Sunday, January 24

Bekerja Untuk Siapa?

Bekerja untuk apa? Itu aku dah jawap dalam posting beberapa tahun lepas… Ini persoalan lain pulak. Aku selalu fikir benda ni. Bukan semua orang bekerja untuk diri sendiri sahaja, banyak lagi pihak-pihak lain yang menyebabkan kita terus bekerja. Samada kita terus bekerja secara general atau reason kenapa kita terus bekerja di satu-satu organisasi.



Diri Sendiri
Straight forward la ni. Majoriti antara kita kerja work for our own self. Cari duit, memajukan diri sendiri, cari pengalaman, cari ilmu dan sebagainya.


Family
Again, standard la kot. Bagi yang dah berumah tangga atau bagi yang bujang tapi terpaksa support family, mereka berkerja bukan untuk diri sendiri lagi. Rezeki yang dicari dibelanjakan lebih untuk family. Memang dalam fikiran mereka terbayang muka isteri, anak, abah, ibu atau adik beradik semasa ditempat kerja.


Organisasi
Tidak kurang yang memang ikhlas bekerja untuk organisasi yang dia wakili, samada syarikat swasta, agensi kerajaan atau badan kebajikan. Orang sebegini selalunya meletakkan kepentingan organisasi dahulu sebelum kepentiangan peribadi. Polisi-polisi organisasi dikaji satu persatu dan sebaik mungkin cuba diikuti tanpa sebarang kompromi. Mereka jarang berkira dollar and cent dengan syarikat, pada pandangan mereka if organisation yang diwakili success (either in term of profit or other achievements) somehow there will be a reward for them samada berbentuk wang ringgit atau penghargaan atau sekadar kepuasan di dalam hati sendiri.


Majikan
Ini tricky sikit. Ada juga pekerja yang bekerja bukan untuk organisasi yang dia wakili, tapi sebab direct boss above him/her. Somehow, pekerja ni sayang, respect, kagum, kesian, terhutang budi or what ever reason dengan boss dia so, dia nekad to work as hard as possible agar boss dia happy. Kadang kala boleh dikategori atau disalahertikan sebagai bodek tahap dewa. Most probably kalau dapat offer tempat lain dia akan tolak selagi majikan yang dia suka tu still ada.


Anak-anak Buah
Lebih tricky daripada yang atas. Ramai juga kenalan aku yang stick with their current job because of their staff. Somehow they know if the quit, staff dia akan merana berada di bawah telunjuk orang lain. So, although financial not as attractive as others willing to offer, they still continue with their current job. Sound too good to be true, but believe me… ada, memang ada. Then tidak kurang businessman yang terus bekerja majukan company dia demi kakitangan yang sediaada. Kalau nak ikutkan, dia dah boleh bersara, saving dah ada berjuta-juta.


Agama, Bangsa dan Negara
Maybe some politician, pemimpin negara, atlit sukan, pendidik, scientist, tokoh-tokoh negarawan…they all work for agama, bangsa dan negara. Aku pernah dengar ada wakil rakyat yang sanggup bergadai barang kemas isteri sebab nak tolong mangsa banjir… before government fund tiba. With Facebook and Twitter, kalau kita follow some of the our leaders (tak kira lah BN or opposition) kita akan kagum tengok jadual mereka. Dari pagi sampai tengah malam bekerja. Ada yang habis kerja 2-3 pagi, then next morning awal pagi kena attend function lain pula di negeri lain. Aduh!... tak sanggup aku. Penat… I don’t think all the leaders nak kenyang perut sahaja, ramai juga yang buat itu semua agama, bangsa dan negara.


Bekerja Untuk Perut

Talking about kenyangkan perut, ada juga manusia yang bekerja untuk perut, untuk hati… hati yang busuk berpandukan hawa nafsu yang menggila. Ok, honestly aku tulis article ini ada sebab tersendiri. Aku notice makin ramai orang disekeliling aku ‘bekerja untuk perut sendiri’. Aku percaya member-member atau business partners samaada di Penang, Selangor, Kuala Lumpur, Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Terengganu, Sabah atau Sarawak ada yang baca blog aku ni. Maybe sekadar suka-suka. Aku nak ambil kesempatan nak pesan satu perkara. Tolong jangan jadi tamak haloba! Please understand kita bukan buat business trading… tengok ada demand (atau lagi keji dengan createkan demand) then cari supplier, seterusnya supply barang. Kita bukan juga nak ‘songlap’ duit kerajaan dengan jual barang atau buat projek yang boleh untung sekelip mata. Kita jual perkhidmatan, offer service, kena keluarkan modal yang banyak dulu, then kena buat banyak kerja-kerja fizikal before boleh dapat return of investment. Kalau ROI 4-5 tahun pun dah boleh dikira nasib baik sangat. Jadi jangan cepat kelabu mata dengan financial statement atau forecast yang kita sama-sama buat sehingga sanggup tikam kawan-kawan. Tolong jujur dalam berniaga. Yang akan kaya korang juga! Korang masing-masing ada syarikat sendiri, aku juga yang makan gaji. Bodoh! Dan.. tolong jangan main sentiment ‘tolong orang Melayu’… ‘majukan bangsa sendiri’… ‘utamakan orang tempatan’… aku seriously menyampah dengan ayat-ayat macam tu. Nak majukan Malaysia sama-sama lah, tak kira apa bangsa, apa agama, orang semenanjung, orang Sabah-Sarawak… Sebelum aku start mencarut, better aku stop. Memang sakit hati tengok gelagat sesetengah businessman Melayu yang nak kaya cepat dengan cara yang paling mudah. Sanggup lupa kawan dan lupa penat lelah orang lain.


* Aku sambung-sambung tulis posting ni more than a week. Ada time terluang aku tulis 1-2 paragraph. Akhirnya siap juga. Hahaha…!

1 comment:

Anonymous said...

Waahhh...betul punya marah laa.... nie anak x tido malam ka apa nie ???

chalok

Total Pageviews

. page counter