Showing posts with label bolasepak malaysia. Show all posts
Showing posts with label bolasepak malaysia. Show all posts

Saturday, June 14

Demam Kuning Euro – Aku Sihat Je

Confirm sepanjang Euro2008 ni mesti ramai pekerja-pekerja akan deman, migraine, sakit perut, sakit mata dan macam-macam lagi. Game Euro2008 semuanya tengah malam dan awal pagi. Kalau pekerja follow semua game, cuma ada beberapa jam je tidor sebelum kena pergi kerja? Tidor awal sebelum game? Tipu lah, ingat mata kita macam machine ke boleh dipaksa-paksa nak tidor pukul 8 atau 10 malam.

Ada beberapa readers email tanya kenapa aku tidak membebel pasal Euro2008, sedangkan aku selalu jugak bercerita pasal bolasepak disini. For the record, sekali sahaja aku sentuh pasal Euro, di posting ini: Euro2008 Online Contest.

The main reason aku tidak komen pasal Euro adalah kerana aku tidak tengok live telecast, sekadar tengok result diawal pagi sebelum pergi kerja dan tonton ‘highlight’ di ESPN. Seperti aku pernah sentuh, disini: Jenis Peminat Bolasepak, aku bukanlah peminat bolasepak sejati. Aku tidak minat menonton semua jenis game bolasepak. Aku cuma teruja menonton perlawanan yang melibatkan pasukan yang aku sokong iaitu, Malaysia, Perak dan Liverpool FC. Lain-lain game, sekadar tengok result dan berita sahaja. Pada Euro kali ini aku cuma sempat tengok game Spain dan Holland sahaja secara live. Sambil mata terkebil-kebil dan tangan memegang segelas Nescafe. Itupun kerana dengar ceritanya permainan mereka menarik dan menghiburkan. No doubt, aku memang terhibur dengan permainan mereka. Nampaknya Holland dan Spain akan jadi early favaourite. For Spain that not a new thing at all, almost all major tournament mereka akan perform very well at group stage. Masuk je pusingan kalah mati, Spain akan kalah dan mati.

Seperti ramai Malaysian yang follow EPL, aku juga sedikit menyokong England, since England tak layak jadi aku tidak terlalu berminat nak follow Euro2008. Penyokong M.U, Chelsea, Liverpool, Arsenal… jangan nak berpura-pura menyokong pasukan lain lah. Confirm majority support England. Walaupun tidak ramai player England dalam team Arsenal contohnya, tapi sebab kita follow game EPL kita akan rasa ‘kenal’ dengan semua player England. Even player simpanan pun kita tahu cara permainan dan ‘what we can expect from him’, tidak seperti even player utama Holland atau Germany. Seriously, aku tidak kenal dengan defensive midfielder Spain kelahiran Brazil atau central defender Portugal yang partner dengan Calvalho.

So, aku harap tidak ada lagi yang minta aku komen pasal Euro2008.

Sebagai penutup, aku nak cerita pasal pasukan-pasukan bolasepak yang fanatic pasal warna. Kenapa mereka begitu bersungguh try to relate themselves with colours?

Locally, kita ada pasukan Hijau Kuning (Kedah) dan Red Giants (Selangor).


Club Europe pula kita boleh lihat:

The Reds, Yellow Submarine, Black Cat, The Blues

Internationally pula,

The Reds, Orange, Azzurri or azzurro (blue), Le Blues

Dengan itu, aku secara rasminya menggelar pasukan kebangsaan Malaysia sebagai, Si Belang… Sebab jersey kita memang warna belang, dan Si Belang juga dikaitkan dengan Harimau… Jangan banyak cerita, terima sahaja cadangan aku.


Infect, aku dah jumpa buku sejarah menceritakan kisah bolasepak kita.

Carila kat kedai-kedai buku kanak-kanak, boleh jumpa.....

Tuesday, September 25

Benda ‘Mengejutkan’ Dalam Bolasepak

Notice:
Strictly for football fans. Bagi chance la, dah lama aku tak komen pasal bolasepak.


Quikie:
Update EPL. Chelsea fans bising pasal referee 'decided' their game last Sunday againts M.U. Ceewwaaahhh...! Tahu pula bising dulu masa pengadil Robes Style tolong mereka masa lawan Liverpool gaduh pasal Liverpool fans tak reti terima hakikat, konon. Ambil ubat. But, thats football, referee decision adalah part of the beauty. But, honestly speaking bila nak merasa tengok ref NOT BIAS to M.U pula ya? Ref always favoring M.U, why? Have no idea....

Ok, back to story related to title.

Jose Moronho berambus dari Chelsea. Typo disengajakan. Aku benci bekas pengurus Chelsea, benci kerana dia power. Aku rate dia hampir sama dengan Alex Fergusen. Infect some point dia better than Sir Alex. Chelsea tough dibawah jagaan dia. Bukan power, tapi tough. Kental, keras, kebal… something like that. Difficult to crack them down. Even most attacking football team, Barcelona, face hassle task to score one goal against them in previous two years champion league encounters.

Tapi dia dah berhenti dari Chelsea. Tidak tahu kenapa, misteri… Board meeting, then dia made few phone calls to senior player, lepas itu dia announced dia tidak lagi manager Chelsea. Walaupun his relationship with club owner is the worse cover up secret dalam football world, still his achievement should make that Russion billionaire think wiser.

Jose Maurinho departure adalah salah satu benda ‘mengejutkan’ yang berlaku dalam bolasepak, in particular bolasepak antarabangsa. Aku jangkakan character Jose dan Chelsea secocok, bongkak, berlagak, kaya, keras kepala… senada, seirama. Umpama perkahwinan yang akan kekal ke anak, cucu, dan jika ambil Alex Fergusen case dah boleh bercicit.

Antara beberapa benda yang dijangkakan mustahil dan mengejutkan lagi yang pernah berlaku.

Kejayaan. Sukar untuk predict kejayaan dalam sukan bolasepak. Greece johan Euro 2004 dan Korea Selatan sampai semi final World Cup 2002. Who in the right condition of mind will bet on that? Korea fairy tale in 2002. Crazy… they not even record any single win in history of world cup in previous century. But, in front of Red Army they managed to beat world top teams to reach semi final and unluckily dump by tactical Germany team. Then Greece, come on. If I not mistaken, even their captain at that time adalah free agent. Tiada club for few months. Boleh beat all the ego of European powerhouses. I don’t know how gambler dare to put their money on football match. Damn difficult to predict the result.

Player transfers. Impossible for me to memories all the ‘shock’ transfer in recent years. But few transfers still fresh in my mind. Owen to Real Madrid. I almost tears (read ALMOST) to learn Owen will sign with Real Madrid. Liverpool wonder boy refuse to work with Gerard Houllier and decided to become one of the galaticos. Sadly or should I say luckily, he never find his so called Liverpool’s form while play with Real or now with Newcastle. But, for me he still one of the best in the business. Impossible for anyone, especially Liverpool fans to forget his contribution to our happy weekend with Liverpool jersey or while dons England color. Those 2 goas in dying minutes of FA Cup at Cardiff, World Cup 1998 wonder goal, 2 away goals against Roma in Champ league and many more. Ada lagi beberapa player transfer yang mengejutkan. Beckham to Real Madrid, then Beckham to LA Galaxy. Ronaldo from Inter to Real then back to Milan City. Terbaru Henry to Barcelona. Walaupun ada masalah dalaman, but still Henry to Barcelona with only 16 million pound, nampak pelik. Arsenal’s talisman, all time top scorer, their captain, sumber inspirasi rakan-rakan, anak emas manager…. Unthinkable. But with current Arsenal position and performance, look like they not really miss their use-to-be hero. Then dulu masa Chelsea menggila dalam market player, hampir semua pembelian mereka adalah mengejutkan. No way I would thought Damien Duff, Wyne Brigde , Shaun Wright Philips or even Glen Johnson akan dijual kepada EPL rival. But as many believe, money speak louder. If we think about money, can't understand how Milan sold Sheva and Bayern sold Ballack to Chelsea. Look like, there no more impossible move in football transfer. Steven Gerrard out from Merseyside?

Ada lagi benda mengejutkan dalam bolasepak. Cerita yang lebih dekat dengan kita. Bagaimana ‘kita’ lantik national coach? Strings of fine performance while handling junior squad and our beloved FAM President overjoy by the achievement in not even a proper press conference announced;

Beta dengan ini melantik, Sathi sebagai ketua jurulatih negara.

Imagine, baginda umumkan sambil berdiri, dikerumuni wartawan dan pegawai FAM. Dollah Salleh mesti terkedu, padahal few days before nama Dollah disebut-sebut. Even Azrai Khor pun mesti sedikit kecil hati kot. What to do, that’s our highest football management body in action. Then, how baginda elected the hostest seat in FAM? I am referring to Secretary General position. Baginda make that call, yes… it is a truly phone call .... from London.

Then, after Jose quiting Chelsea reporter ask him what he intent to do next. He said he will run his normal life, he got few assignments with sponsors including come to Malaysia next month for banking comercial. Hah... maybe FAM can offer him to become national coach. He just become 24 million dolar richer, definitely money not an issue for him. Don't laugh... maybe for once FAM will make a wise decision. And looking at current scenario nothing is shocking anymore in football world. Hahahaha...

Sebelum aku meneruskan tulisan pasal FAM, lebih baik aku stop. Kalau tak sia-sia sahaja aku berpuasa hari ini.


Tuesday, August 28

Orang Malaysia Memang Pemaaf


Malaysia 3 - 1 Singapore

Betul, kita semua memang pemaaf, termasuk aku. Hahaha… Semalam stadium MBPJ penuh, penuh dengan pemaaf, penuh dengan manusia yang terpesona dengan aksi dan berita membelasah Lesotho 4-0. Walaupun aku pernah cakap aku takkan komen pasal bolasepak Malaysia (sehingga mereka melakukan ‘sesuatu’) - here, tapi aku terlalu gembira. Aku bukan hypocrite yang boleh tipu diri sendiri dan buat tak tahu. Aku die hard fans. - here

Semalam aku pergi stadium. Bukan nak tengok bolasepak niat asalnya, cuma taknak mengecewakan hati member lama. Dia dari
Batu Caves datang nak tengok bola dengan aku. Aku sebagai menjaga hati kawan menerima pelawaan dia. Walaupun rasa nak letupkan je kaunter tiket bila aku terpaksa bayar RM 20.00.

Alhamdullillah, aku dihidangkan dengan permainan harimau lapar. Belasah
Singapore maybe boleh consider sebagai melakukan ‘sesuatu’ dan membuatkan aku terpanggil untuk makan balik kata-kata aku dan komen pasal mereka. Lagipun aku memang BENCI Singapore dan Singaporean. Pergi mampos dengan mereka.


Aku sempat bergambar dengan Peminat No 1 Sukan Malaysia. Pakcik ni siap pakai baju bendera lagi. Kagum...kagum. Dia cakap dia tidak pernah tak yakin dengan Malaysia. Indahnya.


Lepas habis game, peminat-peminat yang terlalu gembira masuk padang. FRU kelam kabut kejar. Badut betul.


Cukup… taknak carried away by the victory, malam esok aku nak main badminton. Aku masih belum percaya. Masih belum yakin. Lagipun aku taknak berebut seat dengan pekerja-pekerja asing dari Myanmar. Mereka busuk, mereka makan biawak.


Friday, July 6

Current Issue - My 2 cents

I always give my comment and opinion for any interesting current issue. Although my view will not makes any much different, aku masih suka berkongsi dengan kawan-kawan disini. Recent weeks or months there are several issues yang aku terlepas pandang. So, here my back dated views for some of the events.


Salman Rusdie dapat gelaran Sir dari Queen of England.
Aku tak baca buku tulisan beliau, since sejak azali aku tak suka membaca. So, it will be unfair for me to judge him. But, tindakan kerajaan England memberi penghargaan pada dia memang sedikit kurang ajar. Sorry, bukan sedikit, tapi memang betul-betul kurang ajar. They ignore Muslim world, especially government of Iran yang telah mengeluarkan arahan bunuh terhadap beliau. Ramai penulis yang kutuk Islam, tapi tak ramai yang dibenci sampai tahap Salman, so it must be something really bad sehingga budak-budak university kita pun buat bantahan depan kedutaan England, dan Pemuda Pas dah serahkan bantahan rasmi dari mereka. Apa penderian UMNO, kerajaan Malaysia atau pertubuhan-pertubuhan Islam yang lain? Islam Hadhari tak peduli semua ini kot.


Kes Lina Joy.
Dia dah keluar Islam, then mahukan supaya kerajaan Malaysia keluarkan perkataan Islam dalam I.C dia. My simple solution for this is, agree with her la. But instead of write what ever religious she follow now, on her MyKad should wrote [ Islam Murtad – (her new religion) ]. Baru la adil... Hahahhaa...


KL Banjir
People said Smart Tunnel not really smart sebab KL masih lagi banjir lepas hujan lebat. Actually, selagi Samy tu jaga JKR Malaysia nothing we can expect from his department. Nothing, zero, kosong. Dari zaman Mahathir lagi, dah berpuluh kali rombak kabinet Samy tu still manage the same ministry. Pak Lah pun tak berani nak usik dia. Why? Aku tak tahu. Orang kata dia ada 'support' yang kuat, I means kuat as tenaga, kekuatan. But, one thing aku puji adalah, few days after the flood, Pak Lah himself 'visit' mayor of KL and having a one to one discussion. Hope they will work out something special then. As usual as it sound, kita hanya perlu teruskan mengharap.


Performance team bolasepak kita.

Peminat bolasepak kita memang officially dah jadi pengkritik, bukan lagi minat nak berhibur atau sokong, tapi nak jadi saksi kebodohan pasukan bola kita dan kutuk semua pihak yang terlibat. Then, timbalan presiden FAM, Raja Ahmad Zainuddin pun convert jadi pengkritik lepas tengok Malaysia lawan UAE. Jurulatih Malaysia cover player dan diri dia dengan bagi alasan tak cukup time untuk buat preparation. Then, Sultan Pahang warning Cikgu Jan, “jangan hanya pandai bagi alasan, tunjukan hasil”. Lepas tu, Setiausaha Agong FAM, Ibrahim Saad merayu agar semua pihak memberi peluang kepada player. “jangan perlekeh mereka”. My view for all the events above, the whole FAM organization sememangnya bodoh...! Bangang...! dan tak boleh diharap...


Altantunya

Aku dah sentuh sikit isu ni di sini, tapi aku terlupa nak bertanyakan satu soalan penting. Kenapa dia minta RM 2 juta kalau hanya untuk cover cerita dia ada affair dengan Razak Baginda? Cerita orang kaya ada affair adalah benda biasa. It’s not 2 million worth of information, right?

Tuesday, July 3

Danone Cup 2007

Notice: Sukan lagi. Sorry kalau tak minat

Aku tak tahu la orang lain, tapi aku follow result pasukan Malaysia dalam Danone Cup dengan penuh minat. Kepada yang tak pernah dengar apa Danone Cup tu, dan malas nak click link yang aku buat, secara mudahnya Danone Cup ada ‘Little Football World Cup’. Kira Piala Dunia untuk kanak-kanak bawah 12 tahun. Ia adalah anjuran Danone Group (yes, the biscuit) dengan kerjasama France Football Federation dan dapat pengiktirafan FIFA.

Aku kagum gila dengan pencapaian wakil kita (pasukan bawah 12 tahun negeri Pulau Pinang). They finish at number 17th from 40 participation country. Aku bukanlah manusia yang cepat berpuas hati, sebab mungkin ada yang cakap “nombor 17 dah seronok?”.
Cuba tengok pencapaian mereka.

“Secara keseluruhan, sepanjang tiga hari kejohanan, pemain-pemain kecil negara memenangi lima, seri dua dan hanya kalah sekali iaitu kepada England, menjadikan mereka sebagai pasukan kedua terbaik di kalangan negara Asia di belakang Jepun
.” – dari Utusan today.

Memang system kejohanan pelik sikit la, our boys cuma kalah sekali tapi dapat nombor 17. Tapi bukan tu aku nak cakap, mereka berjaya kalahkan negara-negara eropah macam
Poland and Ireland yang sering kita bangga-banggakan youth development nya. Kita juga kalahkan wakil Afrika, Cameroon, yang konon-konon mempunyai fizikal yang lebih sasa. Kita juga berjaya mengikat pasukan latin yang ada skill tinggi seperti Argentina.

Ini semua membuktikan pemain bolasepak kita berbakat, cuma bila usia meningkat, kemahiran, ketahanan dan segala-galanya tidak meningkat seperti pemain dari negara lain.


Masuk remaja, kenal motor, kenal awek, kenal kawan-kawan bodoh… mereka jadi bangang. Bila dah dewasa, start kenal kereta, kenal duit, kenal dunia… mereka menjadi semakin bodoh.


Salah siapa?


Aku suka salahkan FAM.

Tapi hakikatnya salah semua orang. Bila budak-budak tu meningkat dewasa sahaja, ibu bapa akan suruh utamakan pelajaran. Sebab tradisinya mereka kena masuk university supaya boleh dapat ijazah dan akhirnya dapat kerja dengan gaji mahal. Tak ramai ibu bapa percaya kalau anak mereka main bola boleh jadi kaya. So, aku setuju dengan sesetengah pandangan yang university jadi tempat lambakan bakat sukan kita yang dipaksa kesana kerana desakan masyarakat.

Aku stop sini, kalau bincang benda ini sampai kematu jari aku menaip pun takkan dapat solution.

Total Pageviews

. page counter