Wednesday, May 14

Malaysian Childhood Hero

I not going to compare comic character and said how lame for us to have superhero like KluangMan, CicakMan compare to others like Ultraman, Superman, Ironman and so on. Instead, aku nak cerita pasal hero in the sense of idol, role model, someone we want to become when we grow up, thing like that.

For other countries, such as England, almost every single boy in the country dream to become professional footballer. Semua orang nak jadi Beckham, Gerrard or Cristiano Ronaldo. Same goes for any other football-mad countries like Brazilian or Argentina. Maybe for Chinese boy, they want to be like Yao Ming, Jackie Chan or Jay Chou. For American pula, again obviously sportsmen and artist such as LeBron James, Puff Daddy is their idol. For nerd and geek American kids pula aku rasa ramai nak jadi macam Bill Gates atau co-founder of Google, Sergey Brin and Larry Page.

My question now, how about Malaysian? I don’t think any kids in Malaysia dream to become footballer like Khalid Jamlus or Akmal Rizal. Aku juga tak pasti ramai remaja yang berangan-angan nak jadi artist macam Rosyam Nor, Awie atau Amy Search. Mungkin ada anak-anak kecil yang bercita-cita nak jadi Mawi but hakikatnya kanak-kanak dan remaja kita sebenarnya tidak mempunyai cukup celebrity yang boleh dipilih untuk menjadi idola dan sumber inspirasi mereka.

Biar aku tolong bagi suggestion….

1. Angkasawan.

Obvious first choice la. Tak kira budak laki atau budak perempuan memang ramai yang bercita-cita nak jadi seperti Dr. Sheikh Muszaphar. Memang cool boleh pakai baju paling mahal didunia. Yes, officially astronaut suit is the most expensive dress in the world. Since our angkasawan juga selalu pergi ke sekolah-sekolah untuk bagi motivasi pastinya ramai budak sekolah kita yang menjadikan dia sebagai idol.


2. Nicol David.

Number one squash player for 3 consecutive years, straight A’s student, won almost everything in squash scene, pocketed a lot of money. Kalau adik or anak aku nak jadikan dia idola pun aku tak risau. She simply a very, very good role model.

That’s it…. There are no other option Malaysian kids can ook for. Let’s see some other not-so-good choices they have.

1. Mat Rempit.

Make headlines for almost every week. Setiap minggu pastinya ada berita pasal mat rempit dalam suratkhabar. Their acts mendapat perhatian sehingga ke peringkat menteri dan pernah dibincangkan didalam parlimen. Setiap kali mereka beraksi akan mendapat perhatian beratus penyokong, dirakam oleh lensa camera dari pelbagai sudut, juga beratus polis setiap weekend ditugaskan 'menjaga' mereka. Selain dari bahan-bahan lucah, perkataan 'Mat Rempit' juga antara yang paling popular di search di internet. Cool, right?


2. Politician.

Ada ramai tokoh ahli politik yang boleh dipilih oleh remaja untuk dijadikan role model. Ada yang ganas, ada yang mulia, ada yang sopan santun, ada yang kurang ajar dan ramai yang bodoh atau pura-pura bodoh. Antara perkara yang pernah dilakukan oleh our politician, bina istana besar, scandal dengan artist yang cun, kahwin dengan artist, buat rakaman video lucah, nyanyi rap live di international TV station, bertomoi dalam dewan undangan negeri. Fuh… and the list memang tidak akan putus. Memang cool jadi ahli politik Malaysia. Mesti ramai adik-adik yang bercita-cita nak jadi ahli politik.


3. Mat Ganja.
Selain dari Mat Rempit ini adalah idola paling diminati remaja kita. Especially Melayu. Memang glamer kalau jadi mat ganja ni. Di kampong atau kawasan perumahan, asal ada kecurian hatta kehilangan selipar dimasjid pun orang akan sebut nama mat ganja kawasan itu. Nama mereka juga dah disimpan dibalai polis berdekatan. Mat ganja juga ada ramai kawan yang kongsi same interest. Mereka ada tempat lepak sendiri, ada port-port sendiri yang mereka jadikan sebagai tempat mereka melarikan diri dari hiruk pikuk kegilaan manusia. Mereka hidup dalam dunia mereka sendiri yang penuh misteri. Cool, kan?


4. Football Player.
Mungkin tidak ramai, tapi ada juga budak-budak yang semangat nak jadi footballer. Tengok sahajalah rancangan Soccer Kids di TV3, beratus budak-budak datang trials. Syok juga jadi player bolasepak Malaysia, dapat couple dan kahwin dengan pelakon/penyanyi, dapat gaji besar padahal main lebih kurang je, dapat jadi cover belakang majalah Hai. Dan kalau gaji tak cukup atau lambat dibayar mereka ada option untuk terima rasuah.


Dulu masa aku kanak-kanak, aku nak jadi player badminton. Aku suka dengan Razif dan Jailani Sidek. Bila abang aku belikan racket brand yang mereka pakai, Fuh… aku suka sampai jadikan bantal peluk untuk tidor. Hahahhaa…. So, kepada adik-adik pandai-pandai lah pilih idola yang sesuai. Kalau payah sangat pergi baca kisah-kisah nabi dan jadikan mereka sebagai role model.

6 comments:

Mek Rose said...

Dr. SMS mmg diminati budak2 skolah skang ni..kebanyakkan anak buah aku pun tahu pasal Dr Sheikh yang jadi org Malaysia Pertama pegi naik ke angkasa...

Anonymous said...

Dulu kecik-kecik Idola aku Hitler sebab aku pelik tengok misai dia.

Jangan marah ye.

Mat Rodd.

Anonymous said...

hurm...
tak ramai plak yang jadikan Rasullulah S.A.W sebagai idola kan??
urm...
aku plak ske kalo aku yang dijadik kan role model...
hehhehehe....

Anonymous said...

sama la ..aku pun dulu kaki badminton..cita2 nk jadi pemain gak.. kaki sampai jadi wakil faculti ..skg ni mcm dh retire, dh dekat 2thn aku tak main ahaha, takde partner sparring dh.

aku ada yonex carbonex 21, karakal titanium, ada lagi satu yonex tapi lupa model (1st raquet bapa aku belikan, surprise birthday). idola aku dulu2 sampai skg = Toni Gunawan. hehe cita2 nk jadi pemain badminton tu dh lama berkubur, skg ni jadi hobi je.

pasal idola, aku rasa tak semestinya pick sorang je. kalau aku, pasal badminton, idola aku = Toni. kalau pasal hal2 rumah/masak, idola aku = mak aku. pasal tanggungjawab + kepimpinan, idola = bapa aku. hal2 agama, idola aku = nabi2 n friends, mak bapak kakak2, ustazah. dll la..~

acceptable la kan? :D

Anonymous said...

Jangan kan budak2 sekolah, cikgu2 sekolah pun minat gak gan Mr SMS ni., sampaikan anak2 dara yang lum kawin pun minat gak kat dia.. Tapi kebanyakannya bukan sebab nak jadikan role model tp nak dijadikan buah hati.. maklumlah bujang lg... Tp aku memang kagum gan Nicol David dan suma yang ko sebutkan sebagai role model tu la.. kecuali superhero katun2
bodoh tu...

Mr. Right said...

rose,
Betul... nasib baik dr. sms sama hensem dengan mr.right, kan? Hahahaa..

mat rodd,
Wah... Hitler idola kau.

lalala,
Betul, tak ramai. Sebab tu la aku pesan kat posting ni. See last sentence.

tiang lampu,
Tony Gunawan yang partner dengan Hartono kan? Best2, dorg memang best but Razif & Jailani better lah.

poyo,
"Semua yang aku sebut" ???... Aku just sebut dr sms dan nicol, yg lain2 tu aku sarcastically quote them as potential idol. Harap2 ko faham.

Total Pageviews

. page counter