Wednesday, July 8

Aku Terkena

Nothing serious. Short posting. Aku just nak kill some time, hilangkan boring sekejap sambil-sambil siapkan kerja yang makin hari makin bertimbun dalam kepala otak dan atas meja. Meja aku dah macam meja pekerja-pekerja busy yang dipaparkan dalam filem. Bersepah-sepah... malas gila nak kemas, rasa macam best lak meja bersepah. Konon-kononya busy gila lah. Hahahha....!

Aku nak ceritakan satu kisah separa lucu yang aku alami baru-baru ini. Aku ini jenis manusia yang suka bercerita pasal benda yang aku tahu, aku akan dengan penuh poyonya pertahankan idea atau pengetahuan aku tu. Macam dalam blog ini lah. So, most of my friends dah tahu perkara ini. Kadang-kadand saja je diaorang tease aku dengan buka topik-topik yang aku familiar dan biarkan aku membebel, nak lagi best ada pula yang kaki bakar, so jadi makin panas. Jadi last few weeks, aku terkena... salah seorang kawan permainkan aku.

Member Aku: Dood, orang cakap semua Internet service provider kat Malaysia pakai line Telekom Malaysia, betul ke?

Although aku rasa just beberapa jam sebelum tu aku dah discuss benda ini dengan kawan seorang lagi. So, aku pelik kenapa dia tanya benda ini. Member aku ni bukan kerja dalam industri komunikasi, since aku kerja dalam industri ini so maybe aku ingat dia ikhlas nak tanya pendapat aku. Padahal aku kerja company ciput je. Tapi still konon-kononnya ilmu aku lebih la dari dia. So, aku start aku punya poyo mode.

Aku: Takde lah... masing-masing ada network sendiri. Maybe physically share the infrastructure, tapi network dan bandwidth masing-masing punya.

Serious je aku jawap.

Member aku: Takde la bro... member aku cerita... bla...bla..bla...

Then, aku start la berhujah bersungguh-sungguh. Member aku pun balas bersungguh-sungguh. Then dia keluarkan point terakhir.

Member aku: Ok... biar aku tunjukkan bukti. Even syarikat telemunikasi yang provide service Internet pun akui they related to Telekom Malaysia. Tengok logo mereka....






Member aku:
Kau notice any similarity?


Aku blur... cam mana pula dari logo boleh buktikan apa-apa.

Aku: Apa yang sama? Apa yang kaitan dengan Telekom Malaysia?

Member aku: Kau tengok tu, kan ada huruf TM kat semua logo. So, memang betul lah mereka guna line Telekom Malaysia (TM). Hahahhaha.....

Aku: Sial....! tu Trademark symbol lah...

Member aku: Hahaha... Tahu-tahu, saje je acah kau. Mie dah bagitahu aku kau cakap Internet Service Provider masing-masing ada network sendiri.

Aku: Hantu... Kau balik jalan kaki.


Moral of the story :-

Tak perlu terlalu poyo nak share knowdlege dengan kawan-kawan. Ala-ala kadar sudah... Kalau fakta kita salah lagi lah malu.

4 comments:

Manje said...

ha ha ha ha ha kelakar bebenar ....

JUE said...

Ceh.... tak kelakar langsung.
Ko dah abih idea ke Dood?

neewa76 said...

hahaha...gelak aku baca post ko ni...pandai jgk kwn ko kne kn ko ek...

Ab Razak Hj Ahmad said...

Dulu Celcom dengan TM memang ada kaitan. That's why kini pun akan ada product Celcom di kedai TM. Even Celcom ada advantage bagi diskaun untuk call to fix line means Telekom. Lepas tu TM lepaskan share dia and dia park Celcom under another conglomerate or GLC name TMI. TMI is different entity from TM but TMI also has a share in TM but not sure how much..

Total Pageviews

. page counter