Boring pula rasanya nak startkan minggu dengan cerita serius. Jadi, aku postkan benda santai… Very interesting scenario for those who follow local music scene, currently there are 3 local really TV shows on air now. AF musim ke-6 di Astro, Gangstarz di TV3 dan Rentak Juara di RTM 1.
Aku nak komen ketiga-tiga program.
AF 6.
Dari awal lagi aku minat kat Nadia, comel, suara best, gaya cool dan friends told me ‘The Boys’ from Ella and the Boys yang train dia. Walaupun ‘boys’ tu sekarang dah jadi pakcik and some dah jadi datuk but the fact that those experience musician accept her as anak murid membuatkan aku percaya she really beauty with talent. But sadly current sms ranking shows that she positioned last
from 6 contestant left. I can’t believe it. How on earth viewers voted Nubhan and ranked him at 1st place. Crazy lah. For me, Akademi Fantasi is the most complicated TV show ever. Ianya bukan semudah yang dilihat. Tidak semudah ajar, nyanyi dan undi. Semua peserta sudah tahu ‘keuntungan’ menjadi juara. Jadi masing-masing melakukan pelbagai usaha, off and on screen. Keluarga dan rakan peserta menjalankan kempen besar-besaran. Melibatkan modal dan usaha yang banyak. Kempen di laman forum, diblog, di chatting room, poster, sticker dan macam-macam lagi. Aku tidak terkejut kalau ada yang ambil consultant professional untuk ‘jual’ peserta AF. Aku benar-benar berharap Nadia, Stacy, Riz dan Toi akan berada di final. Nubhan dan
Gangstarz.
Semalam start 1st konsert for Gangstarz 2nd season. 1st season dulu aku follow juga sikit-sikit. Group dari Indon jadi champion. Mereka buat sedikit controversy dengan jerit “Allah Huakbar” atas stage bila diumumkan juara. Walaupun aku tak berapa suka
Rentak Juara.
Ok… I know nothing about this show. Aku cuma pernah tertengok sekali atau dua kali. Itupun semasa flip channel TV. If I not mistaken this show look for talented band, and most band yang masuk adalah rock band. For details here: Rentak Juara Website.
If any of you guys wonder what the hell fat guy who declare he not really love music watch those shows. The answer is, aku memang tiada kerja lain nak buat malam-malam. Daripada aku habiskan duit, pecahkan lemak perut dan tambahkan dosa diluar better aku jadi tikus mondok depan TV. Right? Lagipun semenjak dua menjak ni, weekend aku boring sikit. Al maklumlah, tak follow bolasepak dah. Hahahahha...
Aku terpaksa juga mengucapkan tahniah kepada semua penyokong Mangkuk a.k.a Manchester United Football Club for their 17th title. Next season try la equal