Tuesday, May 6

Pilihanraya PBT

Notice: Agak panjang jugak lah, baca time free.

To be honest, idea for this posting is not totally mine. Somebody ask me to write about this.

Aku bukan pakar sejarah, tapi daripada bacaan aku kononnya 40 tahun dulu pernah diadakan pilihanraya untuk memilih pihak berkuasa tempatan (PBT). Maksudnya, jika diambil contoh Petaling Jaya, Yang Dipertua, timbalan-timbalannya dan ahli majlis akan dipilih berdasarkan undi orang ramai. Daripada level ketua pengarah kebawah setiap jabatan masih lagi dikekalkan iaitu mengikut hierarchy organisasi, kerana mereka adalah kakitangan kerajaan.

Kali terakhir diadakan pilihanraya PBT adalah pada 1963. Sejarah pertama pilihanraya sebegini bermula pada 1857 di Georgetown, Penang. Selepas dihentikan pada tahun 1913, pilihanraya sekali lagi diadakan di Penang pada 1951, setahun kemudian majority daripada ahli majlis bandaraya Kualu Lumpur juga dipilih berdasarkan undian. Ekoran Peraturan Darurat 1965, pilihanraya PBT dimansuhkan. Ok, aku malas nak tunjuk pandai dengan salin semula sejarahnya. Sila baca cerita lengkap disini: Pilihanraya PBT Perlu Kajian Teliti

Simple analysis, jika pilihanraya PBT ingin dilakukan at least dua akta perlembagaan perlu dipinda oleh pihak persekutuan, bukannya kerajan negeri. Iaitu Local Government Act 1976 dan Akta Ibukota Persekutuan 1960 (Akta 190).

Ramai setuju pilihanraya peringkat kerajaan tempatan dijalankan. Ini bagi mengelakkan ahli politik meletakkan rakan, saudara-mara atau dalam kes di Kelang dulu, anak beranak sebagai ahli majlis. Ini juga membolehkan PBT, ADUN dan Ahli Parlimen saling mengawasi sesama mereka. Saling check mengcheck hasil kerja masing-masing. Satu guideline akan diberikan dimana mereka yang ingin bertanding jawatan ahli majlis PBT mestilah bukan seorang politician. Again, the idea is to make sure PBT boleh menjalankan tugas mereka seadilnya without interfere by political party.

In theory it is a great idea. Aku first terbaca idea ini di blog Shahir Samad last year. At first aku pun rasa ianya satu idea yang boleh dipertimbangkan. Since aku selalu berurusan dengan PBT, aku pun kadang kala fed-up dengan political influence dalam setiap decision yang ingin dibuat. Without elaborate deeper dan membuatkan aku kena buang kerja, enough said that at least kami kena let politician aware of our proposal, then baru pass to PBT. Aku percaya ramai lagi pihak yang ada experience sebegini. Orang kampong aku sendiri kalau nak ‘pecah’ grant tanah perlu dapat sokongan YB, nak dapat lesen berniaga ditepi jalan kena dapat sokongan YB, nak pinjam PA system milik PBT pun kena dapat sign YB. Perkara ini tidak patut berlaku kerana itu bukanlah bidang kuasa YB dan YB tidak kena mengena dengan pihak PBT. Jadi solution membuat pilihanraya PBT mungkin dapat solve perkara ini. YB juga tidak lagi sewenang-wenangnya boleh memperkutak-katik dan memperkudakan PBT seperti yang berlaku di Kelang dan aku rasa berlaku diseluruh negara.

Cuma aku curious sedikit, bagaimana nak pastikan mereka yang bertanding ahli majlis PBT bukan seorang politician? Now we will stuck at definitions of the word ‘politician’. Adakah mereka yang masih berjawatan dalam party politic consider as politician? Atau mereka yang sudah melepaskan jawatan still consider ahli politik? Atau mungkin sesiapa yang menjadi ahli sesebuah parti politik sudah dianggap politician. Aku sendiri kenal seorang yang berjawatan dalam sebuah party komponen BN yang sedang dalam process melepaskan semua jawatan. Dia confident there will be local council election di Selangor dan dia ingin bertanding. Bila aku tanya adakah dengan letak semua jawatan dalam parti sudah consider free?.... dia diam sekejap, then answer… maybe.

Pada hakikatnya aku tidak percaya lansung yang pilihanraya PBT boleh dijalankan without influence from political party at all. No way parti politik akan berdiam diri dan membiarkan pilihanraya PBT berjalan tanpa campur tangan mereka. Mereka bukannya bodoh, pekak atau bisu. Mereka sedar kepentingan menjadi ahli majlis, apatah lagi jika menjadi yang dipertua atau datuk bandar. Tentunya mereka akan hantar ‘wakil’ mereka untuk bertanding. Lagipun, if there any election, surely there will be campaigning period. How an individual can effort to spend money for that kind of election without political party involvement. Some say, maybe corporate body might sponsor that candidate. That worse, imagine jika Toyota berjaya hantar wakil jadi ahli majlis atau Datuk Bandar Shah Alam. Fuh… for sure the whole empty land di Shah Alam akan jadi milik Toyota, not to mention other bumiputera company yang sememangnya tamak dan pandai guna tanah dan kuasa. Aku juga teringat Mayor New York adalah seorang businessman yang spend billion of dollar to win the seat. Tapi adakah masyarakat kita sudah bersedia untuk perubahan sebegini? Ada ke dikalangan billionaire kita yang benar-benar ikhlas nak berkhidmat untuk masyarakat seperti mayor Bloomberg?

Aku juga tidak suka diadakan pilihanraya PBT kerana pada aku ianya hanya membazir. Seluruh negara ada tidak kurang 144 local councils, imagine amount of money will be spend to arrange election for each council. Millions? Or maybe billion jika dicampur dengan wang rasuah, saguhati, ‘project baru’, kontrak atau tender mee segera…etc. Hasilnya? Not much different from what happen now. Ahli politik masih lagi menentukan siapa yang bakal menang, samalah seperti sekarang dimana mereka yang pilih siapa menduduki kerusi ahli majlis, yang dipertua dan datuk Bandar.

My bold suggestion is to demolish ahli majlis PBT all together. Tidak payah ahli majlis, tidak perlu yang dipertua, datuk bandar and so on. Biarkan sahaja ketua pengarah setiap department yang jalankan tugas mereka. Mereka umpama kakitangan kerajaan yang lain, dilantik mengikut pengalaman, prestasi kerja, tahap bodek, kebolehan, jumlah bintang yang dikumpul dan seterusnya. Boss mereka adalah wakil kementerian yang berkenaan. Jabatan Informasi dan Komunikasi contohnya perlu melaporkan kerja ke Kementerian Tenaga dan Komunikasi dan seterusnya. Jika tidak mahu campur adukkan kementerian dengan urusan negeri mungkin setiap ketua pengarah tidak perlu ada boss. Mereka cuma perlu memberi laporan kepada menteri besar melalui Exco yang berkenaan. Selain daripada itu, Exco yang dilantik dari kalangan ADUN juga berperanan memastikan kerja PBT tadi dan menjalankan tugas mereka sebagai ADUN dengan menyalurkan masalah rakyat kepada PBT. Tidak perlu ahli majlis melakukan kerja tersebut. ADUN hanya berperanan sebagai medium perantaraan antara rakyat dengan PBT dan antara rakyat rakyat dengan kerajaan negeri.

Ok… maybe my stupid suggestion not sound solid enough, a lot more need to be finalize. Bottom line is aku tidak setuju dengan local council election since for me it will allow political party to arrange their own people inside PBT organization legally. Imagine the ciaos if ADUN milik PAS but ahli majlis won by somebody ‘sponsored’ by BN or vise versa.

5 comments:

Anonymous said...

uhhh....
agak panjang rencana ko tuh....
heheheh...
emmm.....
aku ase Malaysia neh perlukan perubahan dalam politik laa...
aku kurang setuju ngan ape2 yang ade kat mesia neh nak melibatkan orang politik...
contoh macam FAM sendri dipelopori orang2 politik...
diorang takde knowledge pun pasal bola....
all they think is money....
tu aku kurang berkenan ngan politik kat mesia...
ske sangat angkat kroni sendri...

P/s: Glory2 Man United....lalalala... ;p

Anonymous said...

betoi2 aku sokong lalala.inc

mcm la x ader org lain jdik tokoh2 utama dok kat atas pandAI cakap jer...eg, ooh nanti pihak kiter akan siasat @ mengkaji.... sampai ssudah cenggitu jgak, tkr cara pimpinan walaupun x pandai cakap tp pandai buat insyaAllah negara kita bleh maju dalam segala bidang.....aku menberi pendapat wahai kenkawan

Anonymous said...

mak aiii panjang nyer beb! tak larat aku nak baca.

Mr. Right said...

lalala.inc,
Sekali sekali je panjang. Semua points tu bukan aku punya. Boss aku yang bersungguh suruh aku tulis kat blog ni. Layan je...

Wei, apa kena mengena ngn M.U lak ni. Dah la tu, jom concentrate piala thomas pulak. hahahha...

garaa,
Susah nak cari pemimpin yg pandai buat. Sebab hakikatnya cakap lebih mudah dari buat.

kangaroo,
Bukan selalu posting panjang. Time2 free baca la perlahan-lahan.

Anonymous said...

PBT memerlukan model governans baru


SELEPAS seminggu setiap Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) seluruh negara melaksanakan Pusat Setempat (One Stop Centre – OSC), bermula pada 16 Jun 2007 lalu, kita akan nampak satu sistem aliran kerja yang baru bagi mempermudahkan kelulusan sesuatu pemajuan, iaitu daripada proses yang selama ini mengambil masa sehingga 5 tahun kepada 4 bulan sahaja.

Ia satu daripada empat inisiatif baru yang dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 13 April 2007 bagi menambahbaik sistem pentadbiran PBT supaya mengurangkan kerenah birokrasi dan sekaligus meningkatkan mutu sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan.

Tiga inisiatif baru yang lain ialah kaedah Perakuan Siap dan Pematuhan (CCC), Akta Bangunan dan Harta Bersama 2007 dan konsep Bina Kemudian Jual (BKJ).

Walaupun, keempat-empat inisiatif baru ini adalah langkah penting dalam memperkasa sistem penyampaian PBT, tetapi ia tidak memadai. Ini terutamanya kerana ia belum menjawab persoalan yang lebih besar, iaitu persoalan integriti.

Persoalan integriti menjadi lebih konkrit sejak Datuk Seri Abdullah menjadi Perdana Menteri. Ini ditandai, terutamanya dengan penubuhan Institut Integriti Malaysia (IIM) dan pelaksanaan Pelan Integriti Negara (PIN).

Dalam konteks PBT, persoalan integriti melibatkan pengamalan budaya politik, pentadbiran dan kewangan yang sihat, beretika, matang dan demokratik serta pemantapan prinsip ketelusan, pertanggungjawaban dan governans baik.

Langkah utama yang perlu dilakukan dalam meningkatkan integriti PBT ialah mewujudkan satu kerangka governans baru bagi PBT. Ini penting terutamanya memandangkan Yang Di-Pertua (YDP) atau Datuk Bandar dan Ahli-ahli Majlis tidak lagi dipilih melalui pilihan raya PBT, tetapi dilantik oleh kerajaan negeri.

Lazimnya, YDP atau Datuk Bandar dilantik di kalangan pegawai kerajaan, manakala Ahli Majlis pula di kalangan pemimpin parti-parti politik yang memerintah. Di samping itu, terdapat Ahli Majlis yang mewakili jabatan-jabatan kerajaan yang berkaitan.

Ini bermakna, sektor kerajaan atau awam adalah diwakili dalam struktur dan proses membuat keputusan PBT. Tetapi, kerangka governans baru melibatkan lebih daripada hanya satu sektor. Ia turut melibatkan dua lagi sektor, iaitu perniagaan dan masyarakat sivil (sivil society), tetapi mereka lazimnya tidak diwakili dalam Majlis PBT.

Sejarah membuktikan bahawa tidak ada sektor kerajaan/awam yang dapat menyediakan semua. Sebab itulah manusia mewujudkan sektor perniagaan dan masyarakat sivil.

Begitu juga dengan PBT. Tidak ada PBT yang didominasi hanya oleh sektor kerajaan/awam sahaja yang mampu menyediakan semua untuk komunitinya. Kerana itu, ia perlu meningkatkan peranan sektor perniagaan dan masyarakat sivil. Langkah yang wajar ialah melantik wakil perniagaan dan masyarakat sivil sebagai Ahli Majlis.

Ketiga-tiga sektor ini perlu bergerak bersama, iaitu dalam konsep rakan pembangunan, kalaupun tidak sebagai rakan kepemimpinan. Tetapi, mereka juga perlu memahami bahawa setiap satunya mempunyai budaya dan gaya kerja yang berbeza.

Disebabkan itu, mereka perlu mempunyai persefahaman tentang peraturan asas untuk membolehkan pendekatan ini diamalkan. Apabila persefahaman wujud, maka akan terjelma sinergi yang akan membuahkan manfaat yang amat ranum buat komuniti.

Kerangka governans baru adalah bertepatan dengan demokrasi. Ini kerana demokrasi tidak bermakna sekadar mengundi lima tahun sekali sahaja. Ia juga melibatkan partisipasi yang lebih menyeluruh dan meluas, seperti keluarga yang demokratik, partisipasi tempatan, partisipasi setiap kumpulan umur, partisipasi yang sensitif gender, serta perkongsian antara sektor kerajaan/awam, perniagaan dan masyarakat sivil.

Ini pendirian sederhana yang berhikmah, yang mengetengahkan peranan perniagaan dan masyarakat sivil, komuniti dan setiap sub-komuniti, konsep partisipasi dan rakan pembangunan serta penghakupayaan, iaitu suatu ruang yang lebih besar dan segar daripada sekadar kerajaan dengan “K” huruf besar (government with capital G).

Pada masa sama, internet kini menjadi katalis baru dalam pendemokrasian maklumat dan ilmu di seluruh dunia. Ia menyediakan komuniti dengan saluran komunikasi dan penyiaran bagi membolehkan suara mereka didengar dalam proses membuat keputusan yang berkaitan dengan kehidupannya.

Komuniti yang terhakupaya oleh capaian teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) serta oleh maklumat dan ilmu yang relevan, semakin hari semakin mendesak supaya struktur dan proses governans yang diamalkan kini diubah.

Di samping itu, ada juga faktor-faktor kontemporari yang lain seperti perkembangan dunia tanpa sempadan, globalisasi dan liberalisasi yang turut menuntut agar kerajaan menilai semula kedudukan, peranan dan fungsinya.

Politik sebagai institusi terpenting bagi kerajaan juga mulai berubah. Ini dapat dilihat dengan jelas menerusi aplikasi internet sebagai pentas baru politik yang sedang merubah peraturan dan cara gaya berpolitik.

Malah, konsep negara juga sudah mula berubah. Menurut Christopher Person (2004), dalam bukunya The Modern State, negara-negara hari ini adalah tertakluk kepada proses perubahan yang berterusan dari segi aktiviti dan fungsinya serta berhadapan dengan kemungkinan diganti oleh kuasa-kuasa yang lain.

United Nations Development Programme (1997) menakrifkan governans sebagai langkah pihak berkuasa ekonomi, politik dan pentadbiran untuk menguruskan hal ehwal negaranya pada setiap peringkat.

Ia merangkumi mekanisme, proses dan institusi yang membolehkan rakyat dan kumpulan-kumpulan untuk menyuarakan kepentingannya, melaksanakan hak undang-undangnya, menunaikan tanggungjawabnya dan menyelesaikan perbezaan-perbezaannya.

Manakala World Conference on Governance di Manila (1999) mendefinisikan governans sebagai satu sistem yang telus, berpertanggungjawaban, adil, saksama, demokratik, partisipatif dan responsif terhadap keperluan rakyat.

Pokoknya, zaman hari ini memerlukan model governans yang baru, iaitu yang mengikutsertakan semua sektor sebagai rakan pembangunan.

Bagi PBT, maksud governans baru ialah transformasi daripada kerangka kini yang didominasi oleh sektor kerajaan/awam sahaja kepada kerangka baru di mana wujud sinergi antara ketiga-tiga sektor kerajaan/awam, perniagaan dan masyarakat sivil.

Dalam keadaan pilihan raya PBT tidak diadakan dan perwakilan sektor perniagaan dan masyarakat sivil tidak dilantik sebagai Ahli Majlis, maka sekurang-kurangnya PBT perlu meningkatkan partisipasi komunitinya untuk bersuara dan berpartisipasi dalam proses membuat keputusan dengan menubuhkan Jawatankuasa Partisipasi Komuniti.

Objektif jawatankuasa ini ialah pertama, untuk mendapatkan pandangan dan pendapat komuniti tentang dasar dan program PBT dan kedua, untuk mendengar aduan komuniti tentang pelaksanaan dan kelemahan PBT.

Jawatankuasa ini hendaklah dianggotai oleh perwakilan setiap sub-komuniti – yang ditentukan mereka sendiri dan bukannya oleh pihak lain – seperti pelajar, belia, wanita, warga emas, orang kurang upaya, pendidik, pekerja, peniaga, petani, profesional, sukarelawan, tokoh agama, budayawan dan sebagainya serta beberapa orang Ahli Majlis dan dipengerusikan oleh YDP/Datuk Bandar atau salah seorang daripada Ahli Majlis itu.
Fikirkan lah....


zackos

Total Pageviews

. page counter