Showing posts with label pekerja asing. Show all posts
Showing posts with label pekerja asing. Show all posts

Monday, December 24

Foreign Workers Kurang Ajar

Aku still bercuti, ada free time, so aku nak bercerita pasal pekerja asing di Malaysia inspired by these two stories.

Ini kisah perkerja asing kena kurung:
http://www.hmetro.com.my

Sinopsis:
Amah ini dihantar semula oleh majikan kepada agen. Then, agen dera dia dengan kurung dia di dalam bilik selama 3 hari tanpa makanan (dia cakap la).


Ini pula kisah pekerja asing kena denda:
http://www.mmail.com.my

Sinopsis;
Seorang pelancong Belgium bikin kecoh dengan hantar gambar pekerja asing didenda kepada pemberita. Kes gantung perkataan “Sorry, I am lazy” di leher menjadi besar sehingga pegawai taraf Datuk dari Labour Department datang menyiasat incident tersebut. For record, pusat membeli belah itu telah meminta maaf.


Komen aku:

Tolong jangan simply blame employer or worker’s agent for performing those reprimanding. Sememangnya sukar menjaga pekerja asing. Again, tolong faham, aku tidak anggap kesemua pekerja asing berperangai sebegitu, but trust me kalau ada yang bermasalah, mereka memang betul-betul pain in the ass. Before you make any conclusion and end up leave nasty komen atau berhenti membaca entry ini, just imagine you in the agent or the employer’s position.

You found one lazy worker. Degil, bodoh, kurang ajar, kaki tidor…. What choice you have? Kalau local worker, you can simply tendang dia keluar sambil jerit kuat-kuat “berambus dari sini, kau dipecat..!”. But for foreign workers, you can’t do that.

Bila mereka nak masuk ke Malaysia, majikan akan dahulukan duit levi bernilai lebih kurang 2 ribu. Majikan atau agent akan potong gaji mereka monthly untuk cover duit levi.

Jadi apa option yang majikan ada bila foreign workers berkelakuan macam sial? Tiada pilihan yang lebih bagus dari penderaan fizikal. Biar padan muka dia. Datang negara orang ada hati nak besar kepala, nak kerja ikut suka hati bapak dia, datang dan ponteng sesuka hati.

Aku sudah tanya police dan jabatan immigration, sememangnya majikan atau agent pekerja asing tidak mempunyai banyak pilihan bila berdepan dengan pekerja yang berperangai teruk. Paling biasa pun, majikan hanya boleh batalkan permit kerja dan serahkan pekerja tersebut ke jabatan immigration, but majikan akan dikenakan penalty yang sama nilai dengan kos untuk menghantar pekerja itu balik ke negara asal. Not to mention wang levi yang gagal di kumpulkan jika pekerja itu buat perangai just months after came in to Malaysia.

Sememangnya mengambil pekerja asing umpama berjudi. Nasib sahaja. Kita boleh memilih base on experience or negara asal mereka, but attitude mereka, kita memang tidak tahu. Kita tidak interview mereka before they came here. And once they work with us, not much we can do if they start to create any kind of problem.

So, kalau lepas ni keluar berita ada pekerja Myanmar kena belasah di sekitar Petaling Jaya, sila baca berita tersebut lebih details mana lah tahu kalau-kalau muka aku terkeluar. Hahaha…

Tidak perlu bagi nasihat how to deal with them, aku dah fikir bertahun benda ini. Sememangnya penderaan fizikal (atau mental) adalah cara terbaik.


Total Pageviews

. page counter