Wednesday, January 21

Kepentingan Laptop

Sedikit layanan kepada komen, email dan sms yang aku terima:
Kepada kawan-kawan yang beronok-ronok pasal Man. United @ Mangkuk topping BPL. Aku nasihatkan teruskan bergembira kerana it will never last long. Come on, semua Mangkuk result this season tak impressive except against Chelshit. 1-0.. score last minute… penalty, benda-benda macam tu lah yang selalunya berlaku.

Back to posting title. Dah lama aku tak buat posting sebegini. Posting yang takde kena mengena dengan current event, posting tak lucu dan tak serius. Posting aku berlagak pandai dan creative. Posting iklan… Err…iklan?


Jom tengok apa kepentingan laptop dari kaca mata aku…

1. Buat Kerja Office
Of cause la, main reason ada laptop adalah untuk buat kerja office. Sebab aku takde computer desktop kat office so, memang laptop cukup penting pada aku untuk buat kerja-kerja office. Walaupun semua kerja disimpan di server office tapi still kalau takde laptop cukup payah nak buat kerja. Tools dan data-data takde. Kalau ada laptop juga senang nak ‘bawa kerja’ kita kemana-mana, rumah, kampong even pusat peranginan. Hook online dan kita dah macam di pejabat.


2. Activity Internet Lain

Tulis blog, baca dan jawap email, activities cari duit online, semuanya cukup mudah kalau ada laptop. Sebab kadang-kadang kita dapat idea offline, kat kedai makan, kat dalam kereta atau kat mana-mana sahaja. So, instead of tulis di sekeping kertas yang selalunya akan tertinggal dalam poket seluar seterusnya akan hancur di spin oleh washing machine kita boleh terus buka laptop dan tulis apa yang kita terfikir. So, takde la idea kita terus tinggal idea sahaja.


5. Berlagak Bagus

Maybe berlagak bagus is not the best way to phrase it la. But memang ramai yang bawa laptop pergi discussion, pergi buat presentation (walaupun orang lain yang present), even pergi site survey. Konon-konan mahu dipandang sedikit mantap dan bersungguh. Maybe it is true, bawa laptop sebegitu akan nampak syarikat yang kita wakili serious, komited dan yang penting syarikat kita akan nampak ‘ada duit’ kerana mampu provide laptop to their staff. Memang manusia tidak boleh lari dari judging books by its cover. So, laptop tidak kurang pentingnya untuk menaikkan imej kita terutamanya kalau kita involve dalam business.


4. Notepad

Everytime aku pergi meeting yang melibatkan ramai orang, let say more than 10 people, aku selalunya akan bawa laptop. Senanglah nak ambil nota. Again, tak perlu buat hardcopy. Jadi environmental friendly sikit lah, jimatkan kertas… save our forest! Buka laptop, open Words or Notepad dan tulis butir-butir daripada meeting. Dan kalau ahli meeting sediakan softcopy lagi bagus, terus boleh save masuk laptop.


5. Probe Lakonan

Selain dari bawa laptop ke meeting untuk catit nota, aku juga selalu gunakan laptop untuk hilangkan boring time meeting ramai-ramai. Kalau meeting tu bergerak terlalu perlahan dan menjurus kearah kebosanan tahap melampau, kita can easily switch on wireless dan log to Internet. Selalunya office memang ada pasang wireless router. Dengan sedikit lakonan angguk-angguk dan mainan mata orang lain akan ingat kita interested dengan topic yang dibincangkan, padahal kita sedang main game online, chat dengan member or tengok Youtube. Honestly aku berani tapi sedihnya admit aku pernah update blog masa dalam meeting. Kalau di office pun, ‘bermain’ dengan laptop membuatkan boss and co-workers ingat kita busy. Padahal kita tengah upload gambar dari camera, copy lagu masuk thumbdrive atau test mini refrigerator yang dicucuk ke usb port.

Ok… itu sahaja points yang aku terfikir. Ada dua reason aku tulis pasal kepentingan laptop.

1. Aku insaf….
Hahaha, ini ceritanya…Aku memang bawa laptop kemana-mana. So, sebelum balik ke Kuala Terengganu ada seorang kawan nak pinjam laptop for one whole day. Dia nak pinjam malam, then pulang esok malam. Aku dengan penuh berlagaknya tak bagi. Aku cakap aku nak guna lah, ada banyak kerja lah, etc. Then aku bawa balik laptop ke Kuala Terengganu. Kuasa Allah, aku boleh tertinggal laptop aku di rumah mak mertua. Masa on the way balik Shah Alam from Kuala Terengganu, dah lepas Dungun baru aku teringat. No way aku nak patah balik 2-3 jam. So, aku pun try contact semua kawan-kawan yang involve dalam by-election untuk ambilkan laptop aku. Tapi setelah fikir dalam-dalam aku ambil keputusan minta je mak mertua aku bawakan. Sebab dia nak datang Shah Alam a week later. Aku tak mahu susahkan kawan-kawan dan aku takut kalau aku suruh budak UMNO bawakan balik nanti mereka campak laptop aku ke laut lepas mereka kalah. Kalau suruh budak PAS pula nanti mereka terlalu gembira dan terlupa pasal laptop aku. So, baru semalam aku dapat semula laptop aku. Lesson learned, next time tak boleh kedekut dengan kawan-kawan. Hahahha…



2. Tolong member.

Reason kedua aku tulis pasal laptop adalah sebab aku nak tolong promote business kawan aku. Kawan merangkap sifu yang ajar aku cara berblog 2 tahun lepas. No, this not Advertorial Posting aku masih berjanji posting semua Ads Free. Kalau ada yang perasan, aku dah letak link ke shop blog beliau dibawah ‘Bisnez Rakan-rakan’ belah kanan tu. Aku nak war-warkan disini pula. Kalau sesiapa berminat nak beli laptop murah boleh la lawati Bitsnbytesshop.blogspot.com. Bukan sahaja laptop, tapi nampak ada macam-macam gadget lagi yang dijual dengan harga distributor. Aku memang takde share dalam business dia, dia pun tak suruh aku tolong promote. Aku je suka-suka tolong. He not even knew I gonna dedicate this posting to his business. So, to Nasa… kalau dah untung nanti boleh lah belanja aku makan nasi ayam! To friends here, please pay him a visit: Laptop Murah


Pasal polisi aku taknak letak iklan dalam posting tu, aku rasa aku akan terpaksa break that rulse beberapa kali nanti. Tapi aku tak akan beritahu which posting. So, anggap sahaja lah takde ok. Kalau sesiapa yang terperasan… diam-diam dah la. Hahaha….

7 comments:

Panduan Temuduga said...

laptop jugak penting untuk curik wifi kat kejiranan setempat haha

Betul ke DELL bagus ? tadi sembang DELL bagus tapi promote HP

peciter..

Liverpool nak mng ke season ni..

Anonymous said...

Aku suke tul intro posting ko kali ni..heheh!!kejap je liverpool dok atas ek...aku ingat lama..hahaha!!!

ni nasa nak kena bayo royalty kat ko ni...dah la ko nye blog ramai yg visit..heheh!!!

Anonymous said...

aku pun suke posting nih bad.... kalau ar ko ader kat opis.. leh meriahkan suasana.. bangga jer dapat bermegah2 dapat kutuk2 korang yg sokong liverFool nih.. aritu berlagak nak mampus.. yg penting 3 trophy dalam tangan. hahaha


to nasa, gudluck.. murah gak ko jual laptop..

Its me said...

oooo

aku betul tu means Mr. Right la

haha

Anonymous said...

..kalau lah aku ada laptop (takpe takpe satu hari nnt konpenm ada)

Mr. Right said...

lankapo,
Aku tak promote HP pun. Member aku yang keja HP...hehe

bad,
Wah...wah... seronok betul.

Nasa boleh senyap je. Ni rasa nak marah ni.

Salak,
3 trophy? Bercita-cita tinggi ni.

che-mie,
Ye.. haha jugak.

tiang lampu,
Bagus...bagus. Pasang niat dulu.

Unknown said...

sori bro sebab lambat menjengah ke blog ni .. thanks sebab promote ni .. kena bayar royalti gak ni .. celebrity blogger promote aku nyer blog .. terharu siut .. thanks again wei ..

Total Pageviews

. page counter