Showing posts with label pru13. Show all posts
Showing posts with label pru13. Show all posts

Friday, May 3

Selamat Mengundi... INI KALILAH...!


Macam baru je habis PRU 12… dah masuk pilihanraya baru. Masa 2008 dulu aku memang rajin mengupdate blog, lepas kerja sampai malam aku dok di office baca semua perkembangan politik dan menulis. Tapi kali ni aku tidak lagi seaktif dulu… blog ni pun dah ibarat hidup segan tapi tak mahu-mahu mati… Hahahaah! Yelah, masa 2008 memang blog adalah sumber utama untuk dapat berita, untuk berdiskus, untuk mengutuk, memuji dan sebagainya… tapi dengan peredaran zaman dan perkembangan teknologi sekarang dah berlambak platform lain yang lebih mudah dan pantas.

Ramai percaya pilihanraya kali ini antara yang paling sengit, aku pun tak boleh elak untuk mempercayai keadaan itu. Tapi tak kurang juga yang masih percaya BN akan menang mudah dengan bersandarkan teori penyokong PR sememangnya vocal dan agresif berbanding penyokong BN yang lebih senyap dan low-profile. 

Tidak banyak perbezaan sentiment yang dimainkan oleh kedua-dua pihak pada PRU kali ini dengan PRU sebelum-sebelumnya. Pakatan Rakyat masih lagi mengatakan kerajaan terdahulu, yang dah memerintah selama 55 tahun penuh dengan segala jenis keburukan, kejahatan dan ketidakadilan. Dan Barisan Nasional pula tetap dengan modal yang sama… iaitu menyatakan keadaan sekarang sememangnya adalah yang terbaik yang boleh dicapai oleh Malaysia dan menyatakan risikonya jika rakyat mengubah kerajaan dengan Pakatan Rakyat yang tiada pengalaman, tiada pengetahuan dan sebagainya. Cuma kelebihan sedikit kepada PR kali ini, mereka mempunyai 4 negeri yang telah diperintah selama 5 tahun untuk dijadikan sampel ‘kejayaan’ mereka. Since tak banyak perbezaan, so kalau nak baca pendapat aku on some of the issues, just search lah posting pada tahun 2008.....


Pembubaran Parlimen Lewat
Salah satu indicator kekuatan PR dan ketakutan BN kononya adalah kerana kelewatan Najib membubarkan parlimen. Tapi pada aku ianya tidak tepat, kerana hakikatnya Najib bukanlah PM semasa PRU 12, beliau hanya mengambil baton yang dipasskan oleh Pak Lah pada 3 April 2009… kira-kira 4 tahun yang lalu. Senario ini sama seperti ayahanda beliau yang drag PRU 1974 sehingga bulan Ogos, iaitu parlimen dibubarkan selepas 5 tahun 3 bulan PRU pada 1969, walaupun sebenarnya pada masa itu parlimen tidak bersidang selama hampir dua tahun ekoran kekecohan yang melanda Malaysia. Ayahanda Najib, Tun Razak pada masa itu mengambil tampok pemerintahan daripada Tunku Abdul Rahman pada September 1970, selepas 4 tahun baru beliau adakan PRU. Sememangnya sejarah berulang kepada anak beliau pula. So, kelewatan pembubaran parlimen bukanlah petunjuk apa-apa… 


INI KALI KAH?

Memang berdebar nak tunggu pengumuman PRU pada malam 5 Mei nanti… since both parties confident mereka boleh menang. Personally, aku harap Pakatan Rakyat akan menang sebanyak mungkin kerusi parlimen… pada masa yang sama biarlah Barisan Nasional menang di beberapa negeri. Bukahlah aku suka sangat dengan Pakatan Rakyat atau benci sangat dengan Barisan Nasional tapi lebih kepada inginkan perubahan. Cuma masih ada beberapa perkara yang merisaukan aku seandainya Pakatan Rakyat menang…

Akan Berlakukah Rusuhan?
Rusuhan samaada penyokong BN yang mengamok sebab tak puas hati kalah atau penyokong PR yang terlalu gembira, angkuh dan mencetuskan provokasi. Lebih kurang sama macam PRU 1969. Tapi, sebagai rakyat Malaysia, kita kena percaya dengan pihak berkuasa kita. Rusuhan macamana pun confirm mereka boleh handle. So, INIKALILAH….


DAP Control Putrajaya?
Sebelum penamaan calon, ramai juga yang berdebar menantikan berapa banyak kerusi parlimen yang DAP boleh dapat. Bukan nak bias atau apa, memang ramai Melayu yang takut dengan DAP sekiranya mereka berkuasa, takyah citer la sebab apa. Mungkin ketakutan tu tak bertempat, mungkin MCA lagi ‘nakal’ dari DAP… taktau lah. Tapi since DAP dapat 51 seats je, even mereka menang semua pun (walaupun mustahil) mereka takde la berkuasa sangat… Lagipun melihatkan ketegasan PAS didalam meletakan calon sehingga sanggup bertindih di 7 kerusi, menunjukkan mereka bukanlah kuda tungangan semata-mata dalam pakatan tersebut. So, INIKALILAH….


Anwar Ibrahim Jahat?
Jahat disini membawa banyak maksud. Kalau aku percaya semua propaganda yang dimainkan oleh BN atau rakan-rakan mereka… memang aku percaya yang Anwar ni…. Gay, agent Yahudi, bapa segala kronisme dan nepotisme, pernah songlap duit negara masa jadi finance minister dan macam-macam perkara buruk lagi. Secara peribadi pula aku juga percaya Anwar bukanlah pejuang Melayu yang tulen, kerana pejuang atau perwira Melayu tulen akan setia dan taat kepada ketua. Sedangkan, Anwar sebelum pemecatan beliau dulu.. beliau tidak taat kepada perintah PM ketika itu untuk berundur dengan terhormat. Pelantikan TPM dan jawatan menteri adalah kuasa PM (lepas perkenan agong), so dia patutnya redha bila PM ‘minta balik’ jawatan tu… Kalau betul Mahathir nak songlap duit negara untuk selamatkan kroni pada masa itu, dia tak perlu pun restu Anwar… dia boleh tukarkan portfolio Anwar dan lantik diri sendiri jadi menteri kewangan… hakikatnya Anwar memang nak lawan Mahathir didalam UMNO, didalam kerajaan dan didalam urusan ‘penyelewangan harta kerajaan’. Tapi… selepas banyak dugaan dan cabaran bertahun-tahun, aku harap Anwar dah insaf… Lagipun, aku rasa daripada aku kaji benda yang tidak pasti.. benda yang samar-samar dan banyak sangat agakkan, lebih baik aku tengok semua ketidakpatutan yang BN buat yang terang-terangan depan biji mata. To be safe, mungkin aku ada sedikit harapan yang mana Anwar kalah di Permatang Pauh dan pemimpin PAS jadi PM.... insyallah....So, INIKALILAH….


Campurtangan Kuasa Asing?
Memang mencurigakan juga kalau kita lihat perbelanjaan PR pada PRU kali ini. Mereka start berkempen away early than BN, maksud aku kempen fisikal yang turun berceramah. Semuanya Nampak tersusun dan sistematik. Dengan online advertisement samaada secara direct atau terselindung....Ianya memang memerlukan perbelanjaan yang besar, jadi persoalannya.. siapa yang bagi duit? Tidak mungkin semata-mata dengan kutipan derma sahaja mereka mampu kumpul berjuta… even maybe cecah ratusan juta ringgit. Aku tak dapat nak sedapkan hati dengan abaikan persoalan ini… tak boleh nak assume pelabur yang bagi duit tak mahu apa-apa return of the investment… Cuma aku harap barisan kepimpinan PR sekiranya mereka berkuasa pandai lah nak pusing ikut celah mana untuk memuaskan hati pihak pelabur tersebut. Kalau diikutkan, kalau dalam meniaga memang ramai yang kata lebih baik pakai duit orang lain daripada guna duit sendiri (as BN habiskan duit kerajaan untuk berkempen)… So, INIKALILAH….

Aku malas nak sentuh pasal manifesto… since pada aku both manisfesto menjanjikan benda yang baik…. Samada mereka boleh tunai ke tidak… sama je, tidak mungkin kedua-dua pihak boleh tunai 100% apa yang mereka janji… mesti ada slack sana sini… 

Aku juga tak cerita pasal agama… aku bukan arif bab agama pun. Kawan-kawan muslim aku rata-rata lagi pandai daripada aku… masing-masing dah buat research sendiri kaedah pemilihan pemimpin dari sudut pandangan Islam… so, jom applykan. 

Aku harap kawan-kawan, rakan pejabat, saudara mara aku yang sokong BN sekiranya membaca posting ini tidak akan marah atau pandang lain kepada aku… sememangnya aku sama seperti ramai rakyat Malaysia… berterima kasih kepada kerajaan terdahulu dengan segala keringat dan usaha mereka memakmurkan negara… Cuma pada aku, kerosakan yang ada (semua orang percaya ada kerosakan, kan?) sudah beyond repair… so, kena ganti baru… itu sahaja.. sedangkan korang percaya ianya tidak seteruk mana sehinggakan perlu gamble tukar kerajaan. Itu sahaja perbezaan pendapat kita… tak lari jauh pun kan? Kalau its become worse semasa pemerintahan PR (if they win)… kita tukar lah balik pada PRU 14…. 

Aku juga nak minta maaf kepada semua sahabat-sahabat sekiranya semasa tempoh bersembang… berdiskusi… bertengkar…perli memerli… aku ada mengguris perasaan sesiapa… Mostly aku anggap gurauan kawan-kawan sahaja… tak lebih dari itu… Memang kadang kala dan ada tempatnya aku berlakon macam support BN.. ada masa aku macam support PR.... Hahahah! sajer seronok-seronok... hakikatnya... dari dulu aku memang sokong Barisan Alternatif... antara sebab utama adalah itu pesan arwah abah aku.... aku pegang sampai sekarang....

Akhir kata… kepada kawan Muslim… sebelum mengundi nanti jangan lupa minta petunjuk dari Allah… buat lah sembahyang apa yang patut… dan minta lah doa banyak-banyak. Since hakikatnya, politik Malaysia ni banyak sangat benda yang kabur… bila sampai satu berita kita pun confuse, fitnah ke betul ni….kita main agak-agak je. So, Allah yang maha mengetahui sahaja lah yang boleh bagi panduan… Wallahua’lam….

Selamat Mengundi!

Thursday, February 7

Tidak Boleh ke Semua Orang Betul?


Again, macam aku cakap in last posting… this will be very much related to upcoming general election. Maybe not in most direct manner possible, but sikit-sikit terkena la juga….

Aku kadang-kadang confuse kenapa sesetengah pihak bersungguh sangat menyatakan yang pandangan mereka betul dan pandangan pihak yang tidak sama dengan mereka itu salah…. Seperti tajuk posting ini, tidak boleh ke both parties agreed yang kedua-dua belah pihak betul… on their own way, at least. 

Kita semua kena faham concept different perspective that always result different view and conclusion for any particular thing or issue. Konon-kononnya macam half-full, half-empty punya scenario lah ni… 

Let me try to give some example different perspective on related to beberapa issues, ada isu yang kecik dan tak penting… tak kurang juga isu yang besor gedabak….


1. Malaysian Helping Gaza
Nope, I’m not interested to jump into polemic discussion siapa lebih rapat antara Anwar or Najib dengan Hamas. Aku nak cerita pasal usaha oleh ramai individual, termasuklah selebriti yang bersungguh-sungguh membantu rakyat Palestine terutamanya di Gaza. Antara artis yang paling semangat adalah Afdlin Shauki. 


Keratan dari FB Afdlin pasal kejayaan penderma (dari Malaysia, kot) yang kumpul USD700 ribu, lebih kurang 2.something million ringgit untuk bangunkan semula masjid yang musnah di Gaza. Nobel move, right? Syukur alhamdullilah….

Now, let see dari perspective lain. Malas aku nak reka-reka perspective sendiri, let hear it… or in this case, read it from Afdlin’s bestfriend sendiri, comedian Harith Iskander.

Nampak? Dengan sedikit pertanyaan dari Harith, our view might differ dah. Kalau sesiapa nak start berdebat (macam komen yang Harith terima di twitter beliau), sampai tahun depan pun tak habis. Since pada aku dua-dua pandangan betul sangat-sangat. Pusing lah ikut belah mana sekalipun, both of them memang betoi….


2. Promote Ibadat
Ok, since contoh pertama kena dengan isu yang agak besar. Aku berikan contoh kedua yang agak sedikit kecil, tapi aku percaya related 100% dengan diri kita. Memang jadi trend kita suka update aktiviti kita yang menarik di social media, kan? Dan sekarang dengan ada whatapps groups, disana pun kita selalu share aktiviti kita. Jadi, kadang-kadang (or some people, selalu).. kita akan terupdate or sengaja update aktiviti amal, kebaikan, ibadah yang kita buat. Contohnya, check-in apabila berada di dalam masjid, upload gambar pegi ceramah agama, share story pasal kita tolong orang dalam kesusahan dan sebagainya. Ramai antara kita yang kadang-kadang meluat tengok sahabat yang rajin update status sebegitu. Pada pandangan kita, dia simply nak menunjuk. Even aku pernah terdengar sesetangah ustaz atau ustazah yang menegah kita dari update status sedemikian. Yela, Nampak macam nak riak je… so, confirm la tak dapat apa-apa pahala… kalau disebabkan status update kita tadi orang mengumpat kita pula… then, free je dapat dosa serpihan. 

Sekarang, jom tengok dari sudut lain pulak. Tidakkah dengan mengupdate status sedemikian kita sebenarnya mempromosikan aktiviti ibadah? Maksudnya, kita memaklumkan kepada semua orang yang melakukan amalan yang baik itu adalah amalan seharian… bukan aktiviti special semasa bulan ramadhan atau musim orang pergi umrah sahaja. Bayangkan, jika aku yang tak kaya mana ni, update status yang menunjukkan aku derma RM1000… maybe kawan aku yang confirm lebih kaya dari aku yang terbaca status update tersebut akan terbuka hati untuk menderma lebih banyak lagi, since dia akan fikir… “Fandi yang pakai Persona pun mampu, takan aku yang drive BMW ni tak mampu kot”…. Mungkin lah kan. Or, ada member yang rasakan diri dia lagi alim dari aku… Nampak aku check-in solat subuh di masjid setiap hari… mungkin akan terdetik di hati dia…”Dood yang jahil pun pegi solat subuh jemaah, aku yang alim ulama ni takkan nak sembahyang tepi katil je kot”…. Banyak lagi contoh, kemungkinan positive yang boleh berlaku.

Again, aku rasa pandangan yang mengatakan update status aktiviti ibadah tu membawa kepada sifat riak pun betul… tapi aku juga setuju ianya salah satu cara promosi yang baik. Again, both pandangan tak salah, kan? Simple answer adalah bergantung kepada nawaitu kita.



3. Konsep Ulama dan Umara
Both contoh kat atas aku rasa memang clear cut. Senang nak faham dan tiada sebarang assumption berani yang aku buat. Totally different dengan contoh yang ketiga dan rasanya yang terakhir ni. Isu ini pada aku sangat-sangat besar dan aku dengan selambernya nak campak pandangan-pandangan peribadi. 

Kepada sesiapa yang belum arif konsep hubungan umara dan ulama, sila lah pergi search mana-mana dulu, explanation aku mungkin tak tepat seratus peratus. 

Ramai penyokong BN berpegang kepada konsep ini. 

Golongan Umara  –  Pemimpin /  pemerintah negara atau kawasan.
Golongan Ulama – Pakar Keagamaan yang akan membantu golongan umara untuk mentadbir sesebuah negara. 

They will throw all kind of hadis, ayat al-quran, pandangan ulama besar dalam dan luar negara serta sejarah silam zaman khalifah to support that relationship. Somehow, statement tersebut tidak 100% salah, since kalau tengokkan kepada fakta-fakta yang menyokong statement tu memang tak berani kita nak lawan. Kenapa penyokong BN taksub dengan pandangan sebegitu? Easy answer, sebab mereka taknak tokoh atau ulama dalam PAS nak transform menjadi umara. 

Seperti pattern posting ini, let try to see dari sudut lain pula. Here, where my assumption come into the picture. 

Pada aku, apa yang dimaksudkan dengan istilah ‘ulama’ bukanlah semata-mata kepada pakar bidang agama sahaja. Dalam percakapan seharian kita, mahupun dalam artikel-artikel atau buku yang kita sering baca memang lah ‘ulama’ direferkan kepada golongan yang arif hukum hakam agama. Tapi aku rasa, when talking about mentadbir negara… maksud ‘ulama’ lebih kepada cendiakawan… ataupun pakar dan bidang-bidang tertentu. So, kita tidak boleh limitkan kerja ulama kepada urusan agama sahaja. Maksud aku sebegini…

Golongan Umara – pemimpin / pemerintah negara atau kawasan. 
Golongan Ulama – cendiakawan, cerdik pandai dalam bidang khusus. 

Maksudnya, kita boleh pilih sesiapa sahaja yang layak untuk jadi pemimpin kita… iaitu golongan umara… but then, umara yang dipilih ini perlu dapatkan bantuan daripada ‘ulama’ iaitu cerdik pandai lain untuk advise mereka. Contohnya, bila nak tentukan undang-undang berkaitan bidang perubatan… pakar perubatan akan bagi pandangan mereka, bila kena bidang teknologi, pakar teknologi lah yang bantu dan seterusnya termasuklah bidang keagamaan. Umara tidak boleh berlagak pandai dan buat decision sesuka hati. Golongan umara sendiri mungkin pakar dalam satu-satu bidang, law ke.. perubatan ke (Dr. Mahathir)… or even pakar dalam bidang agama, why not… lagi lah bagus kot.

So, adakah pandangan aku salah? Or pandangan most of BN supporters yang salah? Sendiri fikir lah ye…


Cukup lah kot, 3 contoh…. Dengan beberapa keping gambor…. Kalau difikirkan, as per this blog’s domain name… akubetul.com… kenapa aku tak register domain, kausalah.com? Since aku percaya, aku sentiasa betul, but korang yang baca pun tak semestinya salah…. Peace!

Total Pageviews

. page counter