Showing posts with label akademia fantasia 6. Show all posts
Showing posts with label akademia fantasia 6. Show all posts

Monday, May 12

Gangstarz 2 vs Akademia Fantasia 6 vs Rentak Juara

Boring pula rasanya nak startkan minggu dengan cerita serius. Jadi, aku postkan benda santai… Very interesting scenario for those who follow local music scene, currently there are 3 local really TV shows on air now. AF musim ke-6 di Astro, Gangstarz di TV3 dan Rentak Juara di RTM 1.

Aku nak komen ketiga-tiga program.


AF 6.

Dari awal lagi aku minat kat Nadia, comel, suara best, gaya cool dan friends told me ‘The Boys’ from Ella and the Boys yang train dia. Walaupun ‘boys’ tu sekarang dah jadi pakcik and some dah jadi datuk but the fact that those experience musician accept her as anak murid membuatkan aku percaya she really beauty with talent. But sadly current sms ranking shows that she positioned last from 6 contestant left. I can’t believe it. How on earth viewers voted Nubhan and ranked him at 1st place. Crazy lah. For me, Akademi Fantasi is the most complicated TV show ever. Ianya bukan semudah yang dilihat. Tidak semudah ajar, nyanyi dan undi. Semua peserta sudah tahu ‘keuntungan’ menjadi juara. Jadi masing-masing melakukan pelbagai usaha, off and on screen. Keluarga dan rakan peserta menjalankan kempen besar-besaran. Melibatkan modal dan usaha yang banyak. Kempen di laman forum, diblog, di chatting room, poster, sticker dan macam-macam lagi. Aku tidak terkejut kalau ada yang ambil consultant professional untuk ‘jual’ peserta AF. Aku benar-benar berharap Nadia, Stacy, Riz dan Toi akan berada di final. Nubhan dan Stanley, damn… aku menyampah dengan mamat dua orang ni. Poyo gila…


Gangstarz.

Semalam start 1st konsert for Gangstarz 2nd season. 1st season dulu aku follow juga sikit-sikit. Group dari Indon jadi champion. Mereka buat sedikit controversy dengan jerit “Allah Huakbar” atas stage bila diumumkan juara. Walaupun aku tak berapa suka gaya mereka but, I have to admit their voices and style quite unique la. Aku juga bangga sebab rakyat Malaysia menunjukkan kematangan kerana mengundi peserta yang paling berbakat, and not judging their nationality. This year the challenge will be bigger, since we have contestant from Malaysia, Singapore, Thailand and Philippines. Aku cuma tidak faham dengan few decision by TV3. 1st, why there is no English speaking host for the program? Why both Farah Fauzana and Mr. Superman (Faizal Tahir) mengendalikan rancangan dalam Bahasa Melayu. 2nd, why TV3 tak panggil international judges? Ajai dan badut dari Football Crazy yang dipanggil. Aku tahu Sheik Haikel adalah pemuzik yang dihormati di Singapore, hosting Football Crazy di ESPN dan menjadi juara Asia Bagus 1991 juga membuatkan dia agak popular in whole Asia but, Ajai? Outside Malaysia kenal ke siapa Ajai? Since voters will be from Malaysia, maybe they should call judges from other country. Pinoy or Siam maybe.


Rentak Juara.

Ok… I know nothing about this show. Aku cuma pernah tertengok sekali atau dua kali. Itupun semasa flip channel TV. If I not mistaken this show look for talented band, and most band yang masuk adalah rock band. For details here: Rentak Juara Website.


If any of you guys wonder what the hell fat guy who declare he not really love music watch those shows. The answer is, aku memang tiada kerja lain nak buat malam-malam. Daripada aku habiskan duit, pecahkan lemak perut dan tambahkan dosa diluar better aku jadi tikus mondok depan TV. Right? Lagipun semenjak dua menjak ni, weekend aku boring sikit. Al maklumlah, tak follow bolasepak dah. Hahahahha...


Pic from soccernet.com

Aku terpaksa juga mengucapkan tahniah kepada semua penyokong Mangkuk a.k.a Manchester United Football Club for their 17th title. Next season try la equal Liverpool 18 times record, ok? And hopefully end of this month you guys can catch up with Liverpool European record pula. All the best…!

Total Pageviews

. page counter