Showing posts with label jemputan kahwin. Show all posts
Showing posts with label jemputan kahwin. Show all posts

Tuesday, October 14

Aku Dah Jadi Suami Orang

Alhamdullillah…. Majlis perkahwinan aku di kedua-dua belah negeri berjalan lancar. Aku sekarang dah jadi suami orang. Fuh…! Macam tak percaya je. Sekarang bermulalah kehidupan aku berumah dan bertangga. Dimulakan dengan aktiviti mengisi rumah sewa dengan barang-barang keperluan. Memang niat aku, balance dari duit majlis perkahwinan baru nak beli kelengkapan rumah, kalau ada balance duit lepas beli barang-barang nanti, barulah aku pergi honeymoon. Tak nak kelam kabut, buat satu persatu. Aku bukan businessman, bukan anak hartawan. Duit pun masuk fix monthly. So, kena la berhati-hati.


Aku nak ucapkan jutaan terima kasih kepada family aku dan family mertua yang bertungkus lumus menguruskan majlis aku. Mak, Mak mertua, abang, akak, abang-abang ipar, akak-akak ipar, biras, sepupu, mak saudara, pakcik saudara… dan semua yang sudi menghulurkan bantuan.


...Terima kasih…

Ribuan terima kasih kepada member-member yang datang dari jauh. Aku betul-betul terharu tengok member-member sanggup drive berjam-jam dan spend ratusan ringgit untuk memeriahkan majlis aku. Aku juga nak minta maaf on behave both families jika ada yang terkurang. Personally aku nak minta maaf kat member-member yang melepak lama di Teluk Intan sebab aku tak berkesempatan nak entertain korang semua. Sorry… betul-betul sorry. Tapi aku percaya korang pun happy dapat jumpa member-member lama, dah macam mini school reunion lah pula hari tu. Seronok aku tengok. Ada yang tak jumpa lebih 10 tahun…. Best…best.


...Thank you…

Kepada yang rajin call dan sms aku ucap selamat juga aku nak ucap terima kasih. Sampai tengah malam 4 Oktober 2008 (hari kahwin) pun ada yang sms, prihatin sungguh member-member aku.

Ok… enough bout my wedding. Nanti gambar dah ready aku akan upload beberapa keping kat sini. Kalau ada anak-anak dara, kaum-kaum ibu, atau jejaka-jejaka pelik yang minat nak tengok gambar wedding banyak-banyak, perhatikan blog isteri aku. Confirm dia akan upload banyak gambar nanti.

Before aku offline for 2 weeks, aku ada buat poll pasal perkahwinan. Macam biasa poll tu aku turunkan setelah dapat more than 100 responses.

So, here the result after 173 responses.


Kat sebelah tu ada poll baru. Soalan lebih santai… nothing to do with current event. Aku nak tanya pasal sukan. Kalau rajin silalah jawap.

Again… thank you very-very much to everybody that involve with my wedding. Last favor, tolong doakan rumah tangaa aku aman bahagia.

Thanks…

Wednesday, September 24

Jemput ke Kenduri Aku

Fuh! 1st time dalam 2 bulan aku buat 2 posting dalam masa 2 hari. Ermm... so, sesiapa yang terlepas posting semalam pandai-pandai lah cari.

Aku rasa aku dah habis jemput semua rakan-rakan ke majlis kenduri aku lepas raya nanti. Majlis buka puasa tonight will be the last event.

So, sekarang aku nak jemput rakan-rakan disini pula. Seriously, aku bukan jemput sekadar melepaskan batuk ditangga. Aku memang seriously harap ada member-member online yang dengan penuh selamba datang ke kenduri aku nanti. Ini kad jemputan yang aku tujukan khas untuk korang semua.

Itu majlis di Terengganu. Pada 04 October 2008. Ini address penuh:

1510-H, Kg. Bukit Depu,
Jalan Pasir Panjang,
21100 Kuala Terengganu,
Terengganu.

Kalau ada orang Kuala Terengganu or mereka yang beraya di Kuala Terengganu, boleh la datang. Kalau sesiapa yang tak de niat nak pergi Terengganu pun apa salahnya pergi, buat trip holiday ke Terengganu. Macam pernah aku war-warkan dulu, 2008 adalah Tahun Melawat Terengganu. Ada banyak aktiviti menarik. Pantai cantik, shopping batik, makan kepok lekor asli, ada macam-macam aktiviti kebudayaan, sukan air, sejarah.... tengok map kat bawah ni. Memang happening gila.



Bawah ni pula kat Teluk Intan.

Pada 11 October 2008. Majlis akan diadakan di hotel paling grand di Teluk Intan. Hotel yang tidak terkira bintangnya... Naik pening kepala aku kalau nak kira jumlah bintang hotel tu. Ini full address:

Hotel Angsoka,
No. 24, Jalan Changkat Jong,
36000, Teluk Intan, Perak

Ok, sebelum member-member buat apa-apa asumption, biar aku bagitahu dulu. Hotel tu bukanlah seperti hotel-hotel mewah kat KL ni. Hotel tu sekadar ada ruang makan dan tempat nak buat majlis sahaja. Click la nama hotel tu untuk pergi tengok website mereka. Wasatiah je rupa websitenya pun. Kenapa aku tak buat kat rumah? Tak buat kat dewan?. Seriously, kalau aku ada jawapan dah lama aku tulis. Semuanya aku serah kat family, ntah kenapa lah mereka pilih buat kat hotel tu. Aku sendiri tak faham. Member-member aku tengok nanti mesti pelik. sebab jarang-jrang rasanya aku buat decision pelik macam itu. Takpelah... kat mana pun majlisnya still makan, sanding, salam-salam.... ambil-ambil gambar.... balik. Sama je...Takpelah, banyak complaint pun nanti orang cakap aku tak reti bersyukur pula.

Kalau diTerengganu ada tahun melawat Tereangganu dan kerajaan negeri dan pihak swasta arrange macam-macam acara menarik. Di Teluk Intan yang hanya 2-3 jam drive dari Klang Valley ada salah satu keajaiban dunia. Macam Menara Pisa. Orang luar panggil Menara Condong, tapi kami orang Teluk Intan gelarkan menara tu as Jam Tinggi. Musim cuti ni boleh la bawa family korang witness keajaiban dunia ini sambil-sambil datang kenduri aku.

Menara Pisa and Menara Condong, Teluk Intan. No different, right?

Ok, joke aside. Mana-mana member aku yang aku terlupa jemput, terlepas pandang. Sila lah datang juga. Since jemputan kat blog ini merangkumi semua pihak. Tak kira member aku, member lama, member baru, stranger, online friends... semua sekali lah...Kalau tak cukup nasi nanti, aku belikan korang ayam KFC or aku jamu je kueh raya dengan air sirap.

Kalau sesiapa tak dapat datang, just doakan majlis aku berjalan lancar.

Terima kasih....Chow....

Thursday, September 18

Poll Result and New Poll - Kahwin

Seperti biasa, bila poll aku cecah more than 100 responses aku akan tamatkan dan ganti dengan poll baru. Poll yang lepas aku tanya pasal bulan Ramadhan dan Syawal. Actually aku surprise juga since just after one week poll tu dah received 100 responses, since aku busy aku biarkan ia running till today. If sesiapa interested, below adalah result setelah 142 orang menjawap.

Suka aku tengok ramai yang start puasa penuh sejak sekolah rendah lagi. But yang menariknya, aku ada member yang dari kecil jarang tinggal puasa tapi bila dah besor gajah ni cukup liat nak puasa sebab pengaruh kawan-kawan. Aku juga suka sebab ramai orang macam aku rupanya, wajib bersahur. Mungkin ramai yang nak dapat pahala sunat sahur, tapi aku the main reason sebab aku taknak jadi mayat bergerak disiang hari. Tapi last week aku lupa bangun sahur sehari, still ok lah. Cuma, macam aku mention sebelum ini, aku akan stay di surau dari sebelum zuhur sampai asar.Hahahha... ramai orang belasah je bajet masa pergi bazar ramadhan. Patutlah peniaga-peniaga ramai yang belasah je letak harga makanan.

Fuh... majority more than 70% prefer makan masakan ibu dan isteri. Bagus..bagus. Although aku tersilap sebab tak tanya 2nd choice. Tapi still ada yang prefer makanan bazar compare to even buffet hotel... pelik. Bajet raya pula ramai yang tak letak target, errmmm... tak plan pembelajaan ke? Hampeh....

Ok... itu poll lama, aku dah letak poll baru. Ini aku suka ni, belum pun aku post posting ini. Dah ada orang response poll tu. Poll tu pasal kahwin, since macam member-member kat sini semua tahu, Insyallah aku akan lansungkan perkahwinan lepas raya nanti. So, saja nak compare apa yang aku sedang lalui dengan mereka yang pernah kahwin atau tahu pasal perkahwinan base on pengalaman family atau kawan-kawan. Tolong share dengan aku. Aku tanya soalan-soalan basic pasal umur, bajet dan yang aku still considering... tempat honeymoon. So, help me out here.

Sikit pasal perkahwinan aku. Aku dah call member-member untuk minta alamat dan jemput ke kenduri aku. Satu group lagi aku akan jumpa weekend ini untuk berbuka puasa dan bagi kad. So, kalau sampai next week ada member aku yang belum dapat pangilan dari aku. Tolong contact aku, maki aku sebab terlupa pasal kau. Kalau tak pun, sms atau miscall aku, then bila aku call balik, korang diizinkan untuk marah aku. Then aku akan teruskan dengan rutin menjemput ke kenduri aku. Fair deal kan.... Bukan senang orang boleh marah dan maki aku depan-depan tau. Boss aku pun jarang-jarang dapat chance macam tu. Boleh la contact 0162266654 or my 012 number.

Ok... chow.

Friday, December 28

Jemputan Perkahwinan

Cuti sekolah hampir selesai, maka berakhirlah juga marathon majlis perkahwinan di seluruh Malaysia.
Picture from : http://thekadkahwin.fotopages.com/

Name it what ever you want; berkira, tak friendly, belagak bagus, kolot, kekampungan atau apa sahaja. Tetapi aku memang jenis yang berkira bila berkaitan dengan jemputan kahwin. With all the new communication technology nowadays people seem like to treat wedding invitation lightly. Ini reaksi aku terhadap jenis-jenis jemputan kahwin.


1. Hantar Email ke Yahoo Group.
Ramai bakal pengantin hantar jemputan melalui Yahoo or Google Group.

“Saya menjemput semua rakan-rakan ke majlis

perkahwinan saya dialamat bla…bla..bla.. attached map”

Confirm aku tidak akan pergi ke majlis dia, jika mood aku bagus aku akan reply email dia seperti ini:

“Congrats dude!”


2. Hantar Email.
Tidak jauh beza dengan hantar ke Group. Cuma mereka hantar individually.

“Dood, jemput datang kenduri aku..bla..bla..bla”

Jawapan aku pun tidak jauh berbeza,

“Jika tiada aral aku akan hadir…”

Kemungkinan besar aku tidak akan pergi, paling baik pun aku akan kirim hadiah kepada sesiapa yang pergi.


3. Short Message Service 1.
Sama seperti email, cuma lebih ringkas dan padat.

“Jmput ke knduri aku pada tarikh bla..bla..bla”

Most probably aku tidak akan reply sms dia, kalau ada masa aku call balik untuk ucap tahniah. Again, aku jarang pergi jemputan seperti ini, kiriman hadiah the best he/she will get from me.


4. Shot Message Service 2.
Ini antara cara terbaik.

“Aku bakal jadi raja sehari early nex year, pls

reply wif ur mail addy for me to mail u the card”

Dengan pantas aku akan reply.


5. Kirim Kad Sahaja.
Post or pass kepada pihak ketiga. Aku highly consider untuk pergi ke majlis dia but most probably with no hadiah.


6. Phone Call.
With or without kad, aku appreciate phone call untuk jemputan kahwin. Bertanya khabar beberapa minit then beritahu yang dia bakal mendirikan rumah tangga. Kemudian menjemput aku. Lepas habis call dia akan sms alamat rumah dan tarikh. Jemputan sebegini, confirm aku akan pergi walaupun dihujung dunia provided dengan izin Allah lah.


7. Face to Face.
Datang cari rakan-rakan lama dan baru. Join tengok bola di mamak, pergi futsal, ajak lepak-lepak then surprise us all with invitation card. Without doubt aku akan pergi. Aku akan penuh semangat cuba ajak semua rakan-rakan pergi secara konvoi. Hadiah besar badan aku akan aku usahakan. Hahaha…

Aku sedar bakal pengantin busy untuk entertain semua rakan-rakan. Ada bermacam-macam perkara mereka perlu uruskan. Walaupun aku tiada pengalaman, tapi dari cerita rakan-rakan sememangnya ianya memang sukar untuk menjemput semua rakan-rakan dengan penuh ‘hormat’ seperti yang aku inginkan. But, for me kalau bakal pengantin tidak show any effort to invite aku, aku juga tidak akan bersungguh untuk pergi ke majlis dia.

Ingat, jika kita pergi ke majlis perkahwinan without proper and valid invitation from tuan rumah makanan kita makan itu consider haram.

Selamat berhujung minggu dan menghadiri majlis perkahwinan terakhir tahun ini (jika you guys dapat jemputan la)...


P/S: This entry nothing to do with my engagement, cuma banyak majlis jemputan kahwin aku terima membuatkan aku terfikir benda ini. :)

Total Pageviews

. page counter