even dah merakamkan lagu nasyid or sajak-sajak… beliau ada website yang dijaga rapi oleh beliau dan rakan-rakan. So, it is a risky move by JAIS menahan beliau, even though rasanya tuduhan terhadap beliau akan digugurkan nanti.

Kenapa JAIS ‘terpaksa’ tahan beliau? JAIS sedar dengan tahan beliau, siap panggil media, keluar gambar front page newspaper, pastinya memberi publisiti meluas kepada beliau. Ramai percaya, Dr. Asri sekarang berada di puncak popularity… mengalahkan ramai artis-artis class B dan C. Beliau mendapat sokongan dari ramai orang termasuk golongan VIP dan VVIP.

For me… AKU SETUJU DENGAN JAIS.

Meminjam kata-kata imam surau perumahan aku....
“Isunya bukan yang mana salah, yang mana betul…. Isunya adalah perpaduan dan perpecahan umat Islam…“
Tidak kiralah apa fahaman, apa ajaran yang Dr. Asri amal dan cuba sampaikan. Wahabi ke, salafi ke, syiah ke… nobody really sure apa fahaman dia. Dia pun tidak pula rajin nak declare betul-betul. Hakikatnya lain-lain amalan yang bukan As-sunnah wal jama’ah dan tidak sama dengan mazhab syafie’ yang majority umat islam Malaysia amalkan harus dibendung penyebarannya di Malaysia. Again, isunya bukan salah-betul. Semua amalan itu betul, benar, dan mempunyai keistimewaan masing-masing… kita biar Allah yang putuskan which one better than the other, if such rank exist.

Amalan seperti tiada bacaan Qunut semasa sembahyang subuh, tiada wirid berjemaah selepas sembahyang berimam, tidak amalkan sunat bacaan surah Yassin malam Jumaat dan beberapa perbezaan lain tidak harus diperbesar-besarkan.

Logiknya… kenapa pengamal ajaran mazhab lain contohnya, perlu larang pengamal mazhab Syafie’ nak membaca Qunut dalam sembahyang subuh? Maksud doa Qunut semuanya elok-elok belaka… meminta petunjuk dan pengampunan daripada Allah. Memang baik rasanya dimulakan hari kita dengan meminta petunjuk dan pengampunan dosa-dosa semalam, kan? Lebih afdal rasanya semua umat Islam bersatu dan menentang musah-musuh Islam…. menentang maksiat… menentang kemungkaran… daripada kita sibuk bergaduh sesama sendiri. Pernah diriwayatkan, imam syafie sendiri pernah sembahyang subuh berjemaah dan tidak membaca doa qunut berana beliau berada di kawasan mazhab lain.

Penentangan terhadap ajaran Wahabi (ramai assume Dr. Asri pengamal Wahabi), bukanlah perkara baru. Dari dulu... berpuluh tahun dulu lagi dah keluar isu ini. Sehingga ramai percaya golongan Ahbash yang dimulakan di Lubnan telah menular masuk ke Malaysia. Benar atau tidak, wallahua’lam. Golongan Ahbash memang anti pengamal ajaran Wahabi. Samada Dr. Asri pro Wahabi atau tidak, hanya beliau sendiri yang tahu.

Sekali lagi aku nak tekankan, aku tidak belajar ilmu agama sehingga tahap tertinggi. So, aku tidak berani nak komen which aliran better... Wahabi ni betul ke, baik ke tidak... dan seterusnya. Aku cuma risau ajaran selain daripada as sunnah dan mazhab syafie’ di perhebatkan ajarannya di Malaysia. Hasilnya kelak, umat Islam di Malaysia akan berpecah. Rugi kan? Dah la dalam politik kita bergaduh... dalam beragama pun nak gaduh juga ke?

Apasal kita sibuk nak bergaduh pasal hukum perempuan berdarah haid masuk masjid sedang muda mudi kita sibuk beromen tak kira yang dah datang haid atau belum!

So, kepada ulama-ulama kita please put aside your personal agenda. Tolong fikir perpaduan dan kesejahteraan majority umat Islam. Remember, we can’t fight the law… we can only change it!


19 comments:

alianur said...

bro..cek betul2 sejarah wahabi & makesure wat kajian abes baru komen..sbb byk fakta yg kau bg tu tak betul.

Benda ni pun byk dari basic yg kita belajar. Keterbukaan bermazhab.

Bro..ingt satu benda jer..mana2 aliran pun..pasti ade yg extreamist. Samada pihak sini atau sana.

Kalau depa extream walaupun pada aliran yang betul..tapi method salah..kau takleh salahkan aliran tersebut. Sama macam extreamist muslim.

apa ilmu yg disampaikan/diperbincangkan tu adalah ilmu, fiqh. biasa la..ade juga ustaz lain2 yg memberikan hukum berbeza2 tgk pada mazhab lain2. takkan pasal ustaz tu nak kasi pendapat lain , dia kene tangkap sbb memecahbelahkan masyarakat.

bersikap terbukalah..samada mazhab syafie atau tidak.

Anonymous said...

Salam.

Em, pandangan EN. Akubetul adalah betul... kalu nak diikutkan yelah, tak kesahla same ada die mazhab apa, tapi yang penting kene ikut undang-undang.. dan undang-undang kate kne ade tauliah, so apa masalahnya dalam nak dapatkan tauliah, even imam nk khutbah jumaat pun kne dapat tauliah, takkan kerana die seorang leh dpat pengecualian...

Jadi isu utama die yelah beliau takde 'tauliah' so bile takde, takleh diberi ceramah agama..
N 1 soalan la, andai kate beliau beri ceramah lain dari yang lain, diterima pulak pd orang yang taknak mengkaji sebab2 belaku kejadian, maka nanti akn de belaku pepecahan juga bukan..

Die telah langgar undang2, so die knela terima hukuman die.. apa mazhab die pake, kite takleh komen tapi andai dah break the laws, hukuman kne diberi juga...
Pokoknya, die langgar undang-undang, bukan kerana die pake mazhab ape ok...

Trimas.
Salam.

pendekartua said...

Kalau pun betul Dr.Asri Wahabi, JAKIM tak kata pun dia sesat. Jadi apa salahnya umat Islam di Malaysia didedahkan dengan fatwa ulamak2 lain selain dari mazhab Syafie. Di Perlis umat Islam tak berpecah pun pasal perbezaan mazhab tapi sebab politik macam negeri2 lain juga.

Sejak bila Dr.Asri halang orang buat Qunut. Mungkin dia cakap pendapat Qunut tu lemah. kalau saudara berpendapat Qunut tu bagus kerana kerana "maksudnya elok-elok belaka" maka eloklah dibuat Qunut dalam setiap solat fardhu dan sunat.

Cuba ambil contoh lain seperti tuan berikan iaitu wirid beramai-ramai selepas solat. Imam Shafie pun berpegang kepada wirid bersendiri dengan perlahan. Begitu juga dengan kenduriaruah yang dilarang oleh Imam Shafie, Imam Nawawi dan ulamak2 besar mazhab Shafie yang lain.

Maka jelaslah sebahagian "amalan Mazhab Shafie"yang cuba dipertahankan saudara bukannya berasal dari Imam Shafie pun.

bobo said...

tak pernah pulak aku dengar Dr Asri cakap tak boleh buat qunut, tak boleh berwirid RAMAI-RAMAI DENGAN SUARA KUAT selepas solat dan lain-lain dakwaan oleh mereka yg x sealiran dgn beliau. Beliau hanya mengemukakan ulama mana kata boleh,ulama mana kata harus, ulama mana kata tak digalakkan dan kebanyakkan hujan beliau ketengahkan drpd ulama2 dalam syarahannya banyak menjelaskan sebahagian amalan2 NENEK MOYANG kita tak menepati @ tercilok sedikit drpd apa yg dikatakan sunnah wal jammah.
Mostly fenomena org kita kalau tak sealiran dalam fahaman/mazhab terus dicop bukan dari aswj, sedangkan si pelabel itu entah tidak entah tahu apa itu aswj.
so, kepada semua, jangan cepat melabel,kita check dulu argumentnya benar atau tidak, manalah tahu kita sbenarnya sedang berdusta atas nama nabi S.A.W.
Dr Asri hanya mengajak orang untuk berfikir dan berubah dari menerima bulat-bulat(taklid buta), bak kata beliau
"Maka, tidak pentinglah samada hantu(wahabi) itu wujud atau tidak di situ, tidaklah penting samada orang tua-tua itu pernah melihatnya atau tidak, tidaklah penting apa rupanya, yang penting kanak-kanak menjadi takut dan orang tua-tua dapat duduk selesa bersembang di meja kopi dengan gelak ketawa sampai ke pagi."

teek said...

takde teori dia kena arrest sbb satu dua hari sblm dia kena tangkap ada gambar dia melawat rumah orang PAS?

Dood, pada aku, bukan masalah mazhab atau fahaman...macam ko jugak, siapa kita utk ckp mana betul, mana salah?
siapa kita untuk menghukum pengagungan Saidina Ali oleh pengikut Syiah? Siapa kita untuk berkata bersolat sujud atas 'palet' tanah itu salah?

Daripada orang-orang ni tangkap Dr. Asri, lebih baik dorang tangkap mosque officials yang berjubah hitam masa solat jemaah kat TV tu. Mosque officials ni kalau solat berjemaah tak pernah pun bahu bersentuh! kalau macam tu, macamana saf nak sah? macamana solat jemaah nak sah? Kalau 'orang kuat' pun tak boleh bersatu masa solat jemaah, jangan menghukum orang biasa tak ikut ajaran islam.

Satu pembetulan, TIDAK ADA orang/fahaman/ajaran menghalang dalam pengamalan Qunut. it's either nak amalkan atau tidak. Penggunaan "menghalang" tu tak betul rasanya.

logik117 said...

kau fkr laa sndr klu bca tntg ni..

logik117 said...

kau org fkr laa

zakzak said...

keadaan masyarakat di nusantara ini i.e. malaysia,singapura,thailand,brunei,indonesia,myanmar dll tempat membuatkan para pendakwah/ulama silam nusantara mengubah metod dakwah dan cara untuk menyebarkan islam. kita lihat saja di indonesia di mana wali songo memperkenalkan wayang kulit sebagai alat dakwah.

oleh itu ada cara2 amalan kita di sini memang tidak ada dlm mana2 mazhab pun,terutama mazhab shafie.
perbezaan masyarakat setempat membuatkan tak semua metod boleh digunakan. sikap resmi org melayu yang suka berkumpul dan makan2 membuatkan kita menganjurkan bacaan yasin di malam jumaat untuk sama2 bersama membaca quran dll.

betul saranan utk membaharui ilmu agama kita daripada segi mengetahui asal hukum itu terjadi, tapi kalau cuma menghukum tanpa melihat keadaan di mana penganut agama islam itu berada, kemungkinan tersilap perhitungan itu ada.

btw, masaalah wahabi dengan ahli sunnnah waljamaah ini berkisar daripada segi akidah. bukannya masaalah fiqah.

sebagaimana yang kita tahu cuma mazhab syafie sahaja yg mengatakan sunat muakad doa qunut di waktu subuh.

btw, i've been wondering, kenapa suka mengungkit cerita imam syafie tak berdoa qunut ketika berada di kawasan gurunya Imam Malik tapi tak mengambil 'moral' daripada cerita tersebut? kalaupun tak anggap baca doa qunut itu sunat, senyap je la masa imam baca.

easy peasy.

ena76 said...

hai jadi celaru dh...heee...aku baca je...xnak komen

logik117 said...

isu asri seorg wahabi bkn baru..dh lama dh..wahabi di maksudkan pembaharuan dlm islam,apa yg asri ckp 2 smua bnda yg baru yg nenek myng kita x bt.. bobo minat btl kt asri smpi bobo stju yg nenek moyang kita bt bnda slh, bnda yg terpesong sikit..hbs nenek moyang kau msk neraka ke?? aku bgtau isu yg asri bwk,dia ckp dgng korban blh bagi kat org kfr..ulamak kita dan nnk myng kita ckp x leh..yg ni dia ckp dlm bicara mufti kt tv1 aku rasa..time 2 dlm pkl 6 pg kot..lps 2 isu mnjwb slm org kfr..ada hds yg nabi kita,rasul kita ckp x blh jwb slm org kfr..apsl nk ingkar jgk..ulamak dlu x jwb slm klu org kfr bg slm..yg ni mufti perak kita bgkng ckp asri tp x secara lgsng, si asri klu dia btl knpa tolak dlm sesi soal jwb..brni kerana benar laa..ni cnth jer aku bg skt2 mngenai isu asri,,bnyk lagi ada..kt terengganu dia ckp bt maulud x leh,mcm org kristian dia ckp..apsl kita mengigati nabi kita x leh walaupun nabi x bt..apsal smbt hari jadi x bidaah..maulud bidaah plak..kn ada hds yg mngatakan ada gnjarn mngigati nabi,ada hds yg mgjr srh kita mngigati nabi walau apa cara pn..zkr x smtinye mengingati Allah,tgk alam,lps 2 kita ckp indahnya alam ini di jdkn Allah.2 pn di kira zkr jgk.. bobo,kau ckp apa yg nenek moyang kita bt yg trpsng,aku nk tau.. yg nnk myng kita bt bkn sbrg bt..yg ulamak2 kita glkkn..mana bukti? ada pd kitab2 yg diorng tgglkan..hbs bobo kau nk ckp kitab 2 sst plak..aku crtakan lg.,ktakan kitab 2 dikeluarkan pd tahun 1970..apsl 1970-1980 x ada org ckp ktb 2 ktb sst..apsl yg menls ktb 2 mati dlm iman..sthu aku org yg mlwtkan slt dh pn ckp sksa matinye..ni kn plak org yg brdsta dlm ugama Allah..dri thn 1970-2008 x ada lg mne2 fatwa ckp kitab 2 kitab sesat tp tahun 2009 si asri plak ckp kitab 2 kitab sesat..bktinye dia ckp nnk myng kita bt slh,nnk myng kita amalkn dri ulamak yg bt kitab 2 jer..siapa kita nk tdh org 2 slh org ni btl..nnk myng kita dh mati,apsl nk ckp diorg terpsong wlpn sikit..kitab2 ulmak msh bnyk shnga skrg lagi kt kedai2 wlpn dh brpe thn lmenye..x ada plak smpi skrg kne gam..tp si asri sbk plak nk gam yg ulmak kita bt slh.. x yah laa jd wahabi..ikt jer nnk myng kita..ikt jer ulamak kita..
sjrh wahabi dlu diknali kau muda.. yg kena hina time 2 kaum tua atau dikenali org2 tua dn ulmak.. tp aku heran apsl ketua kaum tua time 2 wali besar kelantan yang kena hina Tok Kenali.. kaum muda dh keterlaluan sjk dri dlu lg smpi sngp hina ulamak..
skrg pn sma,yg muda asri laa..sbk jer nk hina nnk myng kita slh.. kiat ikt jer ulmak x yah ikt yg baru2 ni.. aku ikt ulamak ada sbb..aku bgatau ulamak mati mngglkan murid yang ramai..murid yg ramai lg alim shnga dpt mnjdkn anak murid dia alim plak..keadaan ini berterusan shnga mnjdi keturunan..di pndekkn crita ibart perjlann ilmu yg rasul kita bwk..dri Allah kpd jibril,dr jibril kpd rasul,dr rasul kpd para shbt,dr 4 shbt kpd shbt meraka,..dr shbt 4 shbt nabi kpd wali..dr wali kpd ulmak..dr ulmak kpd nnk myng kita..dr nnk myg kita barulah smpi kpd kita..carilah ilmu yang cm ni..insyaAllah kkl bhgia dunia dn ahkirat..klu x jumpe carilaa kitab yg ditgglkn oleh para ulmak dn cari guru dn bljr laa..wasalam

Kerjakosong said...

bobo,teek,zakzak..
agree ngan you all..

kadang-kadang dapat kita perhatikan sesetengah individu cuba berhujah menggunakan ilmu didada yang tak seberapa,mengambil hanya satu contoh dijadikan sandaran berhujah,kemudian akan datang pula individu yang tidak seberapa juga ilmunya,cuba counter hujah tadi juga dengan satu contoh sahaja.Dan kemudian akan ada puak yang menyokong individu-invidu ini.Dan ia berlarutan tanpa berpenghujung.

apa yg pasti,jika dibaca atau tidak doa qunut itu,tetap sah solat kita,maka memperoleh 27 pahala andai berjemaah.

membaca yasin itu bersorangan atau beramai-ramai memperolehi juga pahala ia berbanding dari tidak membaca langsung.

as for me,islam itu mudah,indah dan sederhana,enaugh said.

logik117 said...

aku mls nk hurai psl wahabi ni..check jer kt cni isu wahabi sma ada di malaysia ke atau kt luar


http://bankwahabi.wordpress.com/

akukaya said...

lama tak komen kat blog ko dood.

salam bro, wahabi atau salafi masih tidak terkeluar dr islam bro.

kat negara arab ada pengamal 2-3 mazhab disana tp takde gaduh pun.

mai datang kat masjid sri petaling, markas tabligh di malaysia. bro boleh lihat 4 mazhab disini. yg dr india, dr parkistan, dr new zealand, dr indonesia. semuanya pelbagai mazhab ttp masih mazhab yg empat, maliki, hanafi, hambali dan syafie. takde gaduh pun bro.

bab qunut, perkara kecik je. takde isu pun. hatta aku pun dah lama tak buat qunut dlm subuh sbb syafie sendiri ckp sunnat. Imam syafie suruh buat sujud sahwi kalo terlupa qunut. tp kalo terlupa juga nak sujud sahwi tak perlu ulang kembali solat.

kebanyakkan ustaz yg tak suka dia adalah dr aliran sufi. aliran syiah juga amat tak suka wahabi. dan juga ustaz kampung.

aku tak peduli apa pun aliran asalkan masih dlm ahli sunnah. kena ingat beb, arab saudi aliran wahabi. imam besar masjid haram adalah aliran wahabi. nnt korang pergi haji, akan bermimamkan wahabi juga.

kalo wahabi ni sesat, tentu dah ramai tentang. jakim dah keluarkan ckp wahabi masih dlm ahli sunnah so terima je la.

cuma pendapat aku la, manusia takkan bergaduh krn agama jika niat mrk krn ALLAH. lihat dulu imam syafie ada bertumbuk atau bergaduh dgn imam maliki krn berbeza pendapat? takde la. skrg ni ramai yg bergaduh kononnya atas alasan agama tp sebenarnya atas kepentingan diri sendiri beb. bukan krn ALLAH.

Anonymous said...

kalau nak komen pasal wahabi kenalah banyak membaca kitab..
baca dulu baru boleh komen...
fikir-fikirkanlah...

syowll said...

kalau nak komen pasal wahabi kenalah banyak membaca kitab..
baca dulu baru boleh komen...
fikir-fikirkanlah...

syowll said...

kalau nak komen pasal wahabi kenalah banyak membaca kitab..
baca dulu baru boleh komen...
fikir-fikirkanlah...

Mr. Right said...

All,
Sorry, aku tidak ada masa dan aku rasa aku malas nak memanjangkan perdebatan pasal isu ini. Sebabnya, pertama sebab memang ilmu aku cetek, dan yang keduanya kalau aku cuba berdebat juga ia akan berlawanan dengan apa yang aku sarankan...iaitu isu perpaduan dan perpecahaan umat Islam. Aku seorang yang emosi (rasanyalah), so kalau aku berdebat aku akan emotional dan mudah menjadi pergaduhan.

Cuma aku ingin jelaskan pendirian aku:

1. Aku tidak kata Dr. Asri sesat atau apa pun fahaman dia salah.
2. Aku tidak menuduh Dr. Asri pengamal Wahabi, aku juga pembaca setia blog beliau. Dan aku sedar pasal 'hantu wahabi' yg beliau maksudkan.
3. Aku tidak kata mana2 fahaman atau mazhab mengatakan membaca doa qunut itu salah or berdosa. Tiada sebarang HALANGAN pun. Tentunya tiada dosanya berdoa atau membaca surah al-quran!

Thanks for all the comments. Banyak juga ilmu aku dapat.

Anonymous said...

Jemaah2 Malaysia bila datang Mekah buat umrah/haji tak baca doa qunut gak, takde wirid lepas sembahyang gak ... ape ada hal

kerjasokong said...

Setujuuuu dgn AkuBetul.. Ustaz Uthman Muhammady kate..dalam menangani khilaf dalam umat Islam kita mesti akur dengan 'main stream' setempat.Fikirkan la kalau tok2 guru kita atau asri sendiri pi Iran ngajor.. gerenti kena tangkap juga deme kat sana tu...oppp stuju jga dgn JAIS.

Total Pageviews

. page counter